Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan hålla med om att det är frustrerande när man inte kan boka den resa man vill för sina poäng. Vi verkar ju alla vilja åka long haul i C, eller hur? Men samtidigt är det nästan alltid jätteenkelt att boka inom europa t ex. Så det är väl en del av den bittra sanningen också att vi vill använda våra poäng till samma sak.

Detta bör rimligtvis innebära att det blir svårare att boka, tyvärr.

Jag kan hålla med om att det är frustrerande när man inte kan boka den resa man vill för sina poäng. Vi verkar ju alla vilja åka long haul i C, eller hur? Men samtidigt är det nästan alltid jätteenkelt att boka inom europa t ex. Så det är väl en del av den bittra sanningen också att vi vill använda våra poäng till samma sak.

Detta bör rimligtvis innebära att det blir svårare att boka, tyvärr.

Såklart sant enligt tillgång/efterfrågan-principen men här handlar det ju om att SAS släpper två (2) platser per flyg.. det är ju direkt fånigt och förnedrande, ett sällskap kan ju enkelt vara större än så.

Såklart sant enligt tillgång/efterfrågan-principen men här handlar det ju om att SAS släpper två (2) platser per flyg.. det är ju direkt fånigt och förnedrande, ett sällskap kan ju enkelt vara större än så.

Kan förstå vad du menar. Men jag skulle nog inte använt de orden. Skulle vara intressant att höra av någon ekonominisse på SAS hur man resonerar kring det där.

Kan förstå vad du menar. Men jag skulle nog inte använt de orden. Skulle vara intressant att höra av någon ekonominisse på SAS hur man resonerar kring det där.

Om de ändå släppte två platser på alla avgångar. Jag har precis bokat 2-4-1 i C till New York för 3.e gången. Och trots att jag har haft en framförhållning på ganska precis 330 dagar har jag på 3 försök inte lyckats få direktflyg ARN-EWR eller EWR-ARN en enda gång. Dock är jag nöjd med att jag nästan kunde välja precis de dagar vi vill åka. Och visst är det bra utnyttjande av sina poäng om/när checken går att använda.

Kommande resa bokade jag förresten om efter en vecka och de på EB kunde fixa det mesta av ombokningen. Dock kunde de inte skriva ut biljetten utan hänvisade mig för det till Tallin. Men när jag väl kom fram på telefon fixade de det på 30 s

Jag har lyckats boka 2-4-1 tre år i rad till Chicago. Alla utom en resa i C, den senaste var i Extra men vi uppgraderades till C T/r.

Har haft en framförhållning på 6 månader plus... Har anpassat ledigheten efter tillgång. Vissa av de flighter jag tittat på nästa år har haft 4 platser i C på direktflyget från ARN.

Det är ju helt befängt om de fått för sig detta. Vad gör man då om man hittar två platser medan Tallinn har stängt? Ska man snällt sitta och vänta!? Så f-n heller.

Du kan ju boka dessa båda platser om du har poäng så det räcker. Sedan kan du ringa Tallin och lägga in din 2-4-1. Jag bokade två platser i C till SFO någon månad innan jag fått min Amex 2-4-1. Sedan ringde jag Tallin och la in min Amex, gick till min förvåning hur bra som helst och min ena resa krediterades en minut senare.

Nåt magiskt hände precis! Jag hittade två C-platser T/R UME-ORD (retur via CPH) i början på juni och ringde Tallin som utan problem (och med trevlig service) bokade platserna.

Hoppet är det sista som lämnar en, nu känns det lite bättre igen och vouchern fick nytt liv! :cool:

Då ser det ut som att det från årsskiftet faktiskt blir officiellt möjligt att använda 2-4-1-vouchern på Star Alliance-partnerbolag, i alla fall i Norge. Ett helt gäng på norska flyprat (inkl undertecknad) skrev under ett brev, författat av användaren Ph34r, och nu har svaret från DNB/AMEX (DNB hanterar AMEX i Norge) äntligen kommit :

Companion Ticket
Companion Ticket (CT) har vært en stor suksess. Det er mange som har oppnådd CT, noe som har bidratt til å redusere antall tilgjengelige bonusbilletter gjennom at det også blir flere som benytter tjenesten. Vi har i lenger tid vært klar over dette og SAS og American Express arbeider aktivt for å forbedre tilgjengelighet på EuroBonus reiser . CT fordelen vil bli forbedret etter årsskiftet, og vi vil tilby flere muligheter og bedre vilkår. Dette innebærer endringer på alle våre SAS Eurobonus produkter, et eksempel for SAS Eurobonus
American Express Platinum Card vil være at Companion Ticket også kan bookes hos Star Alliance partnere, og ikke være begrenset til reiser med SAS slik det er nå
. Dette vil bedre kapasiteten, slik at billetter skal bli mer tilgjengelig. I tillegg kommer det flere endringer som vil bedre konseptet, også på noen av de områder dere tar opp, men dog ikke alle.

Huruvida dessa ändringar också gäller för Sverige återstår att se, men efter att alla 2-4-1-bokningar flyttats till Tallinn även för norska kunder så har det inte längre varit möjligt att använda den på Star Alliance. Så det verkar ha blivit en harmonisering här, då får vi hoppas att detta gäller också "åt andra hållet".

Länk till hela posten på flyprat.no:
Flyprat - View Single Post - American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Vi hoppas att det sprider sig till oss också. Satt igår och försökte hitta EWR eller IAD april eller maj. Helt omöjligt...

Det vore en riktigt trevligt förbättring. Jag börjar närma mig 140k poäng och vill gärna åka till Tokyo i C, men det verkar svårt när jag letar...
Verkar det som att det öppnas upp för destinationer som inte sas flyger till själva?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen