Senaste nytt

SAS EuroBonus Pandion - Vad krävs och vilka är förmånerna?

Nystrom

Medlem
1. Dålig taktkänsla av SAS?
eller
2. Pandions är en gnidna jäklar som tar halva vagnen... ;)

QUOTE]

Jag tror att Pandions är (med ett och annat undantag) ett rätt stillsamt sällskap som inte väsnas eller utmärker sig alltför mycket.SAS agerar utifrån affärsmässiga principer och tycker folk att man vill resa i princip gratis så måste man anpassa allt därefter. Personalkostnad för besättning och kostnad för bränsle kommer man inte undan och då får man skära i resten. Alltså är det upp till oss att leva med det eller så betalar man lite mer för det man anser sig behöva
 

nilsson

Medlem
Jag tror att Pandions är (med ett och annat undantag) ett rätt stillsamt sällskap som inte väsnas eller utmärker sig alltför mycket.

Du är inte ofta på BC-arrangemang hör jag.

Ingen väljer ju att bli Pandion, så jag tycker att det bara är att tacka och ta emot när SAS bjuder till. Det är mer konstruktivt att diskutera nivåer och innehåll i EuroBonus Diamond.
 

Nystrom

Medlem
Du är inte ofta på BC-arrangemang hör jag.

Tack och lov för det! Du har rätt i att det är få som väljer att bli Pandion, det blir man inbjuden till, men sedan förstår jag inte resten av ditt inlägg. Du får gärna förtydliga dig vad i mitt inlägg som som uttryckte ovilja till konstruktivitet eller hur Diamond kom in i diskussionen
 

Paby

Medlem
The devil is in the details. Bläddrade igenom Pandionbroschyren som gäller från 1 april 2014. Och en rätt tydlig försämring för EBP som reser i SAS Go gömmer sig. Från och med 1 april verkar det som att EBP inte längre kan välja fritt från kafévagnen utan endast på smörgåsar etc och läsk. Alkoholhaltiga drycker ska debiteras även till EBP-resenärer. Känns som en rätt begränsad besparing? De flesta EBP reser nog oftast i SAS Plus. Men kanske privat någon gång i SAS Go med familj eller kompisar. TYcker ju att den förmånen kunde få vara kvar.

Känns som en korkad enhancement nån Excel-påläggskalv på Kabinvägen hittat på. Besparingen på att dra in alkohol i Go på långflygningar lär onekligen representera en hel del pengar (hur mycket förlorade intäkter det representerar återstår att se) men att dra in det här för Pandions låter fruktansvärt dumsnålt.
 

ski

Medlem
Nu skall vi passa oss så inte denna tråd blir förstasida på AB likt "guldklubben rasar över indragen champagne" som dök upp för drygt ett år sedan. Den gången var det ju en sammanslagning av flera trådar som man gjort rubriken av. Jag uppmanar de som tycker till om liknande vad som bör ingå i EBP gör en skrivelse direkt till SAS. De lyssnar det vet jag. Denna tråd handlade ju ursprungligen om vad Pandion är och vad det innebär så den har likt trafikverket, spårat ur.
 

jala

Ny medlem
Nu skall vi passa oss så inte denna tråd blir förstasida på AB likt "guldklubben rasar över indragen champagne" som dök upp för drygt ett år sedan. Den gången var det ju en sammanslagning av flera trådar som man gjort rubriken av. Jag uppmanar de som tycker till om liknande vad som bör ingå i EBP gör en skrivelse direkt till SAS. De lyssnar det vet jag. Denna tråd handlade ju ursprungligen om vad Pandion är och vad det innebär så den har likt trafikverket, spårat ur.

Tog bort mitt inlägg "fem år som Pandion". Poängen var att besvara att Pandion inte bara är förmåner. Det innebär större uppoffringar i tid tillbringat i att konsumera SAS tjänster än andra kundgrupper, - oftast på lika villkor som de flesta andra SAS kunder som köpt biljett till samma pris.
När utvecklingen av nya förmåner till olika kundgrupper inom SAS Eurobonus för exempel Silver, Diamond eller lounge för SAS Plus för alla kunder utvecklas positivt, så har förmånerna totalt sett utvecklas negativt inom Pandion. Därtill har omständigheterna försämras i form av t.ex överfulla lounges som mest drabbar Pandion och även SAS Gold.
 

nilsson

Medlem
Du får gärna förtydliga dig vad i mitt inlägg som som uttryckte ovilja till konstruktivitet eller hur Diamond kom in i diskussionen

Jag var otydlig. Den delen hade inte så mycket med ditt inlägg att göra. Jag menar att i och med att SAS inför Diamond med tydliga regler så blir Pandion något som kan avskaffas, på samma sätt som t.ex. Delta gjort (var det väl) med sin mer godtyckliga tier.
 

Nystrom

Medlem
Jag var otydlig. Den delen hade inte så mycket med ditt inlägg att göra. Jag menar att i och med att SAS inför Diamond med tydliga regler så blir Pandion något som kan avskaffas, på samma sätt som t.ex. Delta gjort (var det väl) med sin mer godtyckliga tier.

OK! Jag förstår hur du menar. Jag vet att den frågan har stötts och blötts på detta forum tidigare, jag orkar bara inte leta igen den och länka den. Jag har själv haft uppe frågan med SAS representanter för Eurobonus och Sverigemarknaden om att göra Pandion "officiell" i syfte att premiera "ultrafrekventa" resenärer. SAS har själva övervägt frågan men kommit fram till att behålla Pandion som en grupp med särskild inbjudan. Däremot har de förstått budskapet att premiera sina frekventa resenärer som reser ofta. Vidare har de insett att "nivåskillnaden" mellan EBG och EBP är väldigt stor och det har varit den stora anledningen till att man infört Diamant-nivån. Jag tycker att vi skall hälsa EB 2.0 välkommen och sedan, när vi fått erfarenhet, på ett konstruktivt sätt hjälpa till att utveckla produkten. Då vi ger förslag så måste vi beakta att kostnaden för infört förslag skall också hämtas hem av större intäkter. SAS är inte i det ekonomiska läget att man kan bjuda stort även om det är allas önskemål.
 

Traveller

Medlem
Snillen spekulerar...

Mitt forsta ar som EBP tjanade jag in pa pendling ARN-CPH med ett travel pass individual davarande listpris ca 170k. Ska tillagas att jag hade ca 10 strackor per ar innan.

Traveller vilka ar dessa fantastiska formaner du far ta del av?

Jag kan inte säga att det är så fantastiska förmåner men dock är det några riktigt bra. Men jag tycker dock att det viktigaste är att man faktiskt blir omhändertagen på ett riktigt bra sätt -ja överallt förutom i den vanliga kundtjänsten (som för övrigt är mycket bättre nu än förr). Senaste turen till Shanghai var det ett ordentligt igenkännande av kabinchefen, handskak, förnamn, bra service osv. Att ge bort ett Diamant kort är inte heller så tokigt men jag uppskattar nog mest uppgraderingarna hos Sixt, dom är ibland riktigt bra. Bara att cabba ned.
 
Toppen