Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

Jag brukar inte anse mig vara bitter, men den här gången får jag erkänna att jag är det. Bitterheten ligger i att den som, likt mig och många andra, på egna meriter uppnått guld i perioden 2019-04-01 - 2020-03-31 inte får någon som helst hjälp från SAS, inte ett enda poäng, i att klara guld nuvarande period 2020-04-01 - 2021-03-31, trots att det kommer vara väldigt svårt att flyga under stora delar av perioden. Inte heller den som var på väg att uppnå en högre nivå får någon hjälp överhuvudtaget. Detta samtidigt som den som inte reste en enda meter 2019-04-01 - 2020-03-31 får ett extra år som guld + ett extra år till LTG. Det är värre än inget program alls, det är en förolämpning.

Visst, det är svårt att skapa ett regelverk som är helt rättvist och gynnar alla lika. Men det är svårt att komma på något som slår mycket mer ojämnt än det här som SAS har hittat på... jag vänder på det hela, och säger att det är till stor del förvånansvärt, att vissa kan tycka det är helt i sin ordning.
Ser inte problemet.
Du är ju guld nu och kommer att vara det i din nya period.
Skulle det visa sig att det här håller i sig till typ 2021 så finns det kanske en chans att det blir samma setup då som nu.
Om inte kommer ingen att ha status efter det för då kommer nog SAS att inte finnas kvar i nuvarande form.
Däremot kan jag tycka att LTG inte skall gälla utan den skall pausas.

Om ens EBG är viktigt så fixar man det enligt detta till en kostnad på ca 12.000 kronor

Ser inte problemet.

Allt ni skriver är riktigt, vi gör bara olika värderingar. Jag gillar inte alls att förlita mig till att det det kanske kommer kompleterande, nya program löpande under året. Om jag ska lägga 12 000 kr, och boka in en longhaul (= planera in semester), så vill jag veta när och hur det ska ske. Om man jämför med hotellprogrammen, så har de flesta lyckats med att ge klara och tydliga regler för vad som gäller under inte bara hela 2020, utan även 2021. Då kan man förbereda sig. Nu vet jag inte ens vilka regler som gäller i den nuvarande perioden som redan pågått en månad!

Och detta är något som SAS är ensam ansvarig för. Samtidigt som de ger vissa andra, som inte reser alls, gratisår på LTG. Så jag förbehåller mig nog rätten att vara lite fortsatt bitter i detta ärende...

Jag brukar inte anse mig vara bitter, men den här gången får jag erkänna att jag är det. Bitterheten ligger i att den som, likt mig och många andra, på egna meriter uppnått guld i perioden 2019-04-01 - 2020-03-31 inte får någon som helst hjälp från SAS, inte ett enda poäng, i att klara guld nuvarande period 2020-04-01 - 2021-03-31, trots att det kommer vara väldigt svårt att flyga under stora delar av perioden. Inte heller den som var på väg att uppnå en högre nivå får någon hjälp överhuvudtaget. Detta samtidigt som den som inte reste en enda meter 2019-04-01 - 2020-03-31 får ett extra år som guld + ett extra år till LTG. Det är värre än inget program alls, det är en förolämpning.

Visst, det är svårt att skapa ett regelverk som är helt rättvist och gynnar alla lika. Men det är svårt att komma på något som slår mycket mer ojämnt än det här som SAS har hittat på... jag vänder på det hela, och säger att det är till stor del förvånansvärt, att vissa kan tycka det är helt i sin ordning.
Är i samma situation som du och har, som jag tidigare nämnt, mailat med Gold.se@sas.se. Gör detsamma och påpeka utmaningen, de verkar medvetna om detta redan i nuläget och säger att de bevakar situationen.
Det jag finner mest skevt i nuläget är att den med exp 28feb21 är garanterad sin nuvarande status t.o.m. 28feb22 + grace samt alla förmåner inkl. +1år LTG m.m.
Att 31mar21 inte inkluderats ännu beror säkerligen på att impact på denna exp-period inte bedömts som tillräcklig ännu.
Den 22maj (SAS kommunicerade förutsättningarna för extension den 22apr) är förutsättningarna för 31mar21 identiska mot hur de var för exp 28feb21 den 22 april. Då kan man kanske ha förväntat sig en hantering. Nuvarande reserestriktioner gäller trots allt till den 15 juni.

Jag tillhör den kategorin som du nämner som kvalat in till guld i år på egna meriter och kommer från första juli börja det nya eurobonus året.

Klart det blir kortare tid att få ihop sin status nästa period för mig men då det bara krävs en resa i plus till LA, San Francisco, Miami, Tokyo som exempel plus två kreditkort ser jag inte att det skulle vara några större problem. Om ens EBG är viktigt så fixar man det enligt detta till en kostnad på ca 12.000 kronor, bara Aegean Gold är lättare att återkvalificera än eurobonus guld. Att det kommer att komma kampanjer för att fylla planen kan bli nog vara mer eller mindre 100% säkra på...

Säg att flygandet kommer igång i augusti. Då har alla minst 7 månader på sig att dra in 13k poäng på sitt år, det ska inte vara några problem.
Säg att flyg kommer igång först i januari 2020, då kommer man nog även revidera detta med att status kanske blir förlängt ytterligare ett år.

Att redan nu i maj oroa sig för vad som sker fram till mars nästa år är lite väl lång framförhållning kan jag tycka.

The only constant is change, som en vis person en gång sa. Vi kan nog vara säkra på att om rådande situation kvarstår kommer det som nu kommunicerats ändras både en och två gånger innan året är slut.

Oavsett vad sas gör här så får de skit från några.
Damn if you do, damn if you don't. Finns inga vinnare i detta.
Vad du inte tar med i detta är oss som inte kan få poäng via kreditkort, SAS har alltid diskriminerat mot oss som inte är bosatta i Skandinavien och nu är inget undantag.

Vad du inte tar med i detta är oss som inte kan få poäng via kreditkort, SAS har alltid diskriminerat mot oss som inte är bosatta i Skandinavien och nu är inget undantag.
Ja, den kategorin medlemmar finns också, men det är väldigt få av alla svenska medlemmar.
I Norge och Sverige har v kreditkort, Danmark och resten av världen har det inte.

Alltid kommer någon att hamna i kläm. Men blir väldigt svårt att få något som passar alla.

Jag är helt övertygad om att vi inte hört det sista i frågan ännu utan det kommer att revideras fram till trafik återgår till något som kan likna "normalt".
Kan ju bli som hos BA där de sänker kraven för intjäning för allas kvalår som slutar 2021.

Just nu kan man inte ta beslut för saker som ligger typ ett år framåt då man inte vet vad som händer fram till dess. Bättre att göra få förändringar än att ändra allt varje månad.

Det är väl tyvärr rätt normalt. De flesta bolag, varesig det är flyg eller hotell, har ju bara kreditkort tillgängliga på sina hemma marknader och enstaka andra.

Sverige tex är väl snarast drabbat av att det finns så få aktörer som faktiskt ger ut kort där, det är ju resten av världen som diskriminerar oss! :)

Om man jämför med hotellprogrammen, så har de flesta lyckats med att ge klara och tydliga regler för vad som gäller under inte bara hela 2020, utan även 2021. Då kan man förbereda sig. Nu vet jag inte ens vilka regler som gäller i den nuvarande perioden som redan pågått en månad!
Mer rättvist att jämföra med andra flygbolag och titta vad de gör, jag har bara egen erfarenhet av Aegean och British Airways.

Aegean, förlängde allas status 6 månader men fortsatt samma krav på intjäning.

British Airways, bara vissa har fått gränser sänkta med ca 30% på intjäning av TP, ingen förlängning av status alls. Mitt år går ut i februari och mina krav är fortsatt enligt ordinarie krav.

Jämför detta med sas så har sas mycket generösare regler då man för nästan alla förlänger status ett år (om man inte når sin status), man får poäng för avbokade flighter mm.

Och jag upprepar mig som en skiva som hakat upp sig, vi kan nog vara säkra på att sista ordet inte är sagt, sitt ner i båten. Det som gäller nu var hur situationen var i april, hur situationen är i sommar eller efter sommaren vet ingen i dagsläget och inga beslut kan tas.
Låt kundtjänst arbeta på med viktigare saker som att betala tillbaka folks pengar för biljetter än att svara på dessa frågor konstant. Och nej världen är inte rättvis.

Det är väl tyvärr rätt normalt. De flesta bolag, varesig det är flyg eller hotell, har ju bara kreditkort tillgängliga på sina hemma marknader och enstaka andra.

Sverige tex är väl snarast drabbat av att det finns så få aktörer som faktiskt ger ut kort där, det är ju resten av världen som diskriminerar oss! :)
Javisst är det så, men det är väl inte särskilt normalt att ge baspoäng som nästan ger guldstatus bara på att ha ett par kreditkort. Att jag inte kan få 2-4-1 vouchrar och använda fly premium är illa nog men helt förståligt.

Toppen