Senaste nytt

SAS flyttar linjen Göteborg-London från Heathrow till Stansted

Ekonomi brukar ju tyvärr vara baserat på vinstmarginalerna. Ett fullbokat plan med minus i marginalerna är ingen vidare kassako...

Sedan Ryanair o Norwegian kom till Landvetter (främst förstnämnda) har jag sett biljetter för 399kr med SAS, och det på avgångar även med kort varsel. Troligen är det för få företag som betalar full flex, och konsumenter i PLUS.

Kanske bara att acceptera att Göteborg inte är fullt stort nog för fyra operatörer till London. Såklart slår det mot någon operatör tillslut.... Tråkigt för SAS-trogna Göteborgare, men utan subventioner kan inte SAS förväntas bedriva flygtrafik med förlust.

Klart vi inte är tillräckligt stora för 4 bolag men i min värld borde ju det bolag som har funnits längst vara det som tids nog behöver lägga ner. Då är man inte tillräckligt bra!

Klart vi inte är tillräckligt stora för 4 bolag men i min värld borde ju det bolag som har funnits längst vara det som tids nog behöver lägga ner. Då är man inte tillräckligt bra!

Att de inte är tillräckligt bra kan vi nog vara överens om. Men rent flyghistoriskt har det ju inte varit till flygbolags fördel att vara ett gammalt bolag, åtminstone inte sedan lågprisflyg o öppen konkurrens blev använda begrepp :/

De kanske kommer tillbaka någon dag :)

Att de inte är tillräckligt bra kan vi nog vara överens om. Men rent flyghistoriskt har det ju inte varit till flygbolags fördel att vara ett gammalt bolag, åtminstone inte sedan lågprisflyg o öppen konkurrens blev använda begrepp :/

Jo, jag hör vad du säger MEN stort/gammalt bolag borde ha kompetensen och resurserna för att anpassa sig efter marknaden för att få en effektiv affärsmodell ...

Dessutom brukar ju många flygbolag locka med rabatter på avgifterna om ett bolag öppnar en ny linje, men när du har flugit på den ett par år så försvinner det. Kanske en kombination av att Andra Bolag får en sådan rabatt, och att SAS får den på nytt när de byter destination? (Nej, jag har ingen aning om ifall just Landvetter använder sådana incitament, så det kan vara helt irrelevant i det här fallet.. )

Att SAS flyger till STN är fel på så många sätt. Jag flög själv med den en gång förut när de flög från stockholm, och jag minns att planet var i princip tomt. Som de flesta påpekar, vad verkar man tro att man ska uppnå med en sådan här rutt? Visserligen är nog stansted billiga men att tro att man kan klara ett "race to the bottom" mot LCC-gänget trodde jag att företagsledningen redan övergett.
Som sagt, troligen är det ju försäljningen av slottiderna på Heathrow som ligger bakom detta. Att man istället inte flyger till Gatwick är för mig obegripligt, det är faktiskt en rätt trevlig flygplats med rimlig anslutningstid till centrala London, många anslutningar (BA:s långlinjer) och även en okej busstransfer till Heathrow. Jag tycker faktiskt det är konstigt att varken BA eller SAS försöker konkurrera med Norwegian där.

Easyjet är väl störst på Gatwick och de har väl inga flighter alls till Norden, annat än till CPH.

SAS är fortfarande 5:e störst på LHR i antalet slottar..
Heathrow Airport's slot machine: hitting the jackpot again? | CAPA - Centre for Aviation

Trist för Göteborg och Star Alliance användare då LHR inte är särskilt attraktivt som transit längre. Men jag är nog säker på att "cost/benefit" analysen visar att i helheten var detta rätt beslut i kommersiella termer..

Artikeln är ju 2 år gammal o_O

I övrigt är väl det "kommersiella" inte SAS starkaste sida... Ett nätverksbolag som frångår nätverksprincipen. Jag vet inte, men det känns som att Star Alliance överlag börjar krackelera. De olika bolagen drar åt olika håll, och inte blir det bättre när SAS gör detta.... Linjen kommer inte att bli långvarig.

Jag gjorde en sökning på Göteborg - London om två veckor. Utresa tisdag fm, och hemresa på torsdag kväll.
  • 3 bolag erbjuder direkt flyg: SAS, BA och Ryan.
  • Norwegian erbjuder enbart direktflyg på kvällen, vilket innebär byte på morgonen eller åka ut kvällen innan. Det är även detta flyg som är det billiga 399 kronors flyget.
  • Bortsett från Ryan och utan krav på direktflyg är det billigaste alternativet Lufthansa via Frankfurt.
  • SAS är märkbart dyrast
Följande flygtider och priser erbjuds direkt:
BA 6294:- (Ut Business, Hem Economy = Billigast), 7284:- (Business)
11:15-12:10
16:10-19:05
SAS 7581:- (GO), 9289:- (Plus)
06:45-07:55
18:45-21:45
Ryan 1288:- (Normal), 2198:- (+Biz)
10:05-11:10
18:30-21:25

Som referens:
Norweigan 3678:- (LowFare), 5360:- (Flex)
8:20-ARN-12:10
19:35-22:25
Lufthansa 3971:- (Economy)
07:10-08:55 (FRA) 10:00-10:40
17:30-20:05 (FRA) 21:10-22:45

Konklusion gällande tider: Vill du åka från Göteborg på morgonen och hem på kvällen är det SAS som har de bästa tiderna. Kanske de enda tiderna för att vara påplats innan kl 09. Bera sett till tid är främsta konkurrenten Ryan som har bra kvällstid och okej fm tid. BA har senare fm-flyg och tidigare kvällsflyg. Norweigan erbjuder bara kvällsflyg direkt.

Konklusion gällande pris: SAS har ett mycket högre pris, förmodligen på grund av att de har mycket attraktivare flygtiderna. Har inte kollat tillgång (Någon med ExpoertFlyer?) men prisbilden indikerar för mig att det knappast är tomt på SAS-planet.

Det är i princip aldrig tomt på planet. Plus är konstant fullt. Måndagar är det ju fullt med folk som ska till jobb i London, likaså vändade tors-fre. Vill påstå att det är en stor del veckopendlare som drabbas av detta nu. Avgångstiden är ju också ganska bra och man tar sig till kontoret i hyffsat bra tid. Likaså vändade i veckosluten, man får nästan en hel arbetsdag i London och är i Göteborg inte alltför sent på kvällen.

Varken Ryan eller Norwegian är alternativ för någon som reser i tjänsten.

Det är i princip aldrig tomt på planet. Plus är konstant fullt. Måndagar är det ju fullt med folk som ska till jobb i London, likaså vändade tors-fre. Vill påstå att det är en stor del veckopendlare som drabbas av detta nu. Avgångstiden är ju också ganska bra och man tar sig till kontoret i hyffsat bra tid. Likaså vändade i veckosluten, man får nästan en hel arbetsdag i London och är i Göteborg inte alltför sent på kvällen.

Varken Ryan eller Norwegian är alternativ för någon som reser i tjänsten.

De kan ju bli... Misstänker att något av de tre bolagen kapar en morgontid om SAS lämnar ett tomrum.

Toppen