Senaste nytt

SAS flyttar linjen Göteborg-London från Heathrow till Stansted

Jag är inte tok frekvent på GOT-LHR MEN varje gång jag flyger den har det varit överbokat! Konstigt om det inte skulle vara ekonomi i denna rutt ...

Något är det med den linjen åtminstone. Flera gånger när jag kollat på bonusplatser från ARN-LHR så har de enda alternativen varit med byte i GOT. Vilket ju tyder på att de åtminstone varit villiga att släppa fler bonusplatser där och det brukar de ju göra på linjer som inte är så lönsamma...

Att SAS flyger till STN är fel på så många sätt. Jag flög själv med den en gång förut när de flög från stockholm, och jag minns att planet var i princip tomt. Som de flesta påpekar, vad verkar man tro att man ska uppnå med en sådan här rutt? Visserligen är nog stansted billiga men att tro att man kan klara ett "race to the bottom" mot LCC-gänget trodde jag att företagsledningen redan övergett.
Som sagt, troligen är det ju försäljningen av slottiderna på Heathrow som ligger bakom detta. Att man istället inte flyger till Gatwick är för mig obegripligt, det är faktiskt en rätt trevlig flygplats med rimlig anslutningstid till centrala London, många anslutningar (BA:s långlinjer) och även en okej busstransfer till Heathrow. Jag tycker faktiskt det är konstigt att varken BA eller SAS försöker konkurrera med Norwegian där.

SAS flyttade den tidigare linjen BGO-LHR till Stansted också om jag minns rätt? Den finns dock inte kvar.

Det kan nog kännas obegripligt för oss, men det är väl enkelt så att slotterna som är kvar går till "viktigare" destinationer som OSL, SVG, ARN, och CPH och att $22m var långt mer värt i marginal än vad GOT-LHR genererar över 8-10 år i vinst. Kom ihåg, alla rutter har ett vinstmått av något slag, och välfyllda plan behöver inte vara lika med vinst...

SAS sells another slot pair at London Heathrow Airport | World Airline News

SAS är fortfarande 5:e störst på LHR i antalet slottar..
Heathrow Airport's slot machine: hitting the jackpot again? | CAPA - Centre for Aviation

Trist för Göteborg och Star Alliance användare då LHR inte är särskilt attraktivt som transit längre. Men jag är nog säker på att "cost/benefit" analysen visar att i helheten var detta rätt beslut i kommersiella termer..

SAS flyttade den tidigare linjen BGO-LHR till Stansted också om jag minns rätt? Den finns dock inte kvar.
Risken är nog stor att precis det händer även på Göteborg-Standsed - den får var med ett tag, men läggs snart ner helt.

Det kan nog kännas obegripligt för oss, men det är väl enkelt så att slotterna som är kvar går till "viktigare" destinationer som OSL, SVG, ARN, och CPH och att $22m var långt mer värt i marginal än vad GOT-LHR genererar över 8-10 år i vinst. Kom ihåg, alla rutter har ett vinstmått av något slag, och välfyllda plan behöver inte vara lika med vinst...
Man väljer ju samtidigt att gå upp på större flyg på CPH och ARN (tror också OSL). Så den totala kapaciteten ökar, det är väl bara att man hoppas att Göteborgs-resenärerna nu tar en transit i CPH eller ARN.

Det vore intressant att veta hur många av de som fyllde planen GOT-LHR som faktiskt var transit-resenärer från t.ex. Stockholm, som helt enkelt tog ett byte där för att det var billigare. Det kan ju onekligen leda till fyllda plan utan vinst.

BA har väl en dedikerad linje? Inte direkt hållbart argument och alltid två på bollen som vanligt. Kan som sagt inte alls förstår varför de inte flyttade en avgång från CPH eller ARN istället men jag hoppas att de vet vad de gör.
" Astra Zeneca har kontor nära Stansted och att flygplatsen ligger nära Cambridge."

Stansted – ny Londonflygplats för SAS - Travel News

BA har väl en dedikerad linje? Inte direkt hållbart argument och alltid två på bollen som vanligt. Kan som sagt inte alls förstår varför de inte flyttade en avgång från CPH eller ARN istället men jag hoppas att de vet vad de gör.
" Astra Zeneca har kontor nära Stansted och att flygplatsen ligger nära Cambridge."

Stansted – ny Londonflygplats för SAS - Travel News
Aha, de vill säkert konkurrera ut direktlinjen Göteborg - Cambridge också, förutom slotförsäljningen.
Astra Zeneca startar flyglinje till Cambridge - Göteborg - Göteborgs-Posten
Jaja, mer poäng på rutten eftersom det snart innebär ett byte att ta sig till LHR... :)

Jag är inte tok frekvent på GOT-LHR MEN varje gång jag flyger den har det varit överbokat! Konstigt om det inte skulle vara ekonomi i denna rutt ...

Ekonomi brukar ju tyvärr vara baserat på vinstmarginalerna. Ett fullbokat plan med minus i marginalerna är ingen vidare kassako...

Sedan Ryanair o Norwegian kom till Landvetter (främst förstnämnda) har jag sett biljetter för 399kr med SAS, och det på avgångar även med kort varsel. Troligen är det för få företag som betalar full flex, och konsumenter i PLUS.

Kanske bara att acceptera att Göteborg inte är fullt stort nog för fyra operatörer till London. Såklart slår det mot någon operatör tillslut.... Tråkigt för SAS-trogna Göteborgare, men utan subventioner kan inte SAS förväntas bedriva flygtrafik med förlust.

Man väljer ju samtidigt att gå upp på större flyg på CPH och ARN (tror också OSL). Så den totala kapaciteten ökar, det är väl bara att man hoppas att Göteborgs-resenärerna nu tar en transit i CPH eller ARN.

Det vore intressant att veta hur många av de som fyllde planen GOT-LHR som faktiskt var transit-resenärer från t.ex. Stockholm, som helt enkelt tog ett byte där för att det var billigare. Det kan ju onekligen leda till fyllda plan utan vinst.
Sen så är ett byte på CPH eller ARN en resa åt helt fel håll(Arlanda-London passerar redan västsverige, så då var det mest bytet som tillkom), så jag tror de som bestämt ska till Heathrow väljer British Airways, medans alla andra tar någon av SAS, Norwegian, Ryanair eller BA, beroende på vad som passar plånbok eller tidtabell.

SAS sells another slot pair at London Heathrow Airport | World Airline News

SAS är fortfarande 5:e störst på LHR i antalet slottar..
Heathrow Airport's slot machine: hitting the jackpot again? | CAPA - Centre for Aviation

Trist för Göteborg och Star Alliance användare då LHR inte är särskilt attraktivt som transit längre. Men jag är nog säker på att "cost/benefit" analysen visar att i helheten var detta rätt beslut i kommersiella termer..

Visst, men varför då inte lägga ner linjen helt, eller flytta flygplanet till en ny direktlinje till valfri europeisk stad?

Hur kom man fram till att det är just från Göteborg till Stansted som passagerarna vill åka? Om nu Stansted är en intressant destination borde man väl flyga dit från ARN eller CPH istället/också?

Kanske är det dags att införa max 3 drinkar på SAS ledningsgruppsmöten?

Toppen