Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

SAS får grönt ljus för att skaffa kapital.

https://news.cision.com/se/sas/r/sa...de-for-kapitalanskaffningsforfarande,c3770081


SAS AB (“SAS” eller “Bolaget”) offentliggör att den amerikanska konkursdomstolen för New Yorks södra distrikt i USA (”Domstolen”) har godkänt SAS kapitalanskaffningsförfarande. Genom detta förfarande kommer SAS att genomföra en konkurrensutsatt och bred kapitalanskaffningsprocess för att säkra de bästa tillgängliga villkoren för nytt eget kapital.”
 

Framtiden för SAS, en del av LH-group? Något som ofta diskuterats här..
Här är SvD-artikeln som ingressen av DI-artikeln hänvisar till.

Apollo [Global Management] är ingen långsiktig investerare. Jag tror att de säljer sin del av SAS inom tre till fem år och nya investerare kan komma in. Lufthansa står då högst upp på min lista, säger Jacob Pedersen.

Lufthansa har väl haft flera chanser att köpa SAS förut men inte varit intresserade?
 
Här är SvD-artikeln som ingressen av DI-artikeln hänvisar till.



Lufthansa har väl haft flera chanser att köpa SAS förut men inte varit intresserade?
Hoppet ligger väl i att om rekonstruktionen går bra så finns det mer värde och mindre skulder och annat bagage i bolaget. En rejäl nyemission kanske dessutom tar in en majoritet som har rimligare avkastningsförväntningar också.
 
Här är SvD-artikeln som ingressen av DI-artikeln hänvisar till.



Lufthansa har väl haft flera chanser att köpa SAS förut men inte varit intresserade?

Kanske denna gång? Vem vet..
 
Kommer konkurrensmyndigheter att godkänna ett sånt uppköp om de redan köpt upp ITA? Kan det bli för stort?
 
  • Gilla
Reactions: hco
Den främsta fördelen men ett LH uppköp vore ju att en rekonstruktion kunde bli av med det råttbo av ägandeförhållanden och fackobstruktioner som sänker SAS idag.
 
Kommer konkurrensmyndigheter att godkänna ett sånt uppköp om de redan köpt upp ITA? Kan det bli för stort?

Ryanair är rätt stora, Easyjet också och Wizzair. De kanske inte är så stora på Arlanda men inom EU är de det. Försvann SAS skulle de ersätta på rutterna så det skulle fungera bra för passagerarna också.
 
Ryanair är rätt stora, Easyjet också och Wizzair. De kanske inte är så stora på Arlanda men inom EU är de det. Försvann SAS skulle de ersätta på rutterna så det skulle fungera bra för passagerarna också.

Ja och åtminstone Ryanair har tränat sig på svensk inrikestrafik. Tar nog ungefär tio minuter från det att ett konkursbesked kommer från SAS tills Ryanair har trollat fram ett inrikesnät.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen