Jannes
Medlem
Om du inte reser tillräckligt för att uppnå Guld, kan då ändå vara aktiv resenär. En LTG som reser månatligen väljer gärna SAS då de för priset får tjänster och perks som konkurrenterna tar mycket betalt för. Och då kan man motivera till och med ett högre biljettpris med SAS än priset man är villig att betala på Norwegian, LH eller Finnair, för att få fast track, prio boarding, extra väska och lounge.- Du är LTG men reser inte tillräckligt för att uppnå guld på egna meriter - då är du ingen större förlust som kund ändå. Så jag har svårt att tänka mig att flygbolaget kommer gråta jättemycket över att de blir av med folk som bara tär på systemet och inte tillför till det. Och vad ska de göra? Flyga andra bolag? SAS tillsammans med AF/KL och andra Skyteammedlemmar har den stora delen av alliansknutna flyg från de nordiska länderna. Så sannolikheten är att det är tomma hot. Och om de skulle flyga Lufthansa istället, så är det i ärlighetens namn ingen större förlust.
Och om man vänder på steken, en LTG som inte flyger mycket, hur "tär" de på systemet? LTG innebär i princip en nollkostnad till SAS om medlemmen inte flyger.
Helt ärligt, ifall mitt (jobb)resande skulle minska till den grad att jag t.o.m med hjälp av privatresande och SAS MC och AMEX inte kunde uppnå Guld, och därmed bryta min svit till LTG, då skulle jag säkert byta till icke-SAS AMEX eller annat rese-fokuserat kort, och blivit helt hänsynslöst o-lojal. Speciellt när det gäller privata resor, men även i arbetet. Där jag idag är villig att ta ibland obekväma avgångstider, resa separat från kollegor eller extra mellanlandningar för att hålla mig inom bolaget och alliansen.
Vi kan absolut inte veta hur det går för LTG, och vi har inte all information, men det glöms SÅ lätt att LTG är en lojalitetsskapare både före man uppnår den, och efter man gjort det, och att grundkostnaden för en LTG-medlem är så gott som obefintlig.