Senaste nytt

SAS EuroBonus Mastercard dubbla poäng från 24 till 26 februari 2023

djmanosv

Medlem
Du lär garanterat behöva vänta till måndag innan poäng för köp efter kontorstid på fredagen blir synliga.

1d3c62109b2215d1120f228d3fe392d2.jpg


betalo transaktioner syss för min del


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

M.K

Medlem
Nu är ju alla olika men jag måste ändå fråga; hur pallar ni att göra 100+ transaktioner?

Jag hade kanske 45 och det kändes som för många för mig.

De sista gjorde jag bara för skojs skull, kunde ha fyllt min limit med betydligt färre transaktioner.
Har ni kredit på 100 000 kr samtidigt som ni bara gör småköp? Eller hur hamnar man i att behöva göra över 100 transaktioner?

Denna gång var unik och vet att många laddat inför denna x2+x2 statushelg. Inte alls samma sak annars. Enklast bara köra några större köp och, givetvis,all spend under kampanjperioden som med alla kort under promo.

Denna gång maximerades absolut allt även för egen del inkl ny påfyllning långt över limit och fokus på utländska köp. Kul helg!
 
Last edited:

mha321

Medlem
Betalo-transaktioner via Curve från fre och lör syns för mig också. Däremot Betalo-transaktioner direkt på SAS MC har inte genererat poäng för mig ännu.

Åtminstone Gbit transaktioner från curve visar poängen snabbare än andra. Troligen pga att själva transaktionen redan är verifierad hos handlaren eftetsom den skedde tidigare, så curve kan gå förbi den väntetiden.
 

ptotheg

Medlem
Tålamod. Jag betalade räkningar i fredags via Betalo och de genererade poäng. Finns ingen anledning varför du inte skulle få poäng då.

Körde 5-6 räkningar i fredags och 5-6 räkningar igår också. Allt finns med i transaktionshistoriken men inga poäng för det (än) som sagt. Övriga köp under helgen har landat in som poäng.. aja tar det piano så länge.
 

imartin

Medlem
Jag har inte kunnat använda mit SAS MC Premium alls i dag. Funkade inte heller för vanliga korttransaktioner via terminal (intressant nog öppnades spärren i Stockholms t-bana ändå, men det stod "declined" efteråt så det blev ingen transaktion och jag plankade alltså).

Antingen har jag nått ett slags maxtak för korttransaktioner (runt 100 st sedan i fredags), eller så stämmer det som visa skrev om i tråden nnan: att det inte spelar någon roll om man fyller på extra, utan att det är kreditgränsen som gäller. Jag har nämligen spenderat ungefär exakt det belopp som jag har som kreditgräns (50 000). Fyllde på med 20k i torsdags men frågan är alltså om jag kommer kunna använda dem närmsta tiden. Vore ju surt om kortet nu är oanvändbart i en månad.
 

TP12

Medlem
Givet alla diskussioner rörande huruvida man kan skapa ett köputrymme (kommer använda kreditutrymme/kreditgräns/köpgräns som synonymer i detta inlägg) på SAS MC så tänkte jag att jag skulle testa lite under denna helg.

Givetvis helt anekdotiskt, vad som fungerar för mig behöver inte fungera för någon annan och mitt utfall kanske är sämre eller bättre än andras.

Lite grundförutsättningar:

* Jag har använt kortet regelbundet men inga större transaktioner under januari fram till 23/2. Ca 8 000 i januari och lika mycket i februari fram till igår. Nämner det då det har skrivits i vissa trådar att köpgränsen tar hänsyn till transaktioner under de senaste två månaderna.

* Jag nollade krediten och förde över ca 150k innebärande att jag vid ingången av denna helg hade ett disponibelt belopp enligt appen på 150k + min kreditgräns.

* Kör med GBIT och har tre större tansaktioner på 60k, 60k och 50k som jag vill flytta. Dessa är var för sig under min kreditgräns men sammantaget över.

* Övriga transaktioner jag vill flytta är under 20k/styck.

Så hur har det gått än så länge?

* Började med att göra GBIT på en av transaktionerna på 60k vilket gick bra. Försökte sedan med ytterligare 60k vilket nekades, samma sak med 50k (60+50 är totalt över min kreditgräns.

* Flyttade transaktionerna understigande 20k och började med de största och jobbade mig nedåt. Har för stopp lite då och då men testat igen efter någon timme och då fått igenom dem, dvs. beror säkerligen på att man bör ha lite mellanrum med sina GBIT.

* Sammantaget har jag än så länge flyttat transaktioner som summerar till ca 35k över mitt kreditutrymme.

Nästa steg:

* Kommer fortsätta flytta till jag har ca 110k i utrymme kvar (eller tills det inte går att flytta mer).

* De 110k tänker jag ska täcka de 60 + 50 som jag än så länge inte har lyckats flytta. Tänker att det kan finnas en daglig limit och att jag kan få igenom dessa på lördag respektive söndag i så fall.

* Lyckas jag inte flytta de 60 + 50 så kommer jag söka om att höja min köpgräns i appen med ytterligare 150k (dvs. ska täcka allt jag avser flytta) på söndag och hoppas på att det blir autogodkänt.

EBG kommer vara säkrat utifrån det jag har flyttat än så länge :)
Lite uppföljning då:

* Har spenderat cirka dubbla mitt krediturymme - men finns en hel del utrymme kvar pga. min stora top-up.

* Har dock inte lyckats flytta de två transaktionerna på 50k och 60k via GBIT under helgen, tyvärr. Står att pre-authorization failed när jag testar så antar att det är SAS MC snarare än Curve som sätter stopp (har frågat Curves kundtjänst om det ligger hos dem men inte fått återkoppling)

* GBIT på lägre belopp (under 20k) har fungerat under hela helgen och fungerar fortfarande. Normalt brukar jag inte bry mig om att flytta transaktioner under 1 000 kr men denna gång har jag gått ner till 500 kr.

* Har även inte varit några problem att dra kortet i affärer trots att jag legat långt över min kreditgräns genom det skapade överskottet.

* Drog även igenom en faktura via Betalo idag på ca 9 000 kr utan problem (jag gick långt över min kreditgräns redan under fredag morgon).

* Testade att höja min kreditgräns till 200k i SAS MC-appen för att se om det skulle lösa saken - men tyvärr triggade det manuell kreditcheck så gick ej igenom direkt.

Sammanfattande slutsats för min specifika situation är att det inte varit några problem att använda en top-up betalning för att kunna spendera mer än kreditgränsen men om man ska göra större betalningar som man sedan avser flytta med GBIT så bör man nog dela upp dem så de är en hel del under ens kreditgräns (som sagt var, en på 60k gick bra min inte de andra två - har flyttat andra transaktionern under 20k hela helgen utan problem).
 
Toppen