Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Det går att boka de på samma biljett och då anser väl sas att man hinner så du får åka tillbaka med samma plan.. De flyger även på onsdagar om du vill vara där några flera dagar. Jag ska dit 27/2 och hem 3/3 så det blir en långweekend :)

Skulle någon vänlig och mer kunnig själ kunna vara behjälplig med ett bra förslag på en R/T i BIZ typ 3/1-6/1, med kort layover från ARN. De jag hittat hittills hamnar norr om 26k men hade hoppats komma undan billigare behöver 8k per leg :)

Skulle någon vänlig och mer kunnig själ kunna vara behjälplig med ett bra förslag på en R/T i BIZ typ 3/1-6/1, med kort layover från ARN. De jag hittat hittills hamnar norr om 26k men hade hoppats komma undan billigare behöver 8k per leg :)

Hur mycket poäng behöver du totalt?

Nu är kanske inte detta någon super-deal sett till antal poäng per krona, men i gengäld ger den en hel hög med EB-poäng istället för några futtiga 4 - 5000 poäng.

SWISS har en del fares som tillåter en ganska intressant routing. Till exempel kan man resa till Bankok via Beijing, där Beijing - Bangkok flygs av Thai. Om man i tillägg väljer en SAS-opererad flight på sträckan ARN - ZRH blir det betydligt mer poäng (att sedan SWISS har en betydligt bättre business class är oviktigt i mileage run-sammanhang).

Från ExpertFlyer:
Fare basis: ZICSWISE
Pris (utan tillägg och avgifter): 16 000 SEK
Routing:

V FARE BASIS BK FARE TRAVEL-TICKET AP MINMAX RTG
1 ZICSWISE Z‡R 2461.00 ---- - -/12M EH01
PASSENGER TYPE-ADT AUTO PRICE-YES
FROM-STO TO-BKK CXR-LX TVL-15MAY13 RULE-SE19 IPREUAS/4
FARE BASIS-ZICSWISE SPECIAL FARE DIS-E VENDOR-ATP
FARE TYPE-BX RT-BUSINESS CLASS EXCURSION
SEK 16000 1353 E25JUN11 D-INFINITY FC-ZICSWISE FN-B
SYSTEM DATES - CREATED 11SEP12/1031 EXPIRES INFINITY

PUBLISHED RTG STO-BKK/LX1353/TAR-EURG EF-12SEP12 DIS-INDEF

/WITHIN THE EASTERN HEMISPHERE/
1. STO-ZRH-BJS-TG-BKK
2. STO-ZRH-BKK

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Om man väljer SK605 kl 06:20 från ARN har man gott om tid (ca 4.5 h) för att hinna med LX196 som går från ZRH kl 13:20. På hemresan blir det lite tråkigare eftersom LX197 PEK-ZRH landar redan kl 11:20, medans den enda SAS-opererade flighten man kan välja, SK1606, går kl 20:35. Ganska lång väntetid i ZRH alltså.

Så var det där med poäng då:

ARN-ZRH ger 3000 poäng per väg i business, dvs totalt 6000 (7500 som EBG).
ZRH-PEK är 4966 miles och ska då ge totalt 5000x2x2 = 20 000 poäng.
PEK-BKK är 2056 miles och ska då ge totalt 2100x2x2 = 8400 poäng.

Dvs totalt 34 400 poäng, eller 35 900 inkl EBG-bonus för SAS-flighterna.

I ITA Matrix har jag hittat totalpriser på 20 124 SEK och med någorlunda vettiga avgångstider (förutom lång väntan i ZRH på hemvägen). Z-klass är flexibel och tillåter gratis avbokning och ändringar. Det ingår också gratis stopovers, så vill man ta ett par dagar i Zürich eller Beijing så går det fint.

Om SWISS kommer med ett erbjudande i P-klass blir det förstås ännu fler EB-poäng per krona, förutsatt att den tillåter samma routing (och att P-klass verkligen blir översatt till business på SAS, någon som vet?).

Last edited:
Om SWISS kommer med ett erbjudande i P-klass blir det förstås ännu fler EB-poäng per krona, förutsatt att den tillåter samma routing (och att P-klass verkligen blir översatt till business på SAS, någon som vet?).
Ja, P = business, jag har åkt och fått 200% för CPH-ZRH i P klass på SK codeshare

Hej,

Kommer åka till Perth nästa höst ett par tre veckor.
Då jag nyligen bytt jobb kommer jag ej dra in EBG enkelt genom jobbet utan snarare få kämpa lite. Guldkortet för aug 2013-2014 är dock redan klart..
Men vill ha kvar det efter 2014!

Hur får jag en resa till Perth för rimligt pris och som ger en hel del poäng?

Last edited:
Hur får jag en resa till Perth för rimligt pris och som ger en hel del poäng?

Vad är rimligt pris (storleksordning)? Flyger du economy, premium economy eller business?

Mest poäng till EB får du nog antagligen genom att flyga SAS till BKK och sedan vidare på något sätt då alla SK-flighter ger minst 100% till EB. Men det är inte säkert det är mest kostnadseffektivt.

Man kan ju flyga till SFO med SAS det borde ju ge mycket poäng och sen united till Australien om man åker ekonomi och vill ha 100% intjäning.

CPH - SFO är väl 5500 miles och SFO-SYD är väl 7500 miles.

Man får dock inte några vettiga priser på SK935 + UA863 samt UA870 + SK936 så det är nog inte meningen att man ska kunna flyga så på samma biljett. Det blir i boknignsklass E respektive Y och kostar ca 60 000 kr tur och retur ;)

sen ska man ta sig till Perth från Sidney med, där får man nog åka med quantas....

Det är billigare att köpa en jorden runt biljett och åka vi Asien med sas med. Får man poäng för resorna i en jorden runt biljett?

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Last edited:
Toppen