Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

Förlängningen är till för de som inte klarar att behålla sin status pga pandemin. Förstår inte vad de som redan uppnått status är ute efter. Det är inte välgörenhet eller något rättvisesystem det handlar om utan ett sätt att behålla kunder som för tillfället saknar möjlighet att flyga pga diverse politiska beslut. En del diskussioner börjar kännas en aning patetiska.

"EBG på egen merit" - Grattis! då har du ju ändå inte påverkats direkt?
"Inget mail" - De har skickat ut mail i batcher om att folk har fått förlängning. Antingen har det inte kommit till din tur ännu, eller så har kanske inte aktiverat att du vill få mail från SAS. Oavsett så har du ju klarat EBG själv, så förstår inte vad du eftersöker?
"Inget på hemsidan vare sig på status eller LTG" - jo, det finns jättetydlig information på Eurobonus FAQ? Det är ju exakt det som tråden är baserad på?

Nej, jag förstår inte alls varför du verkar väldigt bitter när du själv har förlängt ditt EBG och således inte är negativt påverkad!? Helt sjukt, och till stor del förvånansvärt, vad vissa i denna tråden är bittra.

bitter? jag är inte bitter. Ang ”inget” på hemsidan så tänkte jag på vad föregående skrev om att denne kunde se på sin sida att det var förlängt! Och ja, nuvarande period är jag guld på egen merit (om du läser mitt tidigare inlägg framgår det) för att jag tjänade in det INNAN 29/2-2020!!!! Har 0 poäng intjänat innevarande år. Så vänligen lägg inga ord i min mun eller tro om mitt humör!!

Om det skulle behövas en 12 + 12 tror jag vi har värre problem än så med SAS.
Nu förstår jag inte, det kommer ju troligen vara väldigt svårt att resa under resten av detta året. Så alla som startade sitt nya år nu kommer troligen ha max 4 månader på sig att samla ihop till status. Jag hoppas förstås jag har fel men jag är realist. Om jag inte får förlängt och inte tjänar in statusen kommer jag inte gråta för det, jag slutar helt enkelt jaga status med SAS och satsar helt på BA framöver (och om BA strular till sig får jag överväga om jag ska sluta med dom också och bara flyga vad som passa bäst per resa).

Jag har inte läst alla 23 sidor ordagrant, men har det sagts något om förlängning av utgående poäng? Jag har en hög poäng som går ut 2022 och hoppas kunna boka award innan det sker...

Helt sjukt, och till stor del förvånansvärt, vad vissa i denna tråden är bittra.

Jag brukar inte anse mig vara bitter, men den här gången får jag erkänna att jag är det. Bitterheten ligger i att den som, likt mig och många andra, på egna meriter uppnått guld i perioden 2019-04-01 - 2020-03-31 inte får någon som helst hjälp från SAS, inte ett enda poäng, i att klara guld nuvarande period 2020-04-01 - 2021-03-31, trots att det kommer vara väldigt svårt att flyga under stora delar av perioden. Inte heller den som var på väg att uppnå en högre nivå får någon hjälp överhuvudtaget. Detta samtidigt som den som inte reste en enda meter 2019-04-01 - 2020-03-31 får ett extra år som guld + ett extra år till LTG. Det är värre än inget program alls, det är en förolämpning.

Visst, det är svårt att skapa ett regelverk som är helt rättvist och gynnar alla lika. Men det är svårt att komma på något som slår mycket mer ojämnt än det här som SAS har hittat på... jag vänder på det hela, och säger att det är till stor del förvånansvärt, att vissa kan tycka det är helt i sin ordning.

Jag brukar inte anse mig vara bitter, men den här gången får jag erkänna att jag är det. Bitterheten ligger i att den som, likt mig och många andra, på egna meriter uppnått guld i perioden 2019-04-01 - 2020-03-31 inte får någon som helst hjälp från SAS, inte ett enda poäng, i att klara guld nuvarande period 2020-04-01 - 2021-03-31, trots att det kommer vara väldigt svårt att flyga under stora delar av perioden. Inte heller den som var på väg att uppnå en högre nivå får någon hjälp överhuvudtaget. Detta samtidigt som den som inte reste en enda meter 2019-04-01 - 2020-03-31 får ett extra år som guld + ett extra år till LTG. Det är värre än inget program alls, det är en förolämpning.

Visst, det är svårt att skapa ett regelverk som är helt rättvist och gynnar alla lika. Men det är svårt att komma på något som slår mycket mer ojämnt än det här som SAS har hittat på... jag vänder på det hela, och säger att det är till stor del förvånansvärt, att vissa kan tycka det är helt i sin ordning.
Jag tillhör den kategorin som du nämner som kvalat in till guld i år på egna meriter och kommer från första juli börja det nya eurobonus året.

Klart det blir kortare tid att få ihop sin status nästa period för mig men då det bara krävs en resa i plus till LA, San Francisco, Miami, Tokyo som exempel plus två kreditkort ser jag inte att det skulle vara några större problem. Om ens EBG är viktigt så fixar man det enligt detta till en kostnad på ca 12.000 kronor, bara Aegean Gold är lättare att återkvalificera än eurobonus guld. Att det kommer att komma kampanjer för att fylla planen kan bli nog vara mer eller mindre 100% säkra på...

Säg att flygandet kommer igång i augusti. Då har alla minst 7 månader på sig att dra in 13k poäng på sitt år, det ska inte vara några problem.
Säg att flyg kommer igång först i januari 2021, då kommer man nog även revidera detta med att status kanske blir förlängt ytterligare ett år.

Att redan nu i maj oroa sig för vad som sker fram till mars nästa år är lite väl lång framförhållning kan jag tycka.

The only constant is change, som en vis person en gång sa. Vi kan nog vara säkra på att om rådande situation kvarstår kommer det som nu kommunicerats ändras både en och två gånger innan året är slut.

Oavsett vad sas gör här så får de skit från några.
Damn if you do, damn if you don't. Finns inga vinnare i detta.

Toppen