Senaste nytt

SAS Eurobonus Lifetime Diamond!

Är inne på sista året mot LTG, har en del poäng kvar för att nå guld i år, samtidigt som jag har utgående poäng nog i år för att redan nu kunna köpa de sista poängen som saknas. Inser det lätt kan bli att LTG vaskas, men vill samtidigt inte hamna i sitsen att missa LTG om det skulle fortleva på något sätt. Skönt man inte har så mycket annat att fundera på efter sommarsemestern… :cool:

Ser detta som tecken på att EB assimileras med Flying Blue i 2026 Q3 då...
Håller med om att denna nya fördröjning troligen orsakas av FB.

Men jag får inte ihop hur.

Lifetime EB status hänger ihop med livstiden på EB. Byter man till FB blir man helt fri från alla tidigare löften. Men det har Anko sagt massor av gånger att det vore hål i huvudet.

Å andra sidan har han skämtat om SAS-blått är en fin färg och de sysslar med att flyga, så flying blue...

Å tredje sidan ska Anko lämna så vad han sagt sagt är inget som binder en ny ledning.

Å fjärde sidan har de redan gått ut med SAS EuroBonus Executive Business Card som ska vara " under the SAS EuroBonus umbrella" och ge flera typiska EB-förmåner. Kortet skulle komma i höst. Varför går Mr Verhagen ut med detta om det ändå ska bli FB med sina strukturer (och tajta koppling till amex)?

Det känns lite som att de laddar för mer av revolution än evolution.
"Du vill høre meget mere om krav och regler..." men helt tyst i övrigt bygger inte rätt sorts hype i mina öron.

Min kommentar var mest skämtsam i att SAS har förhalat att införa LTD så länge att om de säger att det kommer Q4 så är det något Q3 som helt tillintetgör det.

Det finns däremot ett uns av allvar i skämtet. För egen del har jag överhuvudtaget slutat att spekulera och accepterat att SAS kanske aldrig gör liv av detta. Anko som stått för löften är på väg ut och om EB --> FB så kan man också säga att tidigare organisations löften ej alignade med ny vision bla bla bla.

Min kommentar var mest skämtsam i att SAS har förhalat att införa LTD så länge att om de säger att det kommer Q4 så är det något Q3 som helt tillintetgör det.

Det finns däremot ett uns av allvar i skämtet. För egen del har jag överhuvudtaget slutat att spekulera och accepterat att SAS kanske aldrig gör liv av detta. Anko som stått för löften är på väg ut och om EB --> FB så kan man också säga att tidigare organisations löften ej alignade med ny vision bla bla bla.
Aron lämnar ju också (om han inte redan gjort det). Får också en känsla att LTD inte lanseras.

Alla spekulationer nu bygger på att Flying Blue ska vara intakt. Jag tror att det är fel.

Vid en eventuell sammanslagning så tror jag att man tar tillfället i akt att se över båda programmen. Således kan det komma flera förändringar även inom FB.

Fast vem ska driva EB-perspektivet i en process där både EB och FB skulle ändras?
Om Anko är ute, Aron är ute och det har varit Paul Verhagen med 12 år inom AF/KLM som stått för de senaste press-releaserna vad gäller EB-relaterade saker, hur mycket EB-perspektiv skulle det då finnas med in en sådan process?

Last edited:
Fast vem ska driva EB-perspektivet i en process där både EB och FB skulle ändras?
Om Anko är ute, Aron är ute och det har varit Paul Verhagen med 12 år inom AF/KLM som stått för de senaste press-releaserna vad gäller EB-relaterade saker, hur mycket EB-perspektiv skulle det då finnas med in en sådan process?
Behöver det vara så "territoriellt"? Kanske man märkt att EB har styrkor som FB inte har, eller EB-medlemmar har vettigare mönster på spend/konsumption/lojalitet?

EB har 9 miljoner medlemmar på en "hemmamarknad" av 21 miljoner invånare.
FB har 30 miljoner medlemmar på en "hemmamarknad" av 88 miljoner invånare.

Jag tycker det är helt orimligt att kategoriskt säga "förmån XYZ kommer inte överleva när EB bli del av FB, för FB har inte det idag". Det är helt möjligt att saker ändrar i FB, speciellt ifall man inför nästan 33% mer medlemmar över natt. Och när de nya medlemmarna har en helt annan upplevelse av sitt medlemsprogram, och kanske en högre nöjdhet.

(Det är lite samma hysteresis över detta som hela "AFKLM köper SAS och det blir nya LCC:n i Norden som inte har nåt att säga i moderbolaget", och det sedan beställs flera tiotal widebodies och SAS med stor sannolikhet blir ett bolag brevid AF och KLM, inte underkastade någondera. Jag skulle inte överraskas av byte av koncernnamn inom nästa 12 månader.)

Men fy fan om SAS går över till AF och KLMs skitiga app....

Toppen