Senaste nytt

SAS Eurobonus Lifetime Diamond!

- Du är LTG men reser inte tillräckligt för att uppnå guld på egna meriter - då är du ingen större förlust som kund ändå. Så jag har svårt att tänka mig att flygbolaget kommer gråta jättemycket över att de blir av med folk som bara tär på systemet och inte tillför till det. Och vad ska de göra? Flyga andra bolag? SAS tillsammans med AF/KL och andra Skyteammedlemmar har den stora delen av alliansknutna flyg från de nordiska länderna. Så sannolikheten är att det är tomma hot. Och om de skulle flyga Lufthansa istället, så är det i ärlighetens namn ingen större förlust.
Om du inte reser tillräckligt för att uppnå Guld, kan då ändå vara aktiv resenär. En LTG som reser månatligen väljer gärna SAS då de för priset får tjänster och perks som konkurrenterna tar mycket betalt för. Och då kan man motivera till och med ett högre biljettpris med SAS än priset man är villig att betala på Norwegian, LH eller Finnair, för att få fast track, prio boarding, extra väska och lounge.
Och om man vänder på steken, en LTG som inte flyger mycket, hur "tär" de på systemet? LTG innebär i princip en nollkostnad till SAS om medlemmen inte flyger.

Helt ärligt, ifall mitt (jobb)resande skulle minska till den grad att jag t.o.m med hjälp av privatresande och SAS MC och AMEX inte kunde uppnå Guld, och därmed bryta min svit till LTG, då skulle jag säkert byta till icke-SAS AMEX eller annat rese-fokuserat kort, och blivit helt hänsynslöst o-lojal. Speciellt när det gäller privata resor, men även i arbetet. Där jag idag är villig att ta ibland obekväma avgångstider, resa separat från kollegor eller extra mellanlandningar för att hålla mig inom bolaget och alliansen.

Vi kan absolut inte veta hur det går för LTG, och vi har inte all information, men det glöms SÅ lätt att LTG är en lojalitetsskapare både före man uppnår den, och efter man gjort det, och att grundkostnaden för en LTG-medlem är så gott som obefintlig.

Jag är helt övertygad om att Eurobonus varande eller ickevarande, och likaså LTG föregås av långa diskussioner hur man ska hantera frågan, med många faktorer som vi inte ens kan föreställa oss på forumet. Skulle inte förvåna mig ett dugg om det sitter någon på SAS och läser forumet, och skrockar högt åt våra antaganden eller ibland kanske funderar på vem som läcker. Men vill man göra sig av med kostnadsdrivare på lojalitetssidan, så är detta världens möjlighet, och är det något som flygbolagen gillar, så är det att kapa kostnader. Men naturligtvis görs det inte utan en rejäl konsekvensanalys. Och den tror jag antingen redan är gjord, eller så är den åtminstone gjord i stora delar, och det är därför vi ser förändringar komma nu.
Ja, de sitter möjligtvis och skrockar åt alla profetior som folk kommer upp med om hur saker ska försvinna och försämras eller hur några är överdrivet positiva.

Men en LTG som knappt reser längre är en minimal kostnad. En LTG som fortfarande reser och drar in EBG iaf är en kostnad av 0 utifrån LTG perspektivet då det i sig inte ger någon extrakostnad för SAS då alla förmåner finns som EBG.

De som reser lagom mycket i billigaste ekonomi, det är den kategorin som kostar en hel del då de kanske gör 40 resor, men alltid nyttjar fast track och lounge mm. De blir inte EBG med det, men handen på hjärtat, hur många sådana resenärer är det?

Summerar man detta blir kostnaden liten för de som knappt reser längre. Och de som reser mycket kostar inget extra. Varför då göra sig av med LTG om kostnaden inte skulle vara så stor?
Utifrån vad ansvariga och ledning sagt så är det ingen risk i dagsläget för LTG, men framtiden kanske blir annorlunda. Men att göra sig ovän med några 10k+ kunder som rest mycket genom åren tror jag kostar mer än att låta dom ha kvar sitt LTG.

Vad jag däremot är säker på är att ingen här vet vad som kommer hända, men det hindrar oss inte från att spekulera utifrån tillgänglig data. Jag är också ganska säker på att värdet av Eurobonus överskattas starkt av medlemmar som har status i Eurobonus vilket är i princip alla på forumet.
Inte ens SAS vet vad som kommer att hända då det inte får föras några samtal om dessa saker innan hela affären är klar efter Chapter 11. Vi kan nog vara rätt säkra på att varken SAS eller AF/KLM är villiga att offra hela denna affär genom att gå händelser i förväg.

Mycket spekulation blir det oavsett, återstår att se vem som har rätt, om någon har rätt.

Jag har en fundering på när man ska ha uppnått sina 10 år?

Min kvalificeringsperiod är mellan 1/3–28/2, och i februari 2025 uppnådde jag 10:e året som EBD, jag är alltså nu inne och betar på det 11:e året och frågan är…behöver jag klara detta 11:e år för att få LTD? När är lanserings datumet?

”SAS kommer att göra en officiell lansering under första halvan av 2026 där de presenterar alla detaljer, villkor och förutsättningar” står det. Betyder det att det är DÅ man ska ha 10 år i rad.

Min tanke är om jag inte klarar EBD i min nuvarande kvalificeringsperiod, fram till 28/2-2026, sen lanserar SAS LTD i april 2026, är det tack och god natt då?

Och snälla, det kanske är någon som har frågat redan i denna tråd och har fått ett svar, så svara inte på detta och säg ”läs längre upp” Jag har försökt att titta på alla sidorna men inte sett något om just det här scenariot. Så om någon vet, tala gärna om det.

Jag har en fundering på när man ska ha uppnått sina 10 år?

Min kvalificeringsperiod är mellan 1/3–28/2, och i februari 2025 uppnådde jag 10:e året som EBD, jag är alltså nu inne och betar på det 11:e året och frågan är…behöver jag klara detta 11:e år för att få LTD? När är lanserings datumet?

”SAS kommer att göra en officiell lansering under första halvan av 2026 där de presenterar alla detaljer, villkor och förutsättningar” står det. Betyder det att det är DÅ man ska ha 10 år i rad.

Min tanke är om jag inte klarar EBD i min nuvarande kvalificeringsperiod, fram till 28/2-2026, sen lanserar SAS LTD i april 2026, är det tack och god natt då?

Och snälla, det kanske är någon som har frågat redan i denna tråd och har fått ett svar, så svara inte på detta och säg ”läs längre upp” Jag har försökt att titta på alla sidorna men inte sett något om just det här scenariot. Så om någon vet, tala gärna om det.
Jag har brytpunkt 1 Feb - 31 Jan och jag tog inte statusen första året den fanns. Men tog den 2014/2015 (alltså året mot 2015) därför blev det i år i Januari 2025 mitt 10e år och jag klarar EBD nivån igen nu i december för 11 gången i sträck på mitt medlemsår 2025/2026.

Logga in här och räkna varje år du tjänat in 90 flighter eller 90 000 nivåpoäng per stapel, så är det enkelt räknat.

Räkna och se om du har 10 år i rad
1764014654362.png

Last edited:
Jag har brytpunkt 1 Feb - 31 Jan och jag tog inte statusen första året den fanns. Men tog den 2014/2015 (alltså året mot 2015) därför blev det i år i Januari 2025 mitt 10e år och jag klarar EBD nivån igen nu i december för 11 gången i sträck på mitt medlemsår 2025/2026.

Logga in här och räkna varje år du tjänat in 90 flighter eller 90 000 nivåpoäng per stapel, så är det enkelt räknat.

Räkna och se om du har 10 år i rad
Visa bifogad bild 170384
Jo, jag vet att jag klarat 10 år till och med 28/2 2025...men frågan är när SAS gör sin brytpunkt för LTD? om dom gör det i April 2026 och jag inte klarar mitt 11:e år som jag är inne på...då har jag ju 0 år i rad den 1/4-2026. Så...när ska man ha sina 10 år gjorda...nu när dom går ut med det eller under första halvan av 2026 när dom går ut officiellt?

Jo, jag vet att jag klarat 10 år till och med 28/2 2025...men frågan är när SAS gör sin brytpunkt för LTD? om dom gör det i April 2026 och jag inte klarar mitt 11:e år som jag är inne på...då har jag ju 0 år i rad den 1/4-2026. Så...när ska man ha sina 10 år gjorda...nu när dom går ut med det eller under första halvan av 2026 när dom går ut officiellt?
Detta har vi inte fått någon klarhet i, annat än att man säger att lifetime diamond ska införas c:a Q1 2026.

I och med att de "delat ut" LTD till närvarande på Diamond-eventet, så skull det vara pinsamt ifall någon där inte återkvalar och SAS då inte ger dem nivån ändå.
MEN, detta är ju bara spekulation, så jag instämmer med att de borde komma svart-på-vitt hur de tänker här.

Måste väl finnas någon här som hamnade i den situationen när LTG infördes? Man kan någonstans gissa att det blir likadant nu med tanke på att mycket annat verkar vara lika.

Å andra sidan är inte sas världsberömda för att vara konsekventa...

Måste väl finnas någon här som hamnade i den situationen när LTG infördes? Man kan någonstans gissa att det blir likadant nu med tanke på att mycket annat verkar vara lika.

Å andra sidan är inte sas världsberömda för att vara konsekventa...

En ganska stor skillnad mellan LTG och LTD är ju att när LTG infördes så hade EBG funnits väldigt länge, så någon hade kunnat ha EBG i tio år i följd 2005-2015 eller nåt sånt och sen aldrig varit EBG. En sådan person tror jag inte fick LTG.
EBD har ju bara funnits lite drygt tio år, så antalet personer som faktiskt hunnit vara EBD i tio år i följd, men inte är det när LTD blir officiellt lär ju vara ganska få, så det borde gå att vara lite generösare där.

DOCK, så vet ju varken jag eller någon annan här vad reglerna kommer att vara, så vore jag i den sitsen så skulle jag nog se till att göra mitt bästa för att dra in de där sista nivåpoängen för att vara på den säkra sidan.
Som tur är så har jag varit EBD sedan det infördes och har redan återkvalat till nästa år så behöver inte fundera mer på det här.

Toppen