Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sjukt oklart, precis pratat med två personer på 0184809167 där bägge sa att vouchern försvinner om man vill göra en ombokning. Samtidigt så är det ju formulerat så på hemsidan, "If your voucher has expired since you made your original booking you are allowed to rebook without a fee". Skulle ju vara ett tillägg där att "men du får lägga till en jävla massa poäng också". Han jag pratade med sa bara "att det är mycket som är oklart på hemsidan", suck...
Du får ändra om det är samma destination och avresa, du får dock inte ändrat till något annat än nya datum.
Det är viktigt att vara extremt övertydlig med vad man menar och hänvisar till. Ombokning kan ju betyda massa saker för någon på kundtjänst och vissa typer av ombokningar är ok, andra inte.

Hej! Jag är ganska ny och orutinerad med Eurobonus bonusresor, så jag har en allmän fråga jag tänkte se om jag kan få hjälp från er experter (Nej, jag har inte läst igenom alla 21 sidor av denna tråden för att se om svaret står med. Men har googlat en del).

Jag har 95 000 eurobonus poäng, och kan boka en 2-4-1 resa senast sista februari. Jag vill gärna åka utanför Europa (Asien eller US) för de poängen. Hur bör jag göra för att få mest valuta för poängen? Exempelvis läste jag på ett sida att det inte är lönt att boka ekonomiresor för de poängen då man inte vinner mkt på det. Är det värt att köpa till 5 000 poäng för att boka businessklass biljetter till Asien för 100 000 p ?

Någon med erfarenhet och tips?

Du får ändra om det är samma destination och avresa, du får dock inte ändrat till något annat än nya datum.
Det är viktigt att vara extremt övertydlig med vad man menar och hänvisar till. Ombokning kan ju betyda massa saker för någon på kundtjänst och vissa typer av ombokningar är ok, andra inte.

Det var exakt det jag sa till bägge, ett scenario där jag endast skulle behöva ändra på datumen. Den förste avfärdade mig direkt med "att det är som det alltid varit med utgångna 2-4-1" men så blev jag irriterad och ringde upp igen 5 min senare. Den andre dubbelkollade då med någon på Eurobonus-avdelningen som verifierade att det var så, är den utgången så är den borta om jag gör en ombokning. Han kan ju dock i sin tur ha ställt frågan fel eftersom han själv inte visste. Är det som du säger (och som jag trodde) är jag ju väldigt nöjd.

Hej! Jag är ganska ny och orutinerad med Eurobonus bonusresor, så jag har en allmän fråga jag tänkte se om jag kan få hjälp från er experter (Nej, jag har inte läst igenom alla 21 sidor av denna tråden för att se om svaret står med. Men har googlat en del).

Jag har 95 000 eurobonus poäng, och kan boka en 2-4-1 resa senast sista februari. Jag vill gärna åka utanför Europa (Asien eller US) för de poängen. Hur bör jag göra för att få mest valuta för poängen? Exempelvis läste jag på ett sida att det inte är lönt att boka ekonomiresor för de poängen då man inte vinner mkt på det. Är det värt att köpa till 5 000 poäng för att boka businessklass biljetter till Asien för 100 000 p ?

Någon med erfarenhet och tips?

Bra början att skriva att du inte orkar läsa på innan du ställer en fråga, tar ju väldigt lång tid :)

Klart det är värt med business men det får du väl avgöra själv? Eller vad menar du?

Är det värt att köpa till 5 000 poäng för att boka businessklass biljetter till Asien för 100 000 p
Ja! Om du reser själv (framgick inte) och är flexibel med resmål (Asien/US) blir det inga problem att hitta biljetter. Boka dock resan långt fram så minskar risken för Covid-krångel. Läs inlägg #1 i den här tråden, sen är du med i matchen.

Bra början att skriva att du inte orkar läsa på innan du ställer en fråga, tar ju väldigt lång tid :)
Haha! :eek::D

Kanske lite för mycket begärt, men nog borde de flytta fram det här datumet.

What will happen to my Amex 2-4-1 voucher if I want to cancel my SAS or Star Alliance bonus trip because
the Foreign Office in my country does not recommend traveling to this destination?

Non-expired vouchers will be returned to you and have the same validity as before.
Expired vouchers will be returned to you with an extended booking period to 30 November 2020.

The service fee of 450 SEK will also be refunded.

Det var exakt det jag sa till bägge, ett scenario där jag endast skulle behöva ändra på datumen. Den förste avfärdade mig direkt med "att det är som det alltid varit med utgångna 2-4-1" men så blev jag irriterad och ringde upp igen 5 min senare. Den andre dubbelkollade då med någon på Eurobonus-avdelningen som verifierade att det var så, är den utgången så är den borta om jag gör en ombokning. Han kan ju dock i sin tur ha ställt frågan fel eftersom han själv inte visste. Är det som du säger (och som jag trodde) är jag ju väldigt nöjd.
Och det är av denna anledning det inte är lönt att ringa någon på kundtjänst och fråga något över huvud taget. De har mer fel än rätt.
Läs istället sas faq på deras sida för, finns en för eurobonuspoäng där det står exakt vad som gäller. Du kan ringa kundtjänst 10 ggr och få 10 olika svar, i bästa fall är ett rätt.
Då sas publicerar detta helt öppet så kan de inte slingra sig ur, det är vad som gäller och ibland får man läsa högt för personen man bokar med och hoppas de tar sitt förnuft till fånga. Att ringa och bara fråga är dock helt menlöst.

Inte lätt när man saknar poäng och vouchern hinner gå ut innan nya kommer in på EB-kontot. Är i samma sits. Tips; boka med SAS egna avgångar och välj Plus på utresan (dagflyg väster ut) och Business hem (nattflyg). Då får du ner den totala poängkostnaden till 90000 (eller 45 000 per pers med 241). Dessutom är det bättre lounge från USA när man reser i Business (Polaris) men inte nån skillnad på lounge ifrån Skandinavien om du inte är EBG.

Last edited:
Inte lätt när man saknar poäng och vouchern hinner gå ut innan nya kommer in på EB-kontot. Är i samma sits. Tips; boka med SAS egna avgångar och välj Plus på utresan (dagflyg väster ut) och Business hem (nattflyg). Då får du ner den totala poängkostnaden till 80000 (eller 40 000 per pers med 241). Dessutom är det bättre lounge från USA när man reser i Business (Polaris) men inte nån skillnad på lounge ifrån Skandinavien om du inte är EBG.
Priset blir 90k om du reser Plus ut och Business hem.

Och det är av denna anledning det inte är lönt att ringa någon på kundtjänst och fråga något över huvud taget. De har mer fel än rätt.
Läs istället sas faq på deras sida för, finns en för eurobonuspoäng där det står exakt vad som gäller. Du kan ringa kundtjänst 10 ggr och få 10 olika svar, i bästa fall är ett rätt.
Då sas publicerar detta helt öppet så kan de inte slingra sig ur, det är vad som gäller och ibland får man läsa högt för personen man bokar med och hoppas de tar sitt förnuft till fånga. Att ringa och bara fråga är dock helt menlöst.

Fick uppleva detta själv nu istället, tack för svar Palmen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen