Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

Min kvalificeringsperiod slutade Dec 31, 2020 och är nu på min grace period fram till Mars 31, 2021. Fick mitt första EBG under perioden Jan 1, 2019 - Dec 31, 2019 men tjänade inte in till EBG under 2020.

Har förstått det som att jag får förlängt efter att ha läst villkoren om och om igen samt här på forumet, men kan ni som redan har fått förlängt berätta ungefär när det visas, särskilt i vyn för Lifetime EBG sidan som jag är mån om att hålla. Måste man vänta tills efter grace periodens slut, eller kommer det visas innan denna har gått ut?

Det kommer synas efter grace. Så 1/4 för din del.
När min förlängdes i somras så såg jag uppdatering på LTG-sidan efter 2 månader, så det kan komma under grace perioden också.
@Greger du behöver inte vara orolig, det ska förlängas och du kommer se det senast om 2 månader.

Känns som att hela den här tråden går ut på att hitta sätt att misstolka informationen som skrivs.. Jag kan inte förstå vad det är som är så svårt att förstå..

Men det är väl som dom säger

”underskatta aldrig en människas förmåga att misstolka ditt budskap”.

Vill man komplicera saker och ting så är det ju sälla något problem.

Hej!

Hur fungerar det för mig. Min guldnivå går ut i maj 2021, men min kvalifikationsperiod är mellan 1 mars 2020 och 28 februari 2021.

Förra året blev jag inbjuden till guld av min bror, så jag kommer inte att få förlängt guldmedlemskap i en period till (tror jag).

Jag kommer att komma upp till ungefär 40 000 Eurobonus baspoäng denna kvalifikationsperiod, men visst förlängs inte själva kvalifikationsperioden nu i samband med covid utan enbart ens föredetta nivå (om man själv flugit hem poängen?).

Finns det någon inte allt för dyr lösning att uppnå 5 000 baspoäng till? Jag flyger mer och mer, men det har blivit mindre än tänkt sista året pga covid. Så det känns lite trist att bli av med guld, då det faktiskt förändrar flygande från något lite besvärligt till något som är trevligt.

Edit: Jag har funderat på att ringa SAS och fråga om de kan kan vara snälla och fylla på 5 000 baspoäng pga omständigheterna, men jag gissar att det kanske hade varit möjligt om det var max 1 000 poäng skillnad, men 5 000 poäng är ju ändå en del.

Hej!

Hur fungerar det för mig. Min guldnivå går ut i maj 2021, men min kvalifikationsperiod är mellan 1 mars 2020 och 28 februari 2021.

Förra året blev jag inbjuden till guld av min bror, så jag kommer inte att få förlängt guldmedlemskap i en period till (tror jag).

Jag kommer att komma upp till ungefär 40 000 Eurobonus baspoäng denna kvalifikationsperiod, men visst förlängs inte själva kvalifikationsperioden nu i samband med covid utan enbart ens föredetta nivå (om man själv flugit hem poängen?).

Finns det någon inte allt för dyr lösning att uppnå 5 000 baspoäng till? Jag flyger mer och mer, men det har blivit mindre än tänkt sista året pga covid. Så det känns lite trist att bli av med guld, då det faktiskt förändrar flygande från något lite besvärligt till något som är trevligt.
Du får inte förlängt då du inte tjänat in statusen själv.
Du måste dra in 45k poäng mellan 1 mars och 28 februari. Om du inte har amex elite är det enklaste sättet att få in de 5000 poäng du saknar. Annars är nog en resa i plus med stopp på vägen det bästa för dig.

Du får inte förlängt då du inte tjänat in statusen själv.
Du måste dra in 45k poäng mellan 1 mars och 28 februari. Om du inte har amex elite är det enklaste sättet att få in de 5000 poäng du saknar. Annars är nog en resa i plus med stopp på vägen det bästa för dig.
Jag har läst att problemet med Elitekortet är att det ibland dröjer innan baspoängen förs in på kontot, så jag hade egentligen tänkt skaffa det i april, så att det inte kan ställa till det med brytpunkten i framtiden.

Tror du att det är omöjligt att be snällt till SAS om (såpass) mycket baspoäng som 5 000? Ska se om det finns någon trevlig weekend resa jag skulle kunna boka in i februari, men jag har fått för mig att utbudet från Köpenhamn är ganska dåligt just nu. Åtminstone till hyfsade priser!

Jag har läst att problemet med Elitekortet är att det ibland dröjer innan baspoängen förs in på kontot, så jag hade egentligen tänkt skaffa det i april, så att det inte kan ställa till det med brytpunkten i framtiden.

Tror du att det är omöjligt att be snällt till SAS om (såpass) mycket baspoäng som 5 000? Ska se om det finns någon trevlig weekend resa jag skulle kunna boka in i februari, men jag har fått för mig att utbudet från Köpenhamn är ganska dåligt just nu. Åtminstone till hyfsade priser!
Att SAS skulle ge bort 5000 statuspoäng ser jag som helt uteslutet under normala omständigheter. Finns väl ett mikroskopiskt halmstrå att man kan snacka sig till något pga Covid men det går absolut inte att räkna med.
Det är helt klart en risk med Elite-kortet, inte säkert baspoängen kommer i tid och du riskerar som sagt att få poängen på fel år framöver.

Då resor är uteslutet för egen del just nu så har jag dålig koll på vart du kan flyga samt vart du kan tänkas släppas in. Men det har tidigare varit bra ur poäng/krona att åka till Polen, gärna om du kan starta från Malmö via Stockholm och Köpenhamn för maxande av poäng. Allt sånt blir ju dock väldigt mycket mer risky nu när flighter kan ställas in med kort varsel.

Du kan ju alltid köpa till kvarvarande poäng för 1kr/poäng när du är så pass nära via onlineshopen? Beror ju på hur mkt du värderar statusen och hur sugen du är på en MR.

Edit: råkade skriva 20öre/poäng, vilket ju inte avser de poäng TS behöver. Nu justerat korrekt.

Last edited:
Toppen