Senaste nytt

SAS Eurobonus nyheter 2012-02-13: 50k EBG och 100% poäng i ekonomi

Är i precis samma situation.

För mig är det ett "segment-run" som gäller och jag planerar flyga ARN-CPH-AAR t.o.r. ett antal gånger, men det ser dessvärre ut som att jag inte kommer att hinna det till den 30/4 som är min bryt-punkt.

Generellt kan man ju tycka att framförhållningen var tillräcklig från SAS sida, men jag blev dock inte uppmärksammad på situationen förrän jag blev medlem här på BC.

Hmm... Hur menar du nu? Om din brytpunkt ligger den 30 april och de nya reglerna träder ikraft först 4 maj så är det ju inte de nya reglerna som gör att du missar ett segment!

Att ha brytpunkt just april/maj torde ju vara det mest optimala sättet att dra nytta av både de gamla och de nya reglerna fullt ut! :)

Jag håller med Agehall om att man kanske missar en möjlighet i övergången, om man som exempelvis jag, har brytpunkt i mitten av de båda perioderna. Men det lär ju vara svårt att misslyckas att bli EBG i nästa fulla intjäningsperiod!

Jag ställde frågan till SAS tidigare, dvs. vad som händer med medlemmar som har brytdatum nära inpå den 4 maj.

Svaret jag fick var "att de gamla reglerna gäller under en övergångsperiod för de medlemmar som avslutar sin nuvarande intjäningsperiod i maj och juni."

För de som har brytpunkter som ligger "dumt" till i förhållande till när ändringarna införs och som ligger precis på gränsen, så kan det ju bli lite jobbigt. Jag har inte sett ifall SAS tänker ha några övergångsregler, men det är väl inte helt otroligt.

Oavsett så kan man väl säga att även om ni inte kvalar denna period, så lär det lösa sig nästa period. Med 100% intjäning på alla biljetter kommer det att vara svårt att misslyckas om man flyger lite i jobbet och kan välja SAS.

Nä sant, nästa "period" lär det lösa sig, men känns rätt värdelöst att då efter ha valt SAS i 95% av mina flygningar just för detta, och så ändrar de reglerna 2/3 delar in i min period vilket gör att det högst antagligen tar ca 1år (April/Maj 2013) till innan jag kan nå EBG status istället för nu till sommaren...

Frågan är om det är värt att höra av sig till EB med sina synpunkter?

Jag ställde frågan till SAS tidigare, dvs. vad som händer med medlemmar som har brytdatum nära inpå den 4 maj.

Svaret jag fick var "att de gamla reglerna gäller under en övergångsperiod för de medlemmar som avslutar sin nuvarande intjäningsperiod i maj och juni."

Då hamnar ju saken i ett annat läge...men det finns säkert inte skriftligt någonstans...?

Nä sant, nästa "period" lär det lösa sig, men känns rätt värdelöst att då efter ha valt SAS i 95% av mina flygningar just för detta, och så ändrar de reglerna 2/3 delar in i min period vilket gör att det högst antagligen tar ca 1år (April/Maj 2013) till innan jag kan nå EBG status istället för nu till sommaren...

De kommer inte att kräva att du ska ha gjort 50 segment tills din brytpunkt i augusti. Du kommer ha de gamla reglerna (40 segment) perioden ut. Däremot nästa period, som för dig börjar i aug, kommer ha de nya reglerna.

Jag tycker absolut du ska höra av dig. Om du är ensam om att höra av dig har det nog ingen betydelse, men om ni är många som gör det kan det nog ha en effekt. Det har ju faktiskt hänt tidigare att FFP lyssnat på vad kunderna hade att säga, och ändrat sig därefter...

De kommer inte att kräva att du ska ha gjort 50 segment tills din brytpunkt i augusti. Du kommer ha de gamla reglerna (40 segment) perioden ut. Däremot nästa period, som för dig börjar i aug, kommer ha de nya reglerna.

Jag vill gärna rakt av tro på det du skriver, men finns det några belägg för det du skriver, dvs så kan man lugna ner sig lite och resa på nu och känna målet närma sig?

Tyvärr inget skriftligt bevis från SAS, bara muntligt. Sedan vet jag inte ett enda FFP som ändrar regler för hur mycket poäng de behöver mitt i ens insamlingsperiod. Hoppas på det bästa för dig och alla andra.

Ja, eller KRN-ARN-OSL-TOS-LYR T/R. SAS sänker även priset för bonusbiljetter inom Skandinavien till 10.000 T/R från 4 Maj, haha

Toppen