Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

Javisst är det så, men det är väl inte särskilt normalt att ge baspoäng som nästan ger guldstatus bara på att ha ett par kreditkort. Att jag inte kan få 2-4-1 vouchrar och använda fly premium är illa nog men helt förståligt.
Inom flyg är det inte jättevanligt, nej (även om man från tex de amerikanska bolagen får liknande förmåner så får man inte status i sig), men tex klm har ju också kort som ger xp.

Och just companion voucher tex kan du ju få från tex BA - men inte status.

Däremot för hotell programmen bra på det. Du får dra nytta av det istället!

Jag brukar inte anse mig vara bitter, men den här gången får jag erkänna att jag är det. Bitterheten ligger i att den som, likt mig och många andra, på egna meriter uppnått guld i perioden 2019-04-01 - 2020-03-31 inte får någon som helst hjälp från SAS, inte ett enda poäng, i att klara guld nuvarande period 2020-04-01 - 2021-03-31, trots att det kommer vara väldigt svårt att flyga under stora delar av perioden. Inte heller den som var på väg att uppnå en högre nivå får någon hjälp överhuvudtaget. Detta samtidigt som den som inte reste en enda meter 2019-04-01 - 2020-03-31 får ett extra år som guld + ett extra år till LTG. Det är värre än inget program alls, det är en förolämpning.

Visst, det är svårt att skapa ett regelverk som är helt rättvist och gynnar alla lika. Men det är svårt att komma på något som slår mycket mer ojämnt än det här som SAS har hittat på... jag vänder på det hela, och säger att det är till stor del förvånansvärt, att vissa kan tycka det är helt i sin ordning.

Jag kanske tolkar allt uppåt väggarna men kan ändå inte sluta läsa mejlet jag fick från SAS som säger att din period som slutade 31/3 -20 kommer förlängas i 12 mån d v s du har just nu 24 månader EBD? Är jag helt ute och snurrar?

Själv har jag brytpunkt vid årsskiftet. Jag flög in guld förra året men ännu inte tjänat poäng i år. Inget ovanligt då jag reser mkt lite i tjänsten under Q1.
Att det blir svårt resa in guld i år tolkar jag SAS mejl som att dom förlänger min period med guld till att gälla även HELA 2021.

SAS mejl
Som tack för din lojalitet kommer vi därför att förlänga din nuvarande medlemsnivå i 12 månader.* Det gör vi automatiskt för dig vars kvalificeringsperiod slutar någon gång mellan 31 mars 2020 och 28 februari 2021.Förutsatt att du har kvalificerat dig till din nivå genom egna meriter, antingen via intjäning av Baspoäng, Statuspoäng eller via resor med SAS och Widerøe.

Jag kanske tolkar allt uppåt väggarna men kan ändå inte sluta läsa mejlet jag fick från SAS som säger att din period som slutade 31/3 -20 kommer förlängas i 12 mån d v s du har just nu 24 månader EBD? Är jag helt ute och snurrar?

Själv har jag brytpunkt vid årsskiftet. Jag flög in guld förra året men ännu inte tjänat poäng i år. Inget ovanligt då jag reser mkt lite i tjänsten under Q1.
Att det blir svårt resa in guld i år tolkar jag SAS mejl som att dom förlänger min period med guld till att gälla även HELA 2021.

SAS mejl
Som tack för din lojalitet kommer vi därför att förlänga din nuvarande medlemsnivå i 12 månader.* Det gör vi automatiskt för dig vars kvalificeringsperiod slutar någon gång mellan 31 mars 2020 och 28 februari 2021.Förutsatt att du har kvalificerat dig till din nivå genom egna meriter, antingen via intjäning av Baspoäng, Statuspoäng eller via resor med SAS och Widerøe.
Stämmer tyvärr inte. Den som hade exp 31mar20 har i nuläget endast fått förlängt till 31mar21.
31mar21 omfattas i nuläget inte av förlängning.

Stämmer tyvärr inte. Den som hade exp 31mar20 har i nuläget endast fått förlängt till 31mar21.
31mar21 omfattas i nuläget inte av förlängning.

Verkar ju orimligt då det står att 31mars20 ska förlängas? 31mars20 - 28feb21 tolkar jag som att ALLA får förlängt.
Vad baserar du på att 31mars20 inte ingår? Har det bekräftats på nåt sätt?

Verkar ju orimligt då det står att 31mars20 ska förlängas? 31mars20 - 28feb21 tolkar jag som att ALLA får förlängt.
Vad baserar du på att 31mars20 inte ingår? Har det bekräftats på nåt sätt?
Läs mitt svar igen.
Exp 31mar20 har fått förlängt till 31mar21.
Exp 31mar21 har inte fått förlängt till 31mar22.
Det är medlemmar som inte lyckats återkvalificera sig pga corona och med exp inom intervallet 31mar20 och 28feb21 som i nuläget omfattas av förlängning av status och detta med 12 månader.

Läs mitt svar igen.
Exp 31mar20 har fått förlängt till 31mar21.
Exp 31mar21 har inte fått förlängt till 31mar22.
Det är medlemmar som inte lyckats återkvalificera sig pga corona och med exp inom intervallet 31mar20 och 28feb21 som i nuläget omfattas av förlängning av status och detta med 12 månader.

Jag läser ditt svar igen men blir inte klokare.
Menar du att vissa kan redan se uppdaterade datum på sin EB sida? Annars är det väl naturligt att perioden flyttas fram ett år på automatik och kanske datumen på hemsidan ännu inte uppdaterats? Jag själv har ju fortfarande 31 dec -20 som exp. trots att jag ska fått 12 månader förlängt.

Jag läser ditt svar igen men blir inte klokare.
Menar du att vissa kan redan se uppdaterade datum på sin EB sida? Annars är det väl naturligt att perioden flyttas fram ett år på automatik och kanske datumen på hemsidan ännu inte uppdaterats? Jag själv har ju fortfarande 31 dec -20 som exp. trots att jag ska fått 12 månader förlängt.
Det vet jag tyvärr inte, eftersom jag i nuläget inte omfattats av förlängningserbjudandet (tjänade in till EBG på egna meriter innan exp 31mar20 och har ny exp 31mar21, som ännu inte omfattas).
Att du med exp 31dec20 omfattas av förlängningen råder det väl dock inga tvivel om? Ring Goldservice och kolla för säkerhets skull om du känner dig osäker.

Det vet jag tyvärr inte, eftersom jag i nuläget inte omfattats av förlängningserbjudandet (tjänade in till EBG på egna meriter innan exp 31mar20 och har ny exp 31mar21, som ännu inte omfattas).
Att du med exp 31dec20 omfattas av förlängningen råder det väl dock inga tvivel om? Ring Goldservice och kolla för säkerhets skull om du känner dig osäker.

Jag väljer ändå att tro din period kommer förlängas och att du bara inte fått uppdaterat datum ännu.
Jag läser inte erbjudandet på samma sätt som du att det är medlemmar som inte lyckats återkvalificera sig pga corona som omfattas, utan medlemmar som ett år framåt från 31mars20 inte kommer kunna lyckas återkvalificera p g a corona som omfattas. Vi får se helt enkelt...

det är väl precis det som @GMTmax säger ovan?

utan medlemmar som ett år framåt från 31mars20 inte kommer kunna lyckas återkvalificera p g a corona som omfattas. Vi får se helt enkelt...

det är väl precis det som @GMTmax säger ovan?

Jag läser lyckats och lyckas på olika sätt. :) Kan mycket väl vara så att vi menar samma sak men vill ändå tro att alla omfattas av 12 mån förlängning från och med 31mars20. Känns mest som SAS klantat sig lite i kommunikationen genom att använda ett datumintervall som ändå ser ut att omfatta alla vilket tidigare nämnts i tråden.
När vi får första bekräftelse på uppdaterade datum på EB hemsida vet vi....

Toppen