Senaste nytt

SAS EuroBonus Lifetime Gold

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller med. Men visar det inte också på att bonussystemen håller på och sänkas av sin egen framgång..?

Belastningen för SAS att ha en massa EBG som är pensionärer kan väl inte vara speciellt stor dock, skulle jag tro.

Jag resonerar lite mer som följande. Om vi har 80 000 EBG totalt, varav 42 000 är lifetime gold, så är EBG-siffrorna förhållandevis "uppblåsta". Om det bara är ungefär hälften av EBG som aktivt reser ihop kortet så bör ju belastningen på lounger och andra förmåner vara betydligt mindre.

Jag resonerar lite mer som följande. Om vi har 80 000 EBG totalt, varav 42 000 är lifetime gold, så är EBG-siffrorna förhållandevis "uppblåsta". Om det bara är ungefär hälften av EBG som aktivt reser ihop kortet så bör ju belastningen på lounger och andra förmåner vara betydligt mindre.
Då kanske det inte är EBS-familjerna som fyller loungerna under sommaren, utan lifetime-EBG? ;)

Dock kan man nog misstänka att en icke försumbar andel av livstids-EBG:arna ändå behåller en del av sitt resmönster efter de fyllt 60. Dels för att de flesta nog har några arbetsår kvar, men också för att många fått lite resevanor som är svåra att lägga sig av med. :)

20 år som EB-medlem, 16 år som EBG (intjänade utan gräddfil till *G) och två år som EBP. Belönades med Lifetime Gold i höstas.
Det är ca 2000 som blir Lifetime Gold per år (ungefär lika många blir Pandions). Drar man en slutsats av det så innebär inte 10 år som EBG att man per automatik får livstidsstatus utan man bör nog ligga bland de mest frekventa resenärerna under den perioden alternativt att man har något/några år som EBP
@Nystrom Får man fråga hur ung du var då du fick ditt "life time EBG"? Jag har ju själv 13 år som EBG och 6 som EBP... Intressant att veta..

Bara för att jämförelsen skall bli rätt så pratar jag om hur det såg ut för 10 år sedan i mitt fall. Då gällde det att ha varit EBG under 10 år och det behövde inte vara i en följd. Jag hade EBG i sammalagt 13 år men intjäningen var baserad på faktiska flygresor inklusive kampanjer men inte andra inköp på kreditkortet. EBP fanns inte på denna tid.
Jag förstår inte riktigt ditt resonemang, EBP fanns för 10 år sedan var det själv mellan 1999 och 2004 har själv varit minst guldmedlem sedan 1992 tills idag, de senaste 2 åren EBD har själv bara haft status på flygintjänade poäng.

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang, EBP fanns för 10 år sedan var det själv mellan 1999 och 2004 har själv varit minst guldmedlem sedan 1992 tills idag, de senaste 2 åren EBD har själv bara haft status på flygintjänade poäng.

Ja det var mer än 10 år sedan mitt EGB tog slut, kan vara 1999 eller 2000. Mig veterligt fanns det inget officiellt EBP på den tiden. Det fanns vad jag hört en inofficiell nivå över EBG som delades ut till vissa prominenta resenärer, tror inte det berodde på hur mycket dom reste utan beroende på ställning i samhället. Men det spelar mindre roll jag var EBG 12 år i följd. Min intjäning var ju då främst baserad på intjänade poäng men det fanns också ett kriteria på antalet genomförda resor i C klass. Har för mig det var 50 segment. Jag reste då mest korta segment med SAS så jag har för mig att jag då kvalade in till EBG på segmenten för en del av åren. Min poäng är att jag anser att oavsett på vilket sätt jag uppnådde EBG borde det räknas oavsett om det uppnåtts av flygintjänade poäng eller det antal resor som var kriteria för EBG.

Ja det var mer än 10 år sedan mitt EGB tog slut, kan vara 1999 eller 2000. Mig veterligt fanns det inget officiellt EBP på den tiden. Det fanns vad jag hört en inofficiell nivå över EBG som delades ut till vissa prominenta resenärer, tror inte det berodde på hur mycket dom reste utan beroende på ställning i samhället. Men det spelar mindre roll jag var EBG 12 år i följd. Min intjäning var ju då främst baserad på intjänade poäng men det fanns också ett kriteria på antalet genomförda resor i C klass. Har för mig det var 50 segment. Jag reste då mest korta segment med SAS så jag har för mig att jag då kvalade in till EBG på segmenten för en del av åren. Min poäng är att jag anser att oavsett på vilket sätt jag uppnådde EBG borde det räknas oavsett om det uppnåtts av flygintjänade poäng eller det antal resor som var kriteria för EBG.
Eurobonus bildades väl 1992, då måste du varit guld till åtminstone 2004 om du hade det 12 år på raken, eller missar jag något nu?

Om det är 2000 som blir lifetime gold varje år, och medellivslängden är 81 år så borde det innebära att det är c:a 42 000 lifetime gold i systemet (betydligt fler än vad jag trodde). Hur många EBG är det som SAS har egentligen? Lifetime gold måste ju vara en stor andel av dessa.
Nja, riktigt så enkel är nog inte matematiken! Har dålig koll på när man införde Lifetime Gold (dvs hur många år som Lifetime Gold-medlemmar har producerats) vilket är en variabel, en annan variabel är hur många som har erhållit Lifetime Gold som upprätthåller annan status (tex jag som är EBP). I grunden är dock det hela intressant, dvs hur stor andel av SAS EBG som utgörs av Lifetime Gold och inte innehar annan status i bonusprogrammet

Väcker upp en gammal tråd om "gold for life". Som jag förstått det så krävs "riktiga" baspoäng och inte kampanjer och annat som hjälper till på vägen för att man ska få ett år tillgodoräknat som EBG. Frågan är då hur de 20000 baspoäng som man får för AMEX Elite räknas? Om dessa ses som kampanjpoäng så innebär det att man måste upp över 65000 poäng för att få ett kvalificerande guld-år? Någon som tror eller vet något?
@Malu de 20' baspoäng man får på Amex Elite räknas, så de är inte kampanjpoäng! Jag har dubbelkollat, ändra ner i 'källaren' :D.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen