Nu är kanske inte detta någon super-deal sett till antal poäng per krona, men i gengäld ger den en hel hög med EB-poäng istället för några futtiga 4 - 5000 poäng.
SWISS har en del fares som tillåter en ganska intressant routing. Till exempel kan man resa till Bankok via Beijing, där Beijing - Bangkok flygs av Thai. Om man i tillägg väljer en SAS-opererad flight på sträckan ARN - ZRH blir det betydligt mer poäng (att sedan SWISS har en betydligt bättre business class är oviktigt i mileage run-sammanhang).
Från ExpertFlyer:
Fare basis: ZICSWISE
Pris (utan tillägg och avgifter): 16 000 SEK
Routing:
V FARE BASIS BK FARE TRAVEL-TICKET AP MINMAX RTG
1 ZICSWISE Z‡R 2461.00 ---- - -/12M EH01
PASSENGER TYPE-ADT AUTO PRICE-YES
FROM-STO TO-BKK CXR-LX TVL-15MAY13 RULE-SE19 IPREUAS/4
FARE BASIS-ZICSWISE SPECIAL FARE DIS-E VENDOR-ATP
FARE TYPE-BX RT-BUSINESS CLASS EXCURSION
SEK 16000 1353 E25JUN11 D-INFINITY FC-ZICSWISE FN-B
SYSTEM DATES - CREATED 11SEP12/1031 EXPIRES INFINITY
PUBLISHED RTG STO-BKK/LX1353/TAR-EURG EF-12SEP12 DIS-INDEF
/WITHIN THE EASTERN HEMISPHERE/
1. STO-ZRH-BJS-TG-BKK
2. STO-ZRH-BKK
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Om man väljer SK605 kl 06:20 från ARN har man gott om tid (ca 4.5 h) för att hinna med LX196 som går från ZRH kl 13:20. På hemresan blir det lite tråkigare eftersom LX197 PEK-ZRH landar redan kl 11:20, medans den enda SAS-opererade flighten man kan välja, SK1606, går kl 20:35. Ganska lång väntetid i ZRH alltså.
Så var det där med poäng då:
ARN-ZRH ger 3000 poäng per väg i business, dvs totalt 6000 (7500 som EBG).
ZRH-PEK är 4966 miles och ska då ge totalt 5000x2x2 = 20 000 poäng.
PEK-BKK är 2056 miles och ska då ge totalt 2100x2x2 = 8400 poäng.
Dvs totalt 34 400 poäng, eller 35 900 inkl EBG-bonus för SAS-flighterna.
I ITA Matrix har jag hittat totalpriser på 20 124 SEK och med någorlunda vettiga avgångstider (förutom lång väntan i ZRH på hemvägen). Z-klass är flexibel och tillåter gratis avbokning och ändringar. Det ingår också gratis stopovers, så vill man ta ett par dagar i Zürich eller Beijing så går det fint.
Om SWISS kommer med ett erbjudande i P-klass blir det förstås ännu fler EB-poäng per krona, förutsatt att den tillåter samma routing (och att P-klass verkligen blir översatt till business på SAS, någon som vet?).