Senaste nytt

SAS förlorar kontrakt till Norwegian

trygve

Medlem
Intressant. Vet du om de kunnat använda statusförmåner om de fått guldkort på annat sätt?
Eller var det också stoppat kanske :confused:

I så fall minskar det drastiskt mervärdet med SAS

Såvidt jeg vet kan fordeler fra eget gullkort benyttes. Forsvaret kjøper også SAS Plus til ansatte med behov for fleksibel billett, med lounge, fast track og servering ombord.

Merk at Norwegian satt med avtalen i 12 år før SAS tok over i 2020, så dette er på et vis "back to normal".
 

mha321

Medlem
Såvidt jeg vet kan fordeler fra eget gullkort benyttes. Forsvaret kjøper også SAS Plus til ansatte med behov for fleksibel billett, med lounge, fast track og servering ombord.

Merk at Norwegian satt med avtalen i 12 år før SAS tok over i 2020, så dette er på et vis "back to normal".
Det är ju inte konstigt att Norwegian blir billigare om de köper sas plus för att få flexibelt eftersom det ingår en massa annat. Go flex är ju mer jämförbar. Det säljer väl sas inte på inrikes, men det borde de ju också kunnat få med i en custom rate.
 

apknug

Medlem
Det är väl en offentlig upphandling där försvaret specat vad de vill köpa och de som lämnar anbud gör väl det enligt kraven?

Konstigt om det ska vara ekonomi i Norwegian och Plus hos SAS.
 

Johan Hbg

Medlem
Det är ju inte konstigt att Norwegian blir billigare om de köper sas plus för att få flexibelt eftersom det ingår en massa annat. Go flex är ju mer jämförbar. Det säljer väl sas inte på inrikes, men det borde de ju också kunnat få med i en custom rate.
Finns det ens Go Flex. Aldrig sett. Hade gärna tagit det.
 

EgOscar

Medlem
Har sagt det innan. Offentlig upphandling är ett skämt….
det må du tycka men denna upphandling är nog inte ett argument för det. Det är ju inte så att SAS har lämnat ett anbud där alla ska åka i fin klass mot Norwegians fulklass. Det lär finnas olika delar i ramavtalet, flera leverantörer kan ha vunnit olika delar tom blivit rankade olika högt, Norwegian vann största delen, de var mest förmånliga på delen som förväntas bokas mest.
 

LPC123

Medlem
I en offentlig upphandling gäller lägsta pris. Dock kan man specificera vissa krav som ska ingå i upphandlingen och då kan man frångå lägsta pris. Gäller att få upphandlaren att ställa krav i upphandlingen som man vet att man är ensam om att kunna svara på. I min bransch kan det vara en speciell förpackning som vi är ensamma om tex. Inom flyget vet jag inte vad man kan hitta på? Kanske något kring tidtabell kanske?
 
I en offentlig upphandling gäller lägsta pris. Dock kan man specificera vissa krav som ska ingå i upphandlingen och då kan man frångå lägsta pris. Gäller att få upphandlaren att ställa krav i upphandlingen som man vet att man är ensam om att kunna svara på. I min bransch kan det vara en speciell förpackning som vi är ensamma om tex. Inom flyget vet jag inte vad man kan hitta på? Kanske något kring tidtabell kanske?
Det är därför det är ett skämt…
 
Toppen