Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade inga problem med Tallin att namnändra pga stavfel på 2-4-1. Försökte först med detta i Sverige men detta skulle kosta 500:-

Det är cph-arn-ord 23 okt och hem ord-cph den 4 nov. 2 C platser. Det är det "skånska" höstlovet, ni "där uppe" får ju vänta en vecka till ;)

Din fråga fick dock mig att tänka lite. Vad händer med biljetterna när jag avbokar? Har hört olika saker. vissa säger att dom släpps tillbaka och alla kan boka. Andra säger att dom läggs på väntelista till andra guld och silver medlemmar. Har själv märkt när jag avbokar vanliga awards bokade på hemsidan att dom inte kommer tillbaka. Sitter lite i ett annat dilema där agenten har stavat fel på min systers efternamn (för vår resa i januari) går det att ändra utan att hon avbokar? Enligt vanliga sas kundservice har det ju aldrig gått att namnändra eller omboka vanliga awards utan där har jag alltid fått boka nytt själv på sidan (och biljetten försvann). Är det skillnad med 2.4.1?

Det var ju underligt, att SAS haft 4st lediga (möjliga EB platser) stolar i C på sträckan ORD-CPH då ??? Är det vanligt?

Det var ju underligt, att SAS haft 4st lediga (möjliga EB platser) stolar i C på sträckan ORD-CPH då ??? Är det vanligt?

Det är inte helt ovanligt. ORD är en av de destinationer de verkar släppa många platser på. Och fö har det nästan alltid varit 4 pax på awards när jag själv använt min 2-4-1. Brukar försöka snegla på manifestet då och alla gånger jag lyckats har det varit jag och frugan samt 2 till.

Troligtvis beror det på omständigheterna, avbokar du en resa längre bort i tiden som inte hunnits boka av så många så går de tillbaka samma sekund som du avbokar. Är det i närtid så kanske det är mer åt agehalls förklaring.

Svjv går det alltid via rev mgmt. Men de har säkert datorsystem som hanterar flighter som ligger långt bort i tiden och inte har hög beläggning. Försiktighetsprincipen ger dock att man ALLTID ska anta att stolarna går till rev mgmt och kanske inte dyker upp igen för poäng. Att de ofta gör det är absolut ingen garanti för att de alltid gör det och om man förlitar sig på att avboka och boka igen lever man farligt.

Last edited:
Förstår inte riktigt vad du menar med "Brukar försöka snegla på manifestet då..."

Passagerarmanifestet är listan på alla ombord som cabin crew har. Den ligger ofta i galley och är man lite uppmärksam är dett lätt att se vilka som åker på award eller inte.

Passagerarmanifestet är listan på alla ombord som cabin crew har. Den ligger ofta i galley och är man lite uppmärksam är dett lätt att se vilka som åker på award eller inte.

Detta är dock inte helt populärt :) Helt offtopic eg, men jag stod och försökte läsa lite snett på manifestet en gång på en SAS-flight för att se om jag själv fanns med :)
En purser som då stod i närheten kom raskt klivande och rev åt sig manifestet och snäste "det där är inte något som du ska läsa!". Nehe, fine, men varför låter ni det ligga och drälla om det nu är så hemligt då...

Detta är dock inte helt populärt :)

Näe, man får ju göra det lite snyggt. Det är ju egentligen inte alls bra att de låter den ligga hur som helst i galley, men det är ju snarare regel än undantag. Så smiter man dit och får 2s ensam så hinner man ju skanna C-kabinen iaf.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen