Risken är nog stor att precis det händer även på Göteborg-Standsed - den får var med ett tag, men läggs snart ner helt.SAS flyttade den tidigare linjen BGO-LHR till Stansted också om jag minns rätt? Den finns dock inte kvar.
Man väljer ju samtidigt att gå upp på större flyg på CPH och ARN (tror också OSL). Så den totala kapaciteten ökar, det är väl bara att man hoppas att Göteborgs-resenärerna nu tar en transit i CPH eller ARN.Det kan nog kännas obegripligt för oss, men det är väl enkelt så att slotterna som är kvar går till "viktigare" destinationer som OSL, SVG, ARN, och CPH och att $22m var långt mer värt i marginal än vad GOT-LHR genererar över 8-10 år i vinst. Kom ihåg, alla rutter har ett vinstmått av något slag, och välfyllda plan behöver inte vara lika med vinst...
Aha, de vill säkert konkurrera ut direktlinjen Göteborg - Cambridge också, förutom slotförsäljningen.BA har väl en dedikerad linje? Inte direkt hållbart argument och alltid två på bollen som vanligt. Kan som sagt inte alls förstår varför de inte flyttade en avgång från CPH eller ARN istället men jag hoppas att de vet vad de gör.
" Astra Zeneca har kontor nära Stansted och att flygplatsen ligger nära Cambridge."
Stansted – ny Londonflygplats för SAS - Travel News
Jag är inte tok frekvent på GOT-LHR MEN varje gång jag flyger den har det varit överbokat! Konstigt om det inte skulle vara ekonomi i denna rutt ...
Sen så är ett byte på CPH eller ARN en resa åt helt fel håll(Arlanda-London passerar redan västsverige, så då var det mest bytet som tillkom), så jag tror de som bestämt ska till Heathrow väljer British Airways, medans alla andra tar någon av SAS, Norwegian, Ryanair eller BA, beroende på vad som passar plånbok eller tidtabell.Man väljer ju samtidigt att gå upp på större flyg på CPH och ARN (tror också OSL). Så den totala kapaciteten ökar, det är väl bara att man hoppas att Göteborgs-resenärerna nu tar en transit i CPH eller ARN.
Det vore intressant att veta hur många av de som fyllde planen GOT-LHR som faktiskt var transit-resenärer från t.ex. Stockholm, som helt enkelt tog ett byte där för att det var billigare. Det kan ju onekligen leda till fyllda plan utan vinst.
SAS flyttade den tidigare linjen BGO-LHR till Stansted också om jag minns rätt? Den finns dock inte kvar.
Det kan nog kännas obegripligt för oss, men det är väl enkelt så att slotterna som är kvar går till "viktigare" destinationer som OSL, SVG, ARN, och CPH och att $22m var långt mer värt i marginal än vad GOT-LHR genererar över 8-10 år i vinst. Kom ihåg, alla rutter har ett vinstmått av något slag, och välfyllda plan behöver inte vara lika med vinst...
SAS sells another slot pair at London Heathrow Airport | World Airline News
SAS är fortfarande 5:e störst på LHR i antalet slottar..
Heathrow Airport's slot machine: hitting the jackpot again? | CAPA - Centre for Aviation
Trist för Göteborg och Star Alliance användare då LHR inte är särskilt attraktivt som transit längre. Men jag är nog säker på att "cost/benefit" analysen visar att i helheten var detta rätt beslut i kommersiella termer..