Senaste nytt

SAS flyttar linjen Göteborg-London från Heathrow till Stansted

De kan ju bli... Misstänker att något av de tre bolagen kapar en morgontid om SAS lämnar ett tomrum.
Nja, för alla tre bolagen kräver väl det en nattad kärra i Göteborg. Det medför ju vissa problem. Kan inte se DY/FR göra det och för BA:s räkning är det väl slottar på LHR som styr här.

Artikeln är ju 2 år gammal o_O

I övrigt är väl det "kommersiella" inte SAS starkaste sida... Ett nätverksbolag som frångår nätverksprincipen. Jag vet inte, men det känns som att Star Alliance överlag börjar krackelera. De olika bolagen drar åt olika håll, och inte blir det bättre när SAS gör detta.... Linjen kommer inte att bli långvarig.

Artikeln skrevs innan SAS avyttrade 4 slottar, men är relevant i sin helhet..Den ger en bra bild av läget på Heathrow.

Om "nätverk" är nyckelordet, så ligger väl GOT dåligt till i alla fall :) Det är ju inte så att GOT har så mycket annan SAS trafik utöver CPH och ARN.
SVG har Houston samt ett antal destinationer i Norge: BGO och TRD

Missförstå mig rätt; jag tycker också detta är märkligt beslut. Men använder vi logiken "nätverksbolag" borde det finnas ett "nätverk" att tala om och det gör det inte från GOT i allmänhet (IMHO).. Jag tror också rutten till Stansted dör inom ett år..

Jeg tror @Senator har helt ret i betragtningerne i #64, men havde det ikke været bedre at nedlægge ruten istedet?

Jeg har ingen idé om omkostningerne ved at flytte en rute fra Heathrow til Stansted, men det virker som en unødigt dyr dødsdom - der er vel ingen som tror på den rute overlever længe når man konkurrerer direkte mod Ryanair?

Last edited:
Artikeln skrevs innan SAS avyttrade 4 slottar, men är relevant i sin helhet..Den ger en bra bild av läget på Heathrow.

Om "nätverk" är nyckelordet, så ligger väl GOT dåligt till i alla fall :) Det är ju inte så att GOT har så mycket annan SAS trafik utöver CPH och ARN.

Missförstå mig rätt; jag tycker också detta är märkligt beslut. Men använder vi logiken "nätverksbolag" borde det finnas ett "nätverk" att tala om och det gör det inte från GOT i allmänhet (IMHO).. Jag tror också rutten till Stansted dör inom ett år..

;)
SAS öppnar nya direktlinjer Göteborg-Umeå och Göteborg-Luleå - BusinessClass.se

Hur som helst - verkligen kortsiktigt tänk! Framtiden måste ju vara att SAS skall ha en linje till en av världens viktigaste flygplaster.

Hur som helst - verkligen kortsiktigt tänk! Framtiden måste ju vara att SAS skall ha en linje till en av världens viktigaste flygplaster.

Läste i ett uttalande nyss att Göteborg hade klart mest point to point av SAS londonlinjer, så den fick stryka på foten. Samma anledning som när Bergen blev av med sin...
Stod mellan Göteborg o Stavanger, men tydligen hade Stavanger betydligt fler genomgående biljetter med t.e.x United.

Jag förstår. Men det är ju ändå mer Star Alliance på Landvetter än på Stansted, och vad jag menade var att man har möjligheten att ansluta vid ett större nav om man åker från GOT....och det navet är ju inte Stansted, sett till Star Alliance iallafall. Från GOT kan du ansluta vidare till flera destinationer med Star, beroende på hur och när du vill flyga. Det går inte heller från Stansted.

Något som är oerhört viktigt för en mindre flygplats (i synnerhet i Göteborgs fall) är ju att det finns goda möjligheter att ta sig via ett större nav ut i världen. Det tycker jag Göteborg förtjänar. Det finns ju gott om flygplatser som man kan använda om man vill överallt och ingenstans... Jag tycker inte Landvetter ska gå i den riktningen.

Mycket tråkigt beslut. En av de få SAS linjer jag fortfarande använder. Nu blir det utnyttjande av billiga avios resor till istället.

Precis Homer :) säsongslinjer på prov på söndagar :)

Jag förstår. Men det är ju ändå mer Star Alliance på Landvetter än på Stansted, och vad jag menade var att man har möjligheten att ansluta vid ett större nav om man åker från GOT....och det navet är ju inte Stansted, sett till Star Alliance iallafall. Från GOT kan du ansluta vidare till flera destinationer med Star, beroende på hur och när du vill flyga. Det går inte heller från Stansted.

Något som är oerhört viktigt för en mindre flygplats (i synnerhet i Göteborgs fall) är ju att det finns goda möjligheter att ta sig via ett större nav ut i världen. Det tycker jag Göteborg förtjänar. Det finns ju gott om flygplatser som man kan använda om man vill överallt och ingenstans... Jag tycker inte Landvetter ska gå i den riktningen.

@Palazzi tar upp en viktig poäng. Sola (SVG) har rutten till Houston samt förbindelser till andra norska städer som Bergen och Trondheim. Jag tror (läs gissar) att yielden från Sola är bättre när vi tittar på alla de verksamheter som ligger nära flygplatsen..

Jag tror inte för SAS del att det är så viktigt att skapa transfertrafik för United, Thai, Singapore eller några av de andra på LHR. Intressant nog har LHR "bara" 36% transferpassagererare:
Heathrow: Facts and figures
så frågan är om transferproblemet är så stort?

Frankfurt hade 54,5% i 2013 (sidan 24)
http://www.fraport.com/content/frap...:content.file/air-traffic-statistics-2013.pdf
Så en förlust av LH till FRA är nog större bekymmer...

Men trist är det...

Toppen