Senaste nytt

SAS förlorar kontrakt till Norwegian

mha321

Medlem
Detta dök upp i mitt flöde, klart obra för SAS att tappa sådana stora kontrakt.

Definitivt obra och särskilt just nu. Men man ska komma ihåg att sas fick kontraktet typ 2020 (det var väl när Norwegian klappade ihop), dessförinnan har det legat hos Norwegian i många år. Så på ett sätt är det "bara återställning".
 

FF#1

Medlem
Alltid klurigt det där, drar man in på allt inklusive lön är det svårt att behålla vettigt folk, men visst man ska inte slösa pengar hur som helst.
 

mha321

Medlem
Får de inte ändå eftersom de är upphandlade rutter. Norrmännen är lite kinkiga med att staten inte ska subventionera poängintjäning och personliga förmåner.
Fast det här avtalet handlar väl inte om upphandlade rutter i första hand (kanske det också, men inte i första hand) utan alla deras resor in om Norge och inom norden. På helt ordinarie rutter.

Så jag misstänker att de nog får sina cashpoints ändå. Om de inte har nogon specialare i bokningsmotorn dom motsvarar att "jag vill inte tjäna eurobonus" inte går att kryssa ur. (vilket förvånat mig att det inte finns hos sas - eller åtminstone tror jag inte det finns)
 

trygve

Medlem
Fast det här avtalet handlar väl inte om upphandlade rutter i första hand (kanske det också, men inte i första hand) utan alla deras resor in om Norge och inom norden. På helt ordinarie rutter.

Så jag misstänker att de nog får sina cashpoints ändå. Om de inte har nogon specialare i bokningsmotorn dom motsvarar att "jag vill inte tjäna eurobonus" inte går att kryssa ur. (vilket förvånat mig att det inte finns hos sas - eller åtminstone tror jag inte det finns)

SAS-billetter kjøpt på Forsvaret-avtalen er helt uten opptjening av poeng og segmenter. Flightene kan heller ikke etterregistreres, så er nok implementert gjennom egen fare basis.
 

mha321

Medlem
SAS-billetter kjøpt på Forsvaret-avtalen er helt uten opptjening av poeng og segmenter. Flightene kan heller ikke etterregistreres, så er nok implementert gjennom egen fare basis.
Sedär. Då går det onekligen. Och man får förutsätta att de har liknande lösning mot Norwegian så att de inte ger cashpoints heller.
 

sweflyer

Medlem
SAS-billetter kjøpt på Forsvaret-avtalen er helt uten opptjening av poeng og segmenter. Flightene kan heller ikke etterregistreres, så er nok implementert gjennom egen fare basis.
Intressant. Vet du om de kunnat använda statusförmåner om de fått guldkort på annat sätt?
Eller var det också stoppat kanske :confused:

I så fall minskar det drastiskt mervärdet med SAS
 
Toppen