Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

I dagsläget är det bara mainland som kör longhaul och den gruppen är ju minskande i antal. Det finns heller ingen connect-bas i Oslo. Tyvärr kan de inte operera varandras plan.
Förstår fortfarande inte varför mainland OSL/ARN flyger longhaul från CPH och mainland CPH flyger linjer från ARN/OSL med ökade kostnader.

Jag läste faktiskt igenom det svenska avtalet för CC och sas connect här i måndags. Det jag tog med mig var att det finns en hel del komplexa regler om schemaläggning som roastering måste ta hänsyn till. Tror tyvärr det är anledningen.

Jag läste faktiskt igenom det svenska avtalet för CC och sas connect här i måndags. Det jag tog med mig var att det finns en hel del komplexa regler om schemaläggning som roastering måste ta hänsyn till. Tror tyvärr det är anledningen.
Kan kanske vara så, dock väldigt märklig.
Förutom problemen med flygledarna på CPH bygger då SAS ett större problem då vem stöttar High fly, Connect, Baltic, Smart Lynx med flera.. från CPH vid sjukdom etc?
Tror det var förra veckan jag fick höra att 5!! CC och FD från OSL-bas fick sjuka sig från CPH till USA pga försöksverksamhet med schemaläggning. För att inte ställa in långlinjen tömde SAS personer som satt standby och sedan behövde ställa in andra flyg där det blev problem.
Som tur är kan SAS alltid skylla på flygledare...liknande Norwegian när de blev fast på deras långlinjer att det var Boeings fel.

Edit: Konsekvensen blir att SAS erbjuder stora ersättningar till de CC från CPH att hjälpa till asap pga olika omständigheter. Vilket kanske är glädjande för CC från CPH, men som aktieägare mindre bra då planeringen från SAS kunde varit betydligt bättre och inte ökat kostnaden.

Last edited:
Tror det var förra veckan jag fick höra att 5!! CC och FD från OSL-bas fick sjuka sig från CPH till USA pga försöksverksamhet med schemaläggning.

Nyfiken fråga - hur lyckas man med en schemaläggning som gör folk sjuka? Att man skjuter sönder tidsschema kan jag förstå, men att man faktiskt blir sjuk?

• Gilla
Reactions: pep
Crew blir fatigue av den nye scheduleringspraksisen til SAS. Norsk crew til New York flyr nå slik. OSL-EWR-CPH-EWR-OSL på 6 dager med kun hotell stopp på ca 24 timer i New York og København. 2 dagflighter og 2 nattflighter på 6 dager. Ta med tidsforskjell i betraktningen så kan man forstå at dette ikke er godt for kroppen. Jeg går utifra danskene flyr det samme, men med stopp på OSL.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Alltid lika kul på lördagar att följa SAS charterflygningar aka. blivande Apollo air
8432120006e4c714049e10c74b2c7690.jpg

Nyfiken fråga - hur lyckas man med en schemaläggning som gör folk sjuka? Att man skjuter sönder tidsschema kan jag förstå, men att man faktiskt blir sjuk?

Det är inte bara flyget utan många branscher som har detta problem. Du kan ju själv tänka dig hur du mår när du inte vet hur du ska jobba den kommande dagen. Eller att du har fått rycka in mer än du borde för att täcka upp bemanning som inte finns. Du får otroligt stor press på dig att säga ja till arbetsgivaren samtidigt som du kanske känner själv att du inte bidrar på hemmafronten så mycket som du borde.

Det driver på till sjukdomar som stress, utmattningssyndrom och liknande.

Bra maj månad med 2,2 miljoner passagerare! Upp 19% från föregående år och kabinfaktorn ökade till 77%. För första gången på 39 månader över 2 miljoner passagerare på enskild månad! :)

Nu håller jag tummar, tår och mitt SAS hjärta för vinst tredje kvartalet (maj - juni - juli) :)

Tidslinjalen för SAS kapitalanskaffningsprocess (alltså jakten på nya investerare) sträcks ut med ca 4 veckor jämfört med vad som sagts tidigare. Nu gäller indikativa bud 17 juli 2023, och slutliga bud 18 september 2023.
Den misstänksamme kan ju undra om det beror på att det är svårt att få in bud, men SAS påstår att detta görs efter "inledande diskussioner med potentiella investerare ... för att ge investerare tillräckligt med tid att förbereda sina bud och för SAS att utvärdera potentiella bud".

Med en deadline för slutliga bud 18 september kommer budgivarna att hinna ta del av SAS delårsrapport för 3:e kvartalet (maj-juli) som släpps 1 september. Om SAS ska klara sin helårsprognos för resultatet, behöver Q3 ligga runt nollresultat som jag tolkar det.

Last edited:
Toppen