Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
21 juli till 7 augusti, GOT-CPH-EWR-ARN-GOT bokad med 2-4-1. Business båda vägarna.

Plötsligt händer det, håll modet uppe kamrater! :cool:

Jag lyckades knipa en LLA-SFO med 2-4-1 i C när det vid ett ovanligt ögonblick var möjligt att hitta några platser. Så visst går det, ibland.

Last edited:
Hej! Ny på det här men nyfiken hur du lyckades fixa businessclass för två t/r till Chicago? :) Ska precis boka min egen 2-4-1 voucher

Välkommen hit! Var själv ny för ett år sedan och det har redan påverkat mitt resmönster.
Jag sökte vecka för vecka på SAS bokning av bonusbiljetter på nätet och hittade då några kombinationer som kunde fungera i oktober och september. Fanns då ett par måndag till torsdagsmöjligheter och någon onsdag till måndag. Jag sökte bara efter korta vistelser då jag inte riktigt har tid med mer:)
Sökte någon vecka tidigre och då fanns det få möjligheter så det gäller att vara ihärdig eller möjligen att använda sig av mer avancerade sökfunktioner som jag hört talas om men inte använt.

Hittade min avgång häromkvällen, körde metodiska sökningar för alla USA-destinationerna med månadsvisning och förde in i en tabell för att hålla överskådligt. Sedan fick man para ihop något lämpligt som passade med semesterplanerna. Tog man bort anslutningsflyget från GOT blev det också fler möjliga datum. Och idag spänd väntan tills man hann få en stund över från jobbet och ringa!

Man blev ju lite orolig först när agenten frågar efter min "SAS security code". Har inget minne av en sådan, men det mejlade han ut en ny till mig (fyrsiffrig). Sedan sade han fel hela tiden på Plus och Business i vår dialog, men nu är det 50k dragna och bokningen skall synas på mina sidor efter midnatt. Han berömde mig för att ha letat upp aktuella datum själv, då de hade många samtal med önskemål som inte matchade tillgången...

Tack för svar drW! Kan du tänka dig att redovisa hur många poäng det kostade? Antar att det du betalade i pengar var skatt och liknande?

Ok, som jag förstår det testar ni att göra massa olika sökningar på bonusflyg och hittar de som är billiga? Håller koll på vilka resor som är bra och sen bokar in?

Tack för svar drW! Kan du tänka dig att redovisa hur många poäng det kostade? Antar att det du betalade i pengar var skatt och liknande?

Ok, som jag förstår det testar ni att göra massa olika sökningar på bonusflyg och hittar de som är billiga? Håller koll på vilka resor som är bra och sen bokar in?

Priset i poäng är alltid detsamma. På SAS är det 100 000 p per tur och returresa i business från valfri avgångsort i norden, dvs även tex Umeå. Har man voucher blir det 100 000 p för två personer eller 50 000 p för en.
Problemet är tillgången. Det är det som gör att man måste göra så många sökningar.
Bokade nästan samtidigt business med Lifemiles på Lufthansa och där fanns det flertalet avgångar till och från USA för hela familjen i business i april, fyra pers, något sådant hade inte varit möjligt på SAS även om ett fåtal avgångar kan ha 4 platser. Lufthansa har ju visserligen väsentligt mycket fler långdistansflyg. Att hitta bonusresa att utnyttja vouchern inom Europa är relativt lätt.

Sitter febrilt och jagar vettiga platser och inser att jag får nog sänka förhoppningarna ordentligt om jag vill använda voucher i år.

Det verkar som att SAS helt plcokat bort Plus (dvs Economy extra säten) från sin inventory. Jag menar inte detta bildligt, det finns verkligen inte en enda SAS plus stol att tillgå från nu fram till september på någon USA linjen!

Sitter febrilt och jagar vettiga platser och inser att jag får nog sänka förhoppningarna ordentligt om jag vill använda voucher i år.

Det verkar som att SAS helt plcokat bort Plus (dvs Economy extra säten) från sin inventory. Jag menar inte detta bildligt, det finns verkligen inte en enda SAS plus stol att tillgå från nu fram till september på någon USA linjen!

Sedan nya klassuppdelningen har Plus varit bekräftat borttaget på awardbokningar. Tydligen någonting med att bokningsklassen används för annat.

Ekonomi extra / Plus har inte funnits att boka sedan 1 juni 2013, vilket uppenbart har minskat antalet totala awardplatser rejält.

Klantigt av mig att missa detta. Spiken i kistan med AMEX för mig. Har spenderat kanske 8h+ idag och igår med att mappa de få awardplatser som finns och som visar sig vara nästan omatchade, just returresor finsn i ett 1:3 förhållande till tur resorna. Nu ringer jag och säger upp för detta år.

Dags att börja flörta med Diners/Mastercard eller kanske t.om. BAs MC?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen