Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klantigt av mig att missa detta. Spiken i kistan med AMEX för mig. Har spenderat kanske 8h+ idag och igår med att mappa de få awardplatser som finns och som visar sig vara nästan omatchade, just returresor finsn i ett 1:3 förhållande till tur resorna. Nu ringer jag och säger upp för detta år.

Dags att börja flörta med Diners/Mastercard eller kanske t.om. BAs MC?

Ja det är totalt hopplöst. Tidigare när EcoX fanns så var chanserna relativt goda in på nya året att även boka kommande sommar. Nu är det mer eller mindre lottochanser. Jag ringde och skulle säga upp mitt kort men stannade 1 år till iom att de erbjöd värdecheckar som var av intresse.
Diners/MC är ju relativt OK fast Diners fungerar uselt i Gbg som jag antar att du kommer ifrån.

Att bara ha SAS Amex-kortet för "2-4-1"-vouchern med avsikten att få till något vettigt är hopplöst.

Däremot har kortet andra mervärden som Du kan läsa om i flera andra trådar.

Eller resa ensam och få 50% rabatt. Det ökar ju chansen att kunna använda 50% rabatt vouchern. (så kallad 2-4-1voucher)

Den metoden har jag använt ett par gånger. Tack vare det har jag åtminstone lyckats använda den på något sätt till longhaul C varje år hittills... Visserligen inte lika bra payoff, men fortfarande en rätt bra deal. Och mycket lättare att få till.

Eller resa ensam och få 50% rabatt. Det ökar ju chansen att kunna använda 50% rabatt vouchern. (så kallad 2-4-1voucher)

Det kan jag hålla med om är en vettig modell. Då jag och min sambo däremot gemensamt samlar poäng i ett konto för att nyttja i samband tillsammans med 2-4-1 så har värdet däremot starkt avtagit.

Jag letade häromdagen febrilt efter biljetter till SFO i sommar men det var helt kört. Dock hade jag magisk tur och hittade en C-klass t/r ARN-ORD i slutet av juli. En plåt kvar. Bokade vips. I fjol var jag ute 9 månader före avresa och fick då två EcoExtra-plåtar ARN-EWR, dock under lågsäsong.

Men som fler här inne påpekat - värdet i 2-4-1 känns mindre och mindre för varje år. Hade det varit en 2-4-1 inom Star Alliance så hade det varit en annan femma men när man nu besökt alla SAS långdistansrutter, vouchern räcker ett ynka år och dessutom bokningssituationen så komiskt usel så är ju värdet halvljummet faktiskt.

En väldigtr bra sak om man hittar något - som FarewellFires EWR-plats - är att man kan boka av den och då också får tillbaka vouchern. Det är ändå schysst! Dessutom är det ju nästan gratis att resa på EBP tsf andra flygbolags FF-program. Jag vill ändå mena att AmEx-upplägget är rätt attraktivt totalt sett. Åkte förra året t ex 4 pers (2 vuxna 2 barn) ARN-AGP för 1100kr i Eco, gick åt 120t EBP, bokade ganska sent, direktflighter. I vilket annat FF-program som helst hade det kostat ett antal tusen i skatter och avgifter.

Visst är det dålig tillgång till platser i Business, men jag är inte säker på att den är obegränsad för andra bolag heller..
Per

Som om min irritation över AMEX/SAS för tillfället inte kunde bli större...

Jag har nu gett efter för att använda min 2-4-1 på Economy (det enda där det finns availability att tala om för 2). Men då SAS egen website inte återger korrekt availability så står ingen mer hjälp att finna.

Hittar 2st Eco den 18:e Maj ORD-ARN på deras website men när jag ringer Tallinn för att boka tar det tvärstopp. På deras sida finns bara 1 plats availability.

Ett par talande citat av Sheryl på SAS i Tallin:
"It is very hard to find returns. I was surprised you got this far."
"I can only see day by day and it takes forever".

Att det sedan finns oerhört god tillgänglighet på utgående award seats (i Eco vill säga) men är helt torrt ingående hjälper ju inte humöret.

Jäkla tur att det är fredag så att man med gott samvete kan ta sig en lugnande drink snart.

Last edited:
Jag bokade UME-ORD i C 11 juni till 18 juni för mig och min sambo med min 2-4-1. Jag förstår verkligen att det är svårt att hitta för sommaren nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen