Senaste nytt

SAS Eurobonus + COOP medmera = SANT?

Intressant att många här värdesätter poängen mer än att få runt 15%-20% i rabatt på sina inköp.

Kanske skiljer sig åt inom landet, men där jag bor är ICA generellt betydligt dyrare också. Samt när jag köper online från Coop får jag alltid dagsfärska varor och de ringer när något är slut eller om de tex inte har dagsfärskt bröd och frågar om det är ok att byta ut.

Intressant att många här värdesätter poängen mer än att få runt 15%-20% i rabatt på sina inköp.

Kanske skiljer sig åt inom landet, men där jag bor är ICA generellt betydligt dyrare också. Samt när jag köper online från Coop får jag alltid dagsfärska varor och de ringer när något är slut eller om de tex inte har dagsfärskt bröd och frågar om det är ok att byta ut.
Nivån på Coop online varierar otroligt mycket med vilken butik det levereras ifrån. De är till och med mer inkonsekventa än sas, vilket är ganska imponerande...

Där jag bor finns två butiker. COOP och ICA. Coop är billigare och bättre utbud. Därav kommer jag fortsätta handla på COOP. Jag har svårt att först alla som säger ”äntligen är jag fri”, som att någon tvingat er att handla på COOP. Varför har ni handlar där om det inte varit en bra affär för er?

Den diskussionen har förts tidigare (bl.a. av mig) och det verkar onekligen som att det är högst regionalt vilken kedja som är billigast. Där jag bor är ICA Maxi i princip alltid billigast och eftersom den dessutom ligger närmst både jobbet och hemmet (utöver en liten Tempo-butik i kvarteret) så är det en no-brainer för oss att handla mest på ICA Maxi.

Brukar bläddra igenom reklambladet från Coop när det landar i brevlådan men det är väldigt sällan något attraherar mig. Skulle uppskatta att jag handlar på Coop fem gånger om året där jag bor. På resande fot tar jag den butik som ligger närmast av bekvämlighetsskäl.

Även jag har skickat ett mail till Coop och idag när jag var in och handlade var chefen där så diskuterade även lite med honom. Han var dock lite dryg och undrade om jag verkligen flyger så ofta så det spelar någon roll för mig. Men detta tyder väl bara på att han har dålig koll på Eurobonusprogramet.

Där jag bor öppnar snart ett nybyggt Willys och vi i familjen hade redan haft diskussion om ett eventuellt byte då dom öppnade. Och när nu det sista av argumentet för att stanna kvar på Coop försvinner nästa månad kommer vi rösta med fötterna och byta.

26ADA909-B6B5-440D-BEFF-E3DBEDCD1C72.jpeg
093BA008-B9B1-4390-9795-D1685640CACA.jpeg
E879B4D2-1482-4F06-895C-96D9D6A274D2.jpeg

Detta är en ständig “fara” med poängsamlandet, att vi som jägare betalar alltför mycket:dyra poäng.

Jag gick därför in på Coop innan jag sedan handlade på mitt ICA (långt kvar till nästa jämna 10k tal) och dokumenterade några av dagens köp som det inte var rea på hos någon av dem. Coop butiker skiljer sig säkert kraftigt men här i innerstan såg jag följande skillnader. Jag kan kolla andra varor nästa gång, onekligen stor skillnad i dag.

ICA vs Coop
1l Lättmjölk 11.70 vs 15,95= +36,2%
1l Stndmjölk 12,60 vs 18,95= +50,4%
Scan bacon 16,50 vs 19,50= +18,2%
Svenska äppl 36,9 vs 39,95= +8,3%

Min åsikt kvarstår definitivt, nästan glad över detta avslutade partnerskap. Jag kommer spara mycket pengar över tid då jag troligen inte kommer bli (poäng-) frestad att handla på Coop igen.

Last edited:
Visa bifogad bild 142383Visa bifogad bild 142384Visa bifogad bild 142385

Detta är en ständig “fara” med poängsamlandet, att vi som jägare betalar alltför mycket:dyra poäng.

Jag gick därför in på Coop innan jag sedan handlade på mitt ICA (långt kvar till nästa jämna 10k tal) och dokumenterade några av dagens köp som det inte var rea på hos någon av dem. Coop butiker skiljer sig säkert kraftigt men här i innerstan såg jag följande skillnader. Jag kan kolla andra varor nästa gång, onekligen stor skillnad i dag.

ICA vs Coop

Min åsikt kvarstår definitivt, nästan glad över detta avslutade partnerskap. Jag kommer spara mycket pengar över tid då jag troligen inte kommer bli (poäng-) frestad att handla på Coop igen.
Tycker inte detta borde bli en tråd för att jämföra priser, det kan var o en göra för att sedan bestämma sig för var man ska handla.

Tillägg, nästa gång jämför ”coops” mjölk med icas och inte som det är nu arla vs icas.

Jag visste att nån skulle kommentera mjölken :)

Problemet var att Coops egna mjölk var ännu dyrare men ekologisk. Jag tycker oavsett det var en kul liten jämförelse för att visa några exempel på hur det faktiskt ser ut här. Bägge är kvartersbutiker, det var två kassor öppna hos Ica och liten kö. På Coop butiken var det två personal i en kassa, en personal i butiken och jag var enda kund (som inte handlade, men kanske gömde sig en annan kund någonstans). Ryktet ser redan ut att ha spridits om avbrutet SAS samarbete ;-)

Visa bifogad bild 142383Visa bifogad bild 142384Visa bifogad bild 142385

ICA vs Coop

MYCKET informativt, tack! Har väl egentligen bara förträngt detta faktum, men förändringen gör det lättare att vara lite mer smart.

Skickat från min SM-S901B via Tapatalk

Där jag bor finns två butiker. COOP och ICA. Coop är billigare och bättre utbud. Därav kommer jag fortsätta handla på COOP. Jag har svårt att först alla som säger ”äntligen är jag fri”, som att någon tvingat er att handla på COOP. Varför har ni handlar där om det inte varit en bra affär för er?
Likaså där jag bor. Finns 1 ICA supermarket, 1 Coop Forum och 1 Willys inom 5 km från där jag bor, där Willys är närmast och ICA längst bort. Det är likadant med priserna, Willys billigast och ICA dyrast. Men Coop har bäst sortiment utifrån vår familjs behov. Så vi har handlat 75% på Coop och 25% på Willys. Nu kanske det blir 50/50 för att spara lite pengar.

Toppen