Senaste nytt

SAS flyttar linjen Göteborg-London från Heathrow till Stansted

Hur går det med planerna för en ny storflygplats i London? Om det blir verklighet och när den väl blir klar så kommer SAS och andra bolag kunna samla trafiken på en flygplats. Men det är nog ganska många år kvar...

Jag förstår de göteborgare som är besvikna över att bli av med en Star Alliancelinje till Heathrow T2 för vidare transport ut i världen men personligen bor jag i östra London och skulle gärna se en Arlanda-Stansted linje. För mig tar det ca 40 minuter att köra från Shoreditch till Stansted och det är väldigt sällan nån värre trafik. Dessutom finns tåget till Liverpool Street och därifrån är det gångavstånd hem. Till Heathrow kan det lätt ta en och en halv ibland två timmar genom stan och även om man tar Heathrow express kan det ta en timme bara från Paddington.
Dessutom tycker jag att Stansted håller på att bli en helt ok flygplats. Inte som T2 kanske men lätt i klass med Gatwick.

Jag förstår de göteborgare som är besvikna över att bli av med en Star Alliancelinje till Heathrow T2 för vidare transport ut i världen men personligen bor jag i östra London och skulle gärna se en Arlanda-Stansted linje. För mig tar det ca 40 minuter att köra från Shoreditch till Stansted och det är väldigt sällan nån värre trafik. Dessutom finns tåget till Liverpool Street och därifrån är det gångavstånd hem. Till Heathrow kan det lätt ta en och en halv ibland två timmar genom stan och även om man tar Heathrow express kan det ta en timme bara från Paddington.
Dessutom tycker jag att Stansted håller på att bli en helt ok flygplats. Inte som T2 kanske men lätt i klass med Gatwick.

+1

Tåget från Stanstead är också himla smidigt. Inte helt fel om man bor i Shoreditch :)

Hur går det med planerna för en ny storflygplats i London? Om det blir verklighet och när den väl blir klar så kommer SAS och andra bolag kunna samla trafiken på en flygplats. Men det är nog ganska många år kvar...
Kommer inte att hända, dom planerna avskrevs (på ganska god grund tycker jag). Däremot pratar man expansion av antingen heathrow eller gatwick (att man ens diskuterar är för mig också vansinne). Men det kommer ta många år till, om det alls blir av.

Det finns tre förslag ute på remiss; 2 rör Heathrow (en ny tredje bana och en förlängd norr bana som kan fungera som två banor) samt att Gatwick får en ny bana. Beslut förväntas inom kort - det skulle komma efter valet i Storbritannien.

Beror på vad man jobbar med skulle jag säga. Att besöka British Telecom i Ipswitch är bra mycket smidigare från Stansted.

Norwegian har gått ut med information att man från November dubblar avgångarna från Göteborg <> London Gatwick.

Göteborg > London
07:25 - 08:25 (ny)
18:10 - 19:10

London > Göteborg
08:55 - 11:45 (ny)
19:40 - 22:30

Tidtabellen är nu i princip likvärdig med SAS tidtabell.

Gjorde en liten prisjämförelse för 25:e november för skoj skull, morgonflight ut, kvällsflight hem.
* Norwegian 299kr till London LGW och 400kr tillbaka, totalt 699kr.
* Ryanair 359kr till London STN och 259kr tillbaka, totalt 618kr.
* SAS 599kr till London STN och 571kr tillbaka, totalt 1170kr.

Så kul att Norwegian satsar även om det hade varit roligare med BA t.ex. Frågan är dock hur länge SAS-linjen överlever med denna konkurrens. Kanske vore det bättre att lägga ner linjen helt och styra om planet på annan destination där konkurrensen är lägre.

Spännande! Trodde verkligen inte att DY skulle lägga till en morgonavgång men de ser väl chansen att mota ut SK här.

Blodbadet har börjat ser det ut som. Tyvärr tror inte jag heller att SAS kommer klara detta, men det är väl det marknadsekonomi sägs gå ut på antar jag.

Toppen