Senaste nytt

SAS Eurobonus nyheter 2012-02-13: 50k EBG och 100% poäng i ekonomi

När jag tittade igenom de nuvarande poängrabatterna kom jag att tänka på en sak: tror ni att poängkostnaden för resor från Sverige/Norge resp Danmark kommer att bli enhetliga framöver på samma sätt som poängintjäningen blir det? För rutter till Europa då. Som det är nu är de flesta poängresor i shorthaul 25-50% dyrare från SE/NO än från DK.

När jag tittade igenom de nuvarande poängrabatterna kom jag att tänka på en sak: tror ni att poängkostnaden för resor från Sverige/Norge resp Danmark kommer att bli enhetliga framöver på samma sätt som poängintjäningen blir det? För rutter till Europa då. Som det är nu är de flesta poängresor i shorthaul 25-50% dyrare från SE/NO än från DK.

Jag tycker att det är rimligt att en resa KRN-ARN-BRU bör vara dyrare än CPH-BRU, bara för att ta ett exempel.

Jag tycker att det är rimligt att en resa KRN-ARN-BRU bör vara dyrare än CPH-BRU, bara för att ta ett exempel.

Visst. Men framöver så blir poängintjäningen densamma för ARN-BRU och CPH-BRU trots att det finns en bestämd avståndsskillnad mellan de två (som reflekteras i 50% dyrare EB-biljett i ekonomiklass). Att GOT-LHR och OSL-LHR är dyrare än CPH-LHR i dagsläget är väl inte heller så rimligt med samma måttstock.

Visst. Men framöver så blir poängintjäningen densamma för ARN-BRU och CPH-BRU trots att det finns en bestämd avståndsskillnad mellan de två (som reflekteras i 50% dyrare EB-biljett i ekonomiklass). Att GOT-LHR och OSL-LHR är dyrare än CPH-LHR i dagsläget är väl inte heller så rimligt med samma måttstock.

Eller ännu konstigare: CPH-SVO

Eftersom poängintjäningen från CPH procentuellt har höjts mer än från OSL och ARN både för EU1, 2 och 3 vore det rimligt att danskarna också betalade mer

Fick nyhetsbrevet från SAS och där hade de gjort en uträkning av hur många poäng jag skulle fått förra kvalificeringsperioden. Jag klarade guld genom 40 segment och färre än 30 000 poäng. Enligt SAS skulle jag dock fått 54 000 med nya poängmodellen så jag skulle ha fått guld även då. Jag har inte kollat i detalj men en intressant beräkning ändå.

Det stämmer nog Fredrik. Det gjordes en uträkning i ett tidigare inlägg där det visade sig att antalet segment nu även kommer att ge ungefär rätt mängd poäng, så jag antar att om man flyger mest med SAS, så spelar segment alt poäng mindre roll i framtiden.

Efter ha varit annonym här på BC x antal månader kunde jag nu inte hålla mig längre...

Såhär ser min situation ut nu

Kval.period Sep 2011-Aug 2012

Jag är idag EBS men såg EBG inom räckhåll för första gången pga lite ändringar i tjänsten, ligger idag på 26 kval. flygningar
Ser ut att med nuvarande schema att nå ca 40 kval. flights fram till Juni, sedan är det semestertider....

I och med SAS ändringar i detta ser det nu ut som detta innebär att jag kommer missa möjligheten att bli få EBG status då jag mitt i allt måste göra 10 kval. flygningar till innan sista Augusti. Att nå 50k EB poäng är omöjligt då de flesta av mina flygningar är pga företagspolicy economy. Dvs. ARN-FRA gett ca 360p och ex. ARN-GOT eller OSL gett 180p enl. nuvarande regler.

Är det bara jag som ser detta som en "katastrof" att detta program ändras efter 3/4 av en kval. period och slår hårt mot ex. mig?

Vill inte bara skriva "gnäll" i detta men borde inte dessa ändringar ha någon form av övergångsperiod? Något i stil med att om de nya ändringar gynnar personen i fråga så träder de in eller de gamla (vilket som faller bäst ut) när ex. över 50% av kvalificeringsperioden är förbrukad redan?

Är i precis samma situation.

För mig är det ett "segment-run" som gäller och jag planerar flyga ARN-CPH-AAR t.o.r. ett antal gånger, men det ser dessvärre ut som att jag inte kommer att hinna det till den 30/4 som är min bryt-punkt.

Generellt kan man ju tycka att framförhållningen var tillräcklig från SAS sida, men jag blev dock inte uppmärksammad på situationen förrän jag blev medlem här på BC.

För de som har brytpunkter som ligger "dumt" till i förhållande till när ändringarna införs och som ligger precis på gränsen, så kan det ju bli lite jobbigt. Jag har inte sett ifall SAS tänker ha några övergångsregler, men det är väl inte helt otroligt.

Oavsett så kan man väl säga att även om ni inte kvalar denna period, så lär det lösa sig nästa period. Med 100% intjäning på alla biljetter kommer det att vara svårt att misslyckas om man flyger lite i jobbet och kan välja SAS.

Toppen