Dreamliner
Medlem
Men det är ju beställaren som sätter strategin och kan välja och omförhandla med de leverantörer de vill jobba med.Ja eller att man skaffar sig fördelar mot sin konkurrenter. Det är ju företagsstrategi.
Men det är ju beställaren som sätter strategin och kan välja och omförhandla med de leverantörer de vill jobba med.Ja eller att man skaffar sig fördelar mot sin konkurrenter. Det är ju företagsstrategi.
Fast om man har bra säljare så kan man få upphandlaren att ställa frågor i upphandlingsunderlaget som man vet att man är ensam om att kunna uppfylla. I min bransch som sagt är det så man vinner positioner i offentliga upphandlingar. Kan tro att även i dessa stora upphandlingar så uppmuntras upphandlaren att ställa vissa frågor av olika parter som vill lämna in svar på upphandlingen. Men jag kan ha fel. Annars är det ju pris som styr vem som vinner upphandlingen.Men det är ju beställaren som sätter strategin och kan välja och omförhandla med de leverantörer de vill jobba med.
Så är det definitivt i praktiken. Men det är inte meningen, och formellt sett inte tillåtet. En av många anledningar till att så många upphandlingar blir överklagade..Fast om man har bra säljare så kan man få upphandlaren att ställa frågor i upphandlingsunderlaget som man vet att man är ensam om att kunna uppfylla. I min bransch som sagt är det så man vinner positioner i offentliga upphandlingar. Kan tro att även i dessa stora upphandlingar så uppmuntras upphandlaren att ställa vissa frågor av olika parter som vill lämna in svar på upphandlingen. Men jag kan ha fel. Annars är det ju pris som styr vem som vinner upphandlingen.
Sjöfartsverkets upphandling av nya helikoptrar.Men det är ju beställaren som sätter strategin och kan välja och omförhandla med de leverantörer de vill jobba med.
Precis vad jag menar. Man behöver få upphandlaren att ställa krav som man vet att man är ensam om att kunna uppfylla. Sen spelar priset ingen roll längre.Sjöfartsverkets upphandling av nya helikoptrar.
Sjöfartsverket kom överens med italienska tillverkaren Agusta Westland om att köpa deras helikopter modell AW 139 flera månader innan en offentlig upphandling inleddes. I upphandlingen ställdes sedan krav som ingen annan modell på marknaden utom AW 139 uppfyllde.
![]()
Detta har hänt: Helikopteraffären
Ett flertal utredningar har konstaterat att Sjöfartsverket bröt mot flera lagar och regler i affären med den italienska helikoptertillverkaren Agusta Westland. Massiv kritik har riktats från flera tillsynsmyndigheter.www.svt.se
Finns Go Pro?Fanns förut tror jag. Och go pro är väl det åtminstone ibland?