Senaste nytt

SAS Eurobonus nyheter 2012-02-13: 50k EBG och 100% poäng i ekonomi

Jag har letat och kanske alldeles för dåligt. Men, min nya intjäningsperiod startar den 1/4. Innebär detta att jag går på de gamla reglerna denna intjäningsperiod(1/4-2012 till 31/3-2013) eller gäller de nya reglerna för samtliga oavsett intjäningsperiod from 4/5?

Jag har letat och kanske alldeles för dåligt. Men, min nya intjäningsperiod startar den 1/4. Innebär detta att jag går på de gamla reglerna denna intjäningsperiod(1/4-2012 till 31/3-2013) eller gäller de nya reglerna för samtliga oavsett intjäningsperiod from 4/5?

Nya regler för alla 4/5. Men andra ord kan du kvalificera dig på de gamla reglerna under en månad av din kommande period. (1/4-12 - 4/5-12) Går säkert att göra om man flyger som en tok (dvs tokmycket eller tokdyrt)

En "enhancement" som jag har missat totalt då det var länge sedan jag använde mina EB poäng: försvinnandet av 500 poängsrabatt vid bokning av bonusresa online(tydligen var det i 2010 det hände).
Ganska tråkigt när man försöker tömma kontot för en ganska dyr resa och det fattas ynkla 59 poäng. :(

Nya regler för alla 4/5. Men andra ord kan du kvalificera dig på de gamla reglerna under en månad av din kommande period. (1/4-12 - 4/5-12) Går säkert att göra om man flyger som en tok (dvs tokmycket eller tokdyrt)

Skrev ett mail till EuroBonus för att reda ut detta:

Hej!

Har en liten undran angående vad som gäller för återkvalificering för EBG.

För mig gäller 31 maj som brytpunkt för mitt kvalificeringsår.
Jag har för närvarande 30 kvalificerande flygningar. I början av april kommer jag att vara uppe i 40.
Om jag hade varit EBS nu, så antar jag att de nuvarande reglerna hade gällt och jag efter min 40:e resa erhållit EBG.
Men vad gäller för mig nu då jag redan är EBG? Kommer jag då i april att ha återkvalificerat mig efter min 40:e resa, eller blir det så att jag efter 4 maj måste ha ytterligare 10 resor fram t o m 31 maj, enligt de nya reglerna?
Jag utgår från att om jag hade haft 39 resor datumet då de nya reglerna börjat gälla, så hade jag behövt 50 resor för återkvalificering?

Med största sannolikhet kommer jag att komma upp i 50 resor eller mer innan 31 maj, men är ändå nyfiken på vad som gäller.

Fick svar idag:

Hej,

Tack för ditt email.
Om du uppnår 40 kvalificerade flygningar innan maj månads utgång så kommer du att få fortsatt Guldstatus.

Med vänliga hälsningar

Scandinavian Airlines System

Så, JA, de gamla reglerna gäller ett kort tag...

Last edited:
Hej,

Tack för ditt email.
Om du uppnår 40 kvalificerade flygningar innan maj månads utgång så kommer du att få fortsatt Guldstatus.

Med vänliga hälsningar

Scandinavian Airlines System

Intressant, speciellt då SAS-chatten gav mig annat svar. Kan det vara så att Eurobonus IT är begränsad till avstämning varje månad? Vi får la se. Alternativt är det en respit för de vars kvalifikationsperiod slutar just 31:a maj. De flesta som påverkas av detta tror jag dock inte är folk som får se fram emot högre segmenttröskel utan huruvida de som ligger mellan 50K och 70K intjäning blir EBG beroende på när deras period slutar och hur det hela tolkas.

Intressant, speciellt då SAS-chatten gav mig annat svar. Kan det vara så att Eurobonus IT är begränsad till avstämning varje månad? Vi får la se. Alternativt är det en respit för de vars kvalifikationsperiod slutar just 31:a maj. De flesta som påverkas av detta tror jag dock inte är folk som får se fram emot högre segmenttröskel utan huruvida de som ligger mellan 50K och 70K intjäning blir EBG beroende på när deras period slutar och hur det hela tolkas.

Ja, det där med poängintjäningen blir ju intressant...
Kollade mina gamla kontoutdrag igår och insåg att jag, innan införandet av 25%-regeln hösten 2004, kvalificerat mig på >100k under flera års tid och detta mest med ekonomibiljetter. Ok, att jag nuförtiden kanske reser något mindre, men det visar också på att det där med 100% intjäning faktiskt spelar roll för oss som är piskade till att resa på billigast möjliga ekonomibiljett.

Kan inte detta trots allt vara en liten markering mot Lufthansa om att man fortfarande lever. Jag började fundera på detta när jag tittade på billiga resor till Chicago i maj. Om man utgår ifrån att man valt EB och planerar en resa med anslutning i FRA så kanske man väljer en timme mer i layover för mer poäng. Tysklandsrutterna är ju de enda där de går i direkt clinch med ett annat *A bolag och det är ju ganska många anslutningar om dagen i Frankfurt.

Exempel: ARN-ORD i Low Eco, byte i FRA
LH+LH (25%+25%) ger 200+1100
SK+LH (100%+25%) ger 1000+1100 med silver eller guldbonus ger bara bonusen mer än hela ARN-FRA i LH
Om man väger det mot avsaknaden av service hos SAS kanske man ändå väljer SK för att man ligger nära nån poänggräns, antingen status eller personligt mål.

I C är ju skillnaden mindre efter sänkta gränser, men du får fortfarande 900 p (med bonus) mer hos SAS på ARN-FRA i jfr med LH och då är ju servicen mer jämbördig.

Diskussionen var ju uppe i höstas i samband med LH:s C-kampanjer. Det allmänna tipset var ju att se till att få anslutningen till FRA med SAS för 3000p istället för 1600p.

Min flickväns kvalificeringsperiod är jan-dec. Hon fick sitt nya kort i veckan. Hon hade EBG men har bara gjort 17 flygningar under året, så vi antog att det skulle bli Back to Basic igen, men se det låg ett silverkort i kuvertet!
Fin gest med en mjuklandning!

Toppen