Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

"Nyligen krävde SAS-ledningen att toaletten ska öppnas för affärsresenärerna. Piloter och kabinpersonal protesterade. Ärendet vandrade vidare till MBL-förhandling
därefter centrala förhandlingar där företagsledningen via Svenska flygbranschen stod på sig om den låsta toaletten.

Suck. För det mesta hoppas jag att SAS och dess personal ska klara sig. Men ibland, när de kommer med sådana här utspel... svårt att inte tänka att det nog vore hälsosamt för dem att få prova på ett normalt jobb istället.

När personalen gräver sin egen grav. Detta har ju aldrig varit ett problem med något annat bolag. Får mig att tänka på den där memen med snubben på en cykel som stoppar in en pinne i hjulet och skyller på bolaget.

Det är för övrigt inte bara personalen som vill ha ren toalett, även oss passagerare. Flyger ju en hel del med BA, AA, Finnair och JetBlue etc och där gör personalen en snabb swipe i badrummet i tid och otid oavsett klass på längre resor.

Suck. För det mesta hoppas jag att SAS och dess personal ska klara sig. Men ibland, när de kommer med sådana här utspel... svårt att inte tänka att det nog vore hälsosamt för dem att få prova på ett normalt jobb istället.

Klart man vill ha förmåner som man haft hela tiden. Jag hade inte heller gett upp mina förmåner heller. Om striden stod mellan att "ge upp min förmåner och kanske förlora jobbet" och "behålla mina förmåner och kanske förlora jobbet" så vet jag vad jag hade slagits för. Alternativet är ju dessutom att man slåss för sina fördelar, förlorar jobbet och sen går in i ett annat bolag som erbjuder samma fördelar man annars skulle gått ner till.

Hade det varit ”behålla mina fördelar och definitivt förlora jobbet och gå ut i arbetslöshet” vs ”gå ner lite och definitivt behålla jobbet” hade det varit annorlunda. Men ledningen är helt enkelt inte tillräckligt bra för att personalen ska ha den tillförliten.

Och helt ärligt, jag tror det hade varit bäst att låta SAS gå upp i rök och sen bygga något nytt från spillrorna.

Förresten, är det någon som vet om det fanns några köpare?

Den toan har väl alltid varit öppen innan Covid och det var väl när man började flyga långt igen så stängdes den främre toan pga av smittorisken.
Nu vill flygande personal hålla den stängd pga "flygsäkerhet", låter märkligt.
Skulle vara intressant och veta om det finns flygbolag som fortfarande håller främre toan stängd pga covid/flygsäkerhet med samma flygtyper och liknande config som SAS.
Tänker du inte på främre muggen på A320 mfl där? Den covid stängdes men är väl igång igen..

Däremot har väl den på A330 etc alltid varit bakom draperiet med "crew only"? Och det är väl den man pratar om här?

Tänker du inte på främre muggen på A320 mfl där? Den covid stängdes men är väl igång igen..

Däremot har väl den på A330 etc alltid varit bakom draperiet med "crew only"? Och det är väl den man pratar om här?
Så kan de säkert vara.
Jag har inte flugit SAS med A330/350 sedan pandemin började.

Toppen