Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Instämmer med agehall, inte värt att bränna vare sig poäng eller voucher på eco biljetter.
Vad gäller tillgång så brukar inte det vara ett jätte problem på ewr, bokade själv in mig och frugan för några veckor sedan i C med 2-4-1, avresa i mars. Allt är ju relativt till vilka dagar ni måste flyga på...

logga in på sas hemsida och se efter på datumen ni hade tänkt att åka under "boka bonusresa" då ser du om det finns platser. kolla löpande och försök att skramla ihop 40 000 poäng till. I värsta fall kan ni köpa poäng för att fylla på. 40 000p kostar 1250€ men med jämna mellanrum har SAS som alla andra rea och då brukar det vara 40% rabatt vilket skulle innebära 750€ eller ca 6500kr för att komma upp i business... Sedan kan det löna sig att kolla på direkt destinationerna separat, och sedan ange segment för segment till agenten när ni ringer. Alltså, kolla ARN-EWR, OSL-EWR och CPH-EWR.
Även om jag bodde i stockholm skulle jag hellre flyga ARN-OSL-EWR i C istället för ARN-EWR i Eco. ;)

Jag har inte koll på vad det kostar att åka till EWR i economy, men det är lite slöseri att bränna poäng i economy om du frågar de flesta här. Jag skulle nog spara lite mer och köra business istället.

Elof16, som de andra säger så är det inte optimalt att använda awardpoängen i ekonomiklass. En ekonomiklassbiljett med SAS till New York går att få för runt 6000 kr, något billigare om det är en kampanj. Att då lägga 60000 poäng jämfört med en businessclassbiljett som kostar ca 25000 kr och kostar 100000 poäng, är mycket sämre valuta för poängen.

Med din tidshorisont så kommer du absolut inte ha några problem att hitta platser i ekonomi, men jag tror att det ska vara möjlgit att hitta businessclass också om du är lite flexibel på datumen. Det som gör det extra svårt med 2-4-1 är att SAS bara släpper 2 awardplatser per flight i business normalt, och det är ofta någon ensamresenär redan tagit upp en av dessa, så man hittar tillgängliga datum men då bara med 1 plats. De som har haft lite tur med bokningsagenten har i vissa fall fått SAS att släppa till en extra plats, men det är ganska ovanligt.

Nu ska jag vara den som opponerar mig lite här. EB-poäng på en Star Alliance award i Eco är verkligen inte värt pengarna pga dyra YQ (Fuel Surcharges) som läggs på och helt plötsligt kostar det 2/3 av en billig Eco, men om du flyger på SAS egna kärror, vilket du gör på en 2-4-1, då blir det ju väldigt billigt. Du kan ju komma fram och tillbaka för EB-poäng plus typ 350kr. Det är en bra deal anser jag. Om du däremot vet med dig att du kan komma upp i 40k EB-poäng till inom snar framtid, då skulle jag helt klart avvakta. Allt beror lite på i vilket tempo man samlar in poängen. Jag själv brukar flyga in ~200k EB o andra *A-poäng per år, så jag skulle nog aldrig köpa Eco själv om jag inte bara var tvungen pga låsta datum...

Nu ska jag vara den som opponerar mig lite här. EB-poäng på en Star Alliance award i Eco är verkligen inte värt pengarna pga dyra YQ (Fuel Surcharges) som läggs på och helt plötsligt kostar det 2/3 av en billig Eco, men om du flyger på SAS egna kärror, vilket du gör på en 2-4-1, då blir det ju väldigt billigt. Du kan ju komma fram och tillbaka för EB-poäng plus typ 350kr. Det är en bra deal anser jag. Om du däremot vet med dig att du kan komma upp i 40k EB-poäng till inom snar framtid, då skulle jag helt klart avvakta. Allt beror lite på i vilket tempo man samlar in poängen. Jag själv brukar flyga in ~200k EB o andra *A-poäng per år, så jag skulle nog aldrig köpa Eco själv om jag inte bara var tvungen pga låsta datum...

Instämmer med dig här. Jag skulle nog inte heller "slösa" EB-poäng och amex-vouchern på ekonomibiljetter. Men om jag visste att poängen bara kommer räcka till ekonomi så skulle jag ju hellre flyga "gratis" till New York t/r en gång per år mot att åka dit vartannat år i C.

Ja då skramlade familjens andra voucher in idag. Lite synd att de inte går att använda på samma flight...:cool:

Eller så gör man som jag och bokar i Business för 100k och får åka med Omni-air både till och från NY... Det hade varit bättre att ha bokat i ekonomi i det fallet.

Hej. Sitter i lite av ett dilema då min bokade 2 för 1 voucher riskerar att bränna inne. Har bokat 2 C biljetter över oktoberlovet till ORD men måste troligtvis avboka pga oväntade omständigheter. Vouchern bränner inne 25 november och jag har nu funderingar på om jag ska bita i det sura äpplet och boka inte lika roliga Europa biljetter bara för att kunna använda vouchern. Söker tips på vad man får mest valuta för pengarna för en weekend max ons-sön i Europa där vädret är någorlunda bra i sep/okt. En sido fråga är om någon någonsin har lyckats förlänga giltighetstiden på vouchern om man har tillräckligt starka skäl (som t.ex läkaravrådan att resa)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen