Senaste nytt

SAS Eurobonus Mastercard

Har ett par frågor gällande Eurobonus kreditkort, så de får hamna här.
Är det OK att ha både Mastercard och AMEX och samla poäng med båda dessa?

Sen en förvisso halvt oetisk fråga, men ändå.. Om det är OK att ha både Mastercard och AMEX för att samla poäng, finns det då någon regel som säger att man inte får använda det ena kortet för att betala fakturan för det andra kortet via Betalo eller liknande?
Med andra ord; Säg att jag utnyttjat 20000 kr på Mastercard och väljer att betala den fakturan via Betalo med mitt AMEX. Nästa månad betalar jag AMEX faktura med Mastercard. På så sätt rullar jag vidare 20000 kr och samlar extrapoäng (jag antar att betalningen via Betalo räknas som en Spend på kortet?) utan att betala ränta och utan att faktiskt handla med korten. Kostnaden blir endast avgiften till Betalo.

Kreditkortsbolag m.m. är spärrade på betalo så den gubben går inte ;)

Kreditkortsbolag m.m. är spärrade på betalo så den gubben går inte ;)
Nope, de är inte spärrade. Tror du tänker på kostnadsfria betalningar via Coops MedMera-kort, där är det spärrande.
För övriga, fullprisbetalande (2.5% av beloppet i avgift) kreditkort går det utmärkt att betala andra kreditkortsräkningar. Men varför skulle man vilja göra det? Finns billigare sätt att fixa poäng på...

Nope, de är inte spärrade. Tror du tänker på kostnadsfria betalningar via Coops MedMera-kort, där är det spärrande.
För övriga, fullprisbetalande (2.5% av beloppet i avgift) kreditkort går det utmärkt att betala andra kreditkortsräkningar. Men varför skulle man vilja göra det? Finns billigare sätt att fixa poäng på...
Nej, precis, men jag såg framför mig att det var Coops kort det gällde, för precis som du säger, varför betala massa avgifter på alla räkningar ;)

Nu är det så att jag har en kredit på 40k på mitt SAS Eurobonus Mastercard.

Från den 30 April till 26 Maj har jag gjort köp på totalt 63k.

Hur kommer min räkning se ut nu den 20 Juni? Kommer det en räkning på mellanskillnaden, 23k? Hur har det sett ut för er andra som varit i samma sits som mig?

Jag ska erkänna att jag inte har koll på alla billiga sätt att skaffa extrapoäng, men jag tycker ändå vid första anblick att detta kan vara av intresse.
Ett exempel:
Verklig spend i Januari på 60000 kr, som framöver betalas med det andra kortet.
Detta borde under första året ge 108000 extrapoäng (6000*6 för Mastercard och 12000*6 för AMEX Elite). Kostnaden för detta borde bli 16500 för år ett, 2,5% av 60000 * 11 månader då första månaden är verklig spend och inte betalas via Betalo. För år två skulle kostnaden bli 18000 kr om man bara rullar vidare.
Detta är säkert ganska mycket, kostnaden per poäng blir 0,167 kr / poäng att jämför med att köpa direkt från SAS (som är DYRT) där kostnaden är 0,2375 kr per poäng.

En stor fördel med detta är dock att om du har en initial spend på minst 50000 kr så borde detta ge dig två AMEX 2-4-1 vouchers per år till en kostnad av 18000 kr och du kan lägga din verkliga spend på annat ställe som kan ge fina fördelar på annat håll.

Frågan man får ställa sig är om det är värt att betala 18000 kr för två vouchers samtidigt som du kan samla fördelar på annat håll :) Jag kanske överarbetar detta, det var bara en tanke som slog mig häromdagen då jag började fundera på vilket AMEX jag ska ha som komplement till mitt Mastercard :) Det är ju ett sätt att öka på sin poänginsamling ytterligare.

Last edited:
Mitt förslag är att du skrotar det vanliga SAS Mastercardet och skaffar Amex Elite (20 poäng per hundring spenderat) samt Coops MedMera Mer Mastercard. Med hjälp av det senare får du Coop-poäng för alla fakturor/räkningar du betalar (undantaget fakturor från banker/finansbolag) utan att det kostar dig något. Coop-poängen kan sedan växlas in mot Eurobonuspoäng. 60 000 Coop-poäng ger dig 10 000 Eurobonuspoäng (växla inte lägre nivåer eftersom växlingskursen blir dålig då). Coop MedMera Mer ger då motsvarande 16.7 poäng per hundralapp spenderat, inkl räkningar.

Nu är det så att jag har en kredit på 40k på mitt SAS Eurobonus Mastercard.

Från den 30 April till 26 Maj har jag gjort köp på totalt 63k.

Hur kommer min räkning se ut nu den 20 Juni? Kommer det en räkning på mellanskillnaden, 23k? Hur har det sett ut för er andra som varit i samma sits som mig?
Du har övertrasserat kontot, betala in så snabbt som möjligt. Använd samma bankgiro och OCR som förra månaden. Övertrasseringsräntan brukar inte vara blygsam...

Toppen