Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

”För att komma till den omstridda låsta toaletten ombord måste affärsklassresenärerna först gå genom köksdelen.

– Det betyder att obehöriga rör sig i köksmiljön, säger en kabinanställd.”

Åh nej!
 
Delar av argumentet mot förstår jag inte. Varför är det en större risk att resenärer får access till en toalett bredvid cockpit i en A330/A350 än i en A320?
 
Den toan har väl alltid varit öppen innan Covid och det var väl när man började flyga långt igen så stängdes den främre toan pga av smittorisken.
Nu vill flygande personal hålla den stängd pga "flygsäkerhet", låter märkligt.
Skulle vara intressant och veta om det finns flygbolag som fortfarande håller främre toan stängd pga covid/flygsäkerhet med samma flygtyper och liknande config som SAS.
 
Fantastiskt.

"För att komma till den omstridda låsta toaletten ombord måste affärsklassresenärerna först gå genom köksdelen.

Det betyder att obehöriga rör sig i köksmiljön, säger en kabinanställd."


Skapar som bekant allmänt kaos och dagliga katastrofer på andra bolag som tillåter just detta -- INTE.

"Nyligen krävde SAS-ledningen att toaletten ska öppnas för affärsresenärerna. Piloter och kabinpersonal protesterade. Ärendet vandrade vidare till MBL-förhandling
därefter centrala förhandlingar
där företagsledningen via Svenska flygbranschen stod på sig om den låsta toaletten.

– Det här är ingen personaltoalett. Vi tycker att vi ska erbjuda våra kunder tillgång till dessa toaletter. Det är en standard som andra flygbolag erbjuder. Vi anser att det här kommer att fungera, säger SAS presschef Alexandra Lindgren Kaoukji. "


Anko har det inte lätt.

"SAS piloter rasar mot beslutet och menar att det saknas en riskanalys och att förändringen äventyrar flygsäkerheten. Det framgår av dokument som Expressen tagit del av.

Piloterna hävdar att öppnandet av toaletten för resenärerna ”introducerar både nya faror och förhöjd risk som kommer att påverka flygsäkerheten negativt”.

Dels anser piloterna att den i besättningen som ligger i vilutrymmet intill toaletten riskerar att bli störd under sin vila på grund av för mycket spring till toaletten, dels fruktar de överfall om de ska ta sig ut från cockpit till toaletten.

– Visserligen finns det kameror i vissa flygplan så vi kan se ut innan vi lämnar cockpit. Men någon kan stå och lurpassa, säger en av de piloter som Expressen talat med.

En annan pilot säger:

– Det är absolut en flygsäkerhetsrisk eftersom toaletten ligger bara några centimeter från cockpitdörren. Någon obehörig kan ta sig in. Sedan finns det risk att drabbas av magsjuka på längre flygningar om en massa folk ska springa på den toaletten. Det här slår också mot vår vila.
"

Kom igen nu. Argumentationen hade varit starkare om man lämnat magsjukan därhän.

"Från SAS-ledningens sida pekar man på att andra flygbolag inte har någon hemlig toalett som inte passagerarna får använda.

Exakt när SAS tänker öppna den låsta hemliga toaletten för affärsresenärerna är inte klart. Men förändringen sker under hösten.

Från pilothåll kan det dock bli en upptrappning av toalettbråket.

– Det är alltid kaptenen som bestämmer ombord. Det kan sluta med att varje enskild kapten beslutar om att hålla dörren låst under flygningen, uppger en av de piloter vi talat med
."

Spännande..

Expressens slutkläm om omklädningsrum var också spännande. Det är helt rimligt att ha omklädningsrum och att inte behöva byta om på handikapptoalett. Låter mer som att det är en temporär åtgärd? Vi får väl se.

"SAS har som en av många besparingsåtgärder sagt upp omklädningsrummet med cirka 150 skåp för besättningarna ute på Arlanda. Bolaget räknar med att spara drygt en miljon per år genom denna åtgärd.

– Vi blev kallade och fick då veta att vi kunde byta om på en handikapptoalett eller en vanlig toalett, säger en anställd.

SAS presschef Alexandra Lindgren Kaoukji bekräftar förändringen.

– Det är en besparing precis som du säger. Men det kommer finnas utrymmen för personalen att klä om i, säger hon."
 
Fantastiskt.

"För att komma till den omstridda låsta toaletten ombord måste affärsklassresenärerna först gå genom köksdelen.

Det betyder att obehöriga rör sig i köksmiljön, säger en kabinanställd."


Skapar som bekant allmänt kaos och dagliga katastrofer på andra bolag som tillåter just detta -- INTE.

"Nyligen krävde SAS-ledningen att toaletten ska öppnas för affärsresenärerna. Piloter och kabinpersonal protesterade. Ärendet vandrade vidare till MBL-förhandling
därefter centrala förhandlingar där företagsledningen via Svenska flygbranschen stod på sig om den låsta toaletten.

– Det här är ingen personaltoalett. Vi tycker att vi ska erbjuda våra kunder tillgång till dessa toaletter. Det är en standard som andra flygbolag erbjuder. Vi anser att det här kommer att fungera, säger SAS presschef Alexandra Lindgren Kaoukji. "


Anko har det inte lätt.

"SAS piloter rasar mot beslutet och menar att det saknas en riskanalys och att förändringen äventyrar flygsäkerheten. Det framgår av dokument som Expressen tagit del av.

Piloterna hävdar att öppnandet av toaletten för resenärerna ”introducerar både nya faror och förhöjd risk som kommer att påverka flygsäkerheten negativt”.

Dels anser piloterna att den i besättningen som ligger i vilutrymmet intill toaletten riskerar att bli störd under sin vila på grund av för mycket spring till toaletten, dels fruktar de överfall om de ska ta sig ut från cockpit till toaletten.

– Visserligen finns det kameror i vissa flygplan så vi kan se ut innan vi lämnar cockpit. Men någon kan stå och lurpassa, säger en av de piloter som Expressen talat med.

En annan pilot säger:

– Det är absolut en flygsäkerhetsrisk eftersom toaletten ligger bara några centimeter från cockpitdörren. Någon obehörig kan ta sig in. Sedan finns det risk att drabbas av magsjuka på längre flygningar om en massa folk ska springa på den toaletten. Det här slår också mot vår vila.
"

Kom igen nu. Argumentationen hade varit starkare om man lämnat magsjukan därhän.

"Från SAS-ledningens sida pekar man på att andra flygbolag inte har någon hemlig toalett som inte passagerarna får använda.

Exakt när SAS tänker öppna den låsta hemliga toaletten för affärsresenärerna är inte klart. Men förändringen sker under hösten.

Från pilothåll kan det dock bli en upptrappning av toalettbråket.

– Det är alltid kaptenen som bestämmer ombord. Det kan sluta med att varje enskild kapten beslutar om att hålla dörren låst under flygningen, uppger en av de piloter vi talat med
."

Spännande..

Expressens slutkläm om omklädningsrum var också spännande. Det är helt rimligt att ha omklädningsrum och att inte behöva byta om på handikapptoalett. Låter mer som att det är en temporär åtgärd? Vi får väl se.

"SAS har som en av många besparingsåtgärder sagt upp omklädningsrummet med cirka 150 skåp för besättningarna ute på Arlanda. Bolaget räknar med att spara drygt en miljon per år genom denna åtgärd.

– Vi blev kallade och fick då veta att vi kunde byta om på en handikapptoalett eller en vanlig toalett, säger en anställd.

SAS presschef Alexandra Lindgren Kaoukji bekräftar förändringen.

– Det är en besparing precis som du säger. Men det kommer finnas utrymmen för personalen att klä om i, säger hon."
Argumentationen hade funkat mycket bättre om det inte var så att på den absoluta majoriteten av SAS-flottan så finns det redan en toalett precis vid cockpit.

Att "obehöriga" rör sig i köksmiljön verkar också bara vara ett problem just för denna toalett. Att det är toaletter i de två resterande köken ombord har ingen tänkt på. Lösningen att ha personaltoan allra längst bak i planet är kanske inte lika populär.

Jag föreställer mig att Anko av och till gör en "Ernst-Hugo" och går upp på taket till Frösundavik och skriker ett väl valt ord (på Holländska?). Han verkar ha den typen av personlighet.
 
Vad jag läser i detta är följande:

- Personalen vill ha en ren toa. Det förstår jag. Om personalen hänvisas till vanliga toaletterna så kan man inte blunda för att de blir grisiga och skabbiga. Då måste man se till att de hålls i rimligt skick. Löses bäst genom att uppsikten och skicket på toaletterna blir bättre och att personalen faktiskt plockstädar toaletterna då och då som de gör på andra bolag.

- Säkerhetsperspektivet förstår jag också, att man är rädd att bli lurpassad på. Men såvitt jag vet så finns det kameror på alla flygplan numera utanför cockpit för att de ska kunna se vem som knackar. Dessutom måste väl någon i kabinbesättningen gå in i cockpit då pilot eller styrman lämnar cockpit, för att förhindra situationen som blev med flygplanet som flög in i Alperna. Då är ju redan personal utanför och kan kolla att ingen lurpassar? Alternativt kan man ju se till att besättningen faktiskt finns utanför, istället för att gaffla längst bak i galley hela resan.
 
Jag har många gånger reagerat på att den toaletten är reserverad för personalen på SAS. Jag tycker av många anledningar SAS har en av dom bättre business produkterna på long haul, men bedrövligt få toaletter på en full kärra. Jag har flugit flera bolag som har samma layout på sina 330/340/350 men låter passagerarna använda den 3:e toaletten fram. Håller med övriga om att personalens argument inte håller.
 
Toppen