Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

Jag läser lyckats och lyckas på olika sätt. :) Kan mycket väl vara så att vi menar samma sak men vill ändå tro att alla omfattas av 12 mån förlängning från och med 31mars20. Känns mest som SAS klantat sig lite i kommunikationen genom att använda ett datumintervall som ändå ser ut att omfatta alla vilket tidigare nämnts i tråden.
När vi får första bekräftelse på uppdaterade datum på EB hemsida vet vi....
Efter att ha talat med SAS både över telefon och mailledes har jag blivit informerad att jag, med tidigare exp 31mar20, inte omfattades av förlängningen, eftersom jag redan var kvalificerad för EBG på egna meriter tom 31mar21+grace.
Jag omfattas inte heller i nuläget av någon förlängning, eftersom mitt "nya" exp är 31mar21.
Med det sagt var SAS ändå tydliga med att de förstår att de som tidigare kvalificerat på egna meriter inte har möjlighet till detta under rådande omständigheter och att denna impact gradvis rör sig mot exp bortom 28feb21, som är horisonten i nuvarande upplägg. Not: den som har exp 28feb21 och samma förutsättningar som jag i övrigt har fått förlängt sitt EBG till 28feb22+grace inkl. LTG etc i nuvarande upplägg.
Jag väljer därför att ge dem benefit of a doubt och hoppas att de kommer att knuffa denna gräns, likt de löpande gjort för kompensation för uteblivna statuspoäng för inställda flighter.

Last edited:
Efter att ha talat med SAS både över telefon och mailledes har jag blivit informerad att jag, med tidigare exp 31mar20, inte omfattades av förlängningen, eftersom jag redan var kvalificerad för EBG på egna meriter tom 31mar21+grace.
Jag omfattas inte heller i nuläget av någon förlängning, eftersom mitt "nya" exp är 31mar21.
Med det sagt var SAS ändå tydliga med att de förstår att de som tidigare kvalificerat på egna meriter inte har möjlighet till detta under rådande omständigheter och att denna impact gradvis rör sig mot exp bortom 28feb21, som är horisonten i nuvarande upplägg.
Jag väljer därför att ge dem benefit of a doubt och hoppas att de kommer att knuffa denna gräns, likt de löpande gjort för kompensation för uteblivna statuspoäng för inställda flighter.

Det var ju min först fråga. Om det hade bekräftats på något sätt? Om det är beskedet du fått tycker jag det är tråkigt och väldigt luddigt erbjudande för er som ligger på gränsen. Trist och hoppas det kommer justeras till din fördel.

Det var ju min först fråga. Om det hade bekräftats på något sätt? Om det är beskedet du fått tycker jag det är tråkigt och väldigt luddigt erbjudande för er som ligger på gränsen. Trist och hoppas det kommer justeras till din fördel.
Jag är övertygad om att SAS kommer att lösa detta på ett bra sätt även för oss med exp 31mar21 ->. Ligger ju inte direkt i deras intresse att tappa lojala kunder som förtjänat sin status, när dessa inte ges möjlighet att behålla sin status genom intjäning.

Tycker inte att SAS har formulerat sig dåligt. Snarare vi som tolkar saker dåligt. Förhoppningsvis gör SAS en uppdatering månadsvis. Så inom 3 veckor förskjuter dom gränsen med en månad.
Instämmer kring uppdatering. Skicka ett mail till Goldservice, så är vi fler än en som påminner dem :)

Såå vad gäller för mig som har medlemsår 1 februari - 31 januari? Är min status förlängd 12 månader + grace till 30 april 2022? Eller är jag också i kläm som föregående talare? Drog in EBD på egen hand till sista januari i år och har sedan dess endast 1874 baspoäng intjänade för de tog ju tvärnit därefter.

Såå vad gäller för mig som har medlemsår 1 februari - 31 januari? Är min status förlängd 12 månader + grace till 30 april 2022? Eller är jag också i kläm som föregående talare? Drog in EBD på egen hand till sista januari i år och har sedan dess endast 1874 baspoäng intjänade för de tog ju tvärnit därefter.
Ja förlängt som du nämner! Bra tajming.

Då din period går ut innan 28 februari 2021 får du diamond denna kvalperiod utan att göra en enda flight. Perfekt timing för din del med andra ord med att ha det säkrare till 2022. 1 feb 2021 till 31 januari 2022 måste du fock tjäna in minst EBG för att förlänga din LTG streak.

Tycker inte att SAS har formulerat sig dåligt. Snarare vi som tolkar saker dåligt. Förhoppningsvis gör SAS en uppdatering månadsvis. Så inom 3 veckor förskjuter dom gränsen med en månad.
Saxat från pressreleasen den 22 april:
"Even though the full extent and impact of Covid-19 is still unknown, SAS has decided to honor our frequent flyers’ dedication and engagement. We will continue to closely monitor how the situation progresses and determine if additional measures need to be made."
Tror/Hoppas också att det kommer en förlängning om några veckor, som även innefattar exp 31mar21.

Last edited:
Toppen