Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2020)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som vet om SAS förlänger giltighetstiden på voucher om nu bokat flyg blir inställt? Har ingen mer resa inplanerad i år men känns ju surt att vouchern brinner inne.
Inget rapporterat och du lär garanterat hitta det här på bc om det blir någon ändring på det.

Du kan ju fortfarande använda den på sas eb resor.
Så alla alternativ är inte låsta
 

palmen

Moderator
Någon som vet om SAS förlänger giltighetstiden på voucher om nu bokat flyg blir inställt? Har ingen mer resa inplanerad i år men känns ju surt att vouchern brinner inne.
Du kan ju boka resor 11 månader fram i tiden så går att boka något för nästa år. Det troliga är att vi efter sommaren får mer info vad som händer med vouchers som går ut under 2020. Inte helt otänkbart att de förlängs 1 år. Kommer garanterat att diskuteras här i forumet så fort någon ny info kommer.
 

Doctor-X

Medlem
Fick i söndags att min bokning var inställd och att jag inte kommer bli ombokad pga rådande situation (dock är det ej inställt när jag tittar under "Mina bokningar"). Har inte haft tid att ringa kundtjänsten i Tallinns under deras öppettider, men tänkte gör att försök idag. Är det någon som vet hur länge man kan avvakta innan man måste boka om?

En annan fråga - om man är två på originalbokningen kan man då ändra rutt och att endast en reser eller räknas detta som en ny bokning?
 
Last edited:

palmen

Moderator
Fick i söndags att min bokning var inställd och att jag inte kommer bli ombokad pga rådande situation (dock är det ej inställt när jag tittar under "Mina bokningar"). Har inte haft tid att ringa kundtjänsten i Tallinns under deras öppettider, men tänkte gör att försök idag. Är det någon som vet hur länge man kan avvakta innan man måste boka om?

En annan fråga - om man är två på originalbokningen kan man då ändra rutt och att endast en reser eller räknas detta som en ny bokning?
Tittar du i appen? Har du då uppdaterat bokningssidan? Annars syns inte ändringen.
Du kan vänta till dagen innan avresa (ej lördag/söndag) om du vill göra någon ändring. Förutsätter ju dock att det du ändrar till har awarded tillgänglighet.

Ändra rutt kan du göra så länge destination är samma zon som innan. Om du kan ta bort en person eller inte låter jag vara osagt.
 

Doctor-X

Medlem
Tittar du i appen? Har du då uppdaterat bokningssidan? Annars syns inte ändringen.
Du kan vänta till dagen innan avresa (ej lördag/söndag) om du vill göra någon ändring. Förutsätter ju dock att det du ändrar till har awarded tillgänglighet.

Ändra rutt kan du göra så länge destination är samma zon som innan. Om du kan ta bort en person eller inte låter jag vara osagt.

Både i appen och på sas.se är bokningen intakt, dock noterar jag att flyget ut ARN-ORD finns när man söker men ej är bokningsbart, så det har väl inte ställt in flygningen officiellt än.
 

nili

Medlem
Någon som vet om SAS förlänger giltighetstiden på voucher om nu bokat flyg blir inställt? Har ingen mer resa inplanerad i år men känns ju surt att vouchern brinner inne.
Har en liknande fråga. Har fått en tidtabellsförändring på en bokning jag har med en utgången 2-4-1 voucher. (Sas-flygning bokad via hemsidan). Vad händer om jag väljer att avboka? Hade det varit en betald biljett kan man ju få pengarna tillbaka (om förändringen ät tillräckligt stor). Men vad händer med den utgångna vouchern i detta fallet. Gissar att jag tappar den eller finns det chans att dom förlänger giltighetstiden?
Kan varken hitta något i villkoren eller här på forumet.
 

Doctor-X

Medlem
Har en liknande fråga. Har fått en tidtabellsförändring på en bokning jag har med en utgången 2-4-1 voucher. (Sas-flygning bokad via hemsidan). Vad händer om jag väljer att avboka? Hade det varit en betald biljett kan man ju få pengarna tillbaka (om förändringen ät tillräckligt stor). Men vad händer med den utgångna vouchern i detta fallet. Gissar att jag tappar den eller finns det chans att dom förlänger giltighetstiden?
Kan varken hitta något i villkoren eller här på forumet.

Det går alltid att boka om till ett annat datum ca 11 månader in i framtiden - bara att ringa SAS kundtjänst i Tallinn för hjälp (gjorde själv detta idag). Hur tillgängligheten för awards ser ut är svårbedömt idag då de källor vi haft tidigare har bristfällig info just nu under det rådande läget. Uniteds hemsida stämde inte alls med vad Tallinn såg som exempel, när jag pratade med Tallinn i början av juni. Awardfares - har jag ej tillgång till för tillfället och kan inte uttala mig om. Så mitt tips är att ringa in. Ombokningsavgiften faller ju bort per automatik när de utför ändringar.

Enligt tidigare rapporter här på BC.se har giltighetstiden på vouchern förlängts till den 31 augusti 2020 (något osäker på detta, titta tillbaka några sidor i denna tråd för korrekt datum). Dock kan man endast boka nya awards med SAS och tillgängligheten här är också något begränsad, men ligger du och bevakar för ca 330 dagar fram kan du hitta något trevligt i maj/juni nästa år.

Mitt tips är att ringa Tallinn kl 09:00 på måndag (stängt nu, sommar öppettiderna är kl 09:00-15.00 mån-fre) och höra vad som gäller just nu, svårt att spekulera i detta. Var på hugget för då slipper du kö, jag kom fram idag på under 1 min.

Lycka till :)
 

PILOTEN

Medlem
När jag ringde Tallin fick jag svar att det inte går att boka Star Alliance Award 2-4-1 för tillfället via dem. Någon som har mer info om det?
 

Doctor-X

Medlem
När jag ringde Tallin fick jag svar att det inte går att boka Star Alliance Award 2-4-1 för tillfället via dem. Någon som har mer info om det?

De har stängt möjligheten för nya bokningar sedan slutet av mars pga det rådande läget. Just nu går det endast att boka om befintliga Star Alliance bokningar. Just nu finns ingen prognos när de planerar att öppna upp för nya Star Alliance bokningar. Du kan fortfarande boka vanliga SAS bonusbiljetter via SAS.se och där använda vouchern.

Det skall tilläggas att tillgängligheten för award-biljetter från andra partners är begränsade, t.ex. finns inga awards för Singapore Airlines.
 
De har stängt möjligheten för nya bokningar sedan slutet av mars pga det rådande läget. Just nu går det endast att boka om befintliga Star Alliance bokningar. Just nu finns ingen prognos när de planerar att öppna upp för nya Star Alliance bokningar. Du kan fortfarande boka vanliga SAS bonusbiljetter via SAS.se och där använda vouchern.

Det skall tilläggas att tillgängligheten för award-biljetter från andra partners är begränsade, t.ex. finns inga awards för Singapore Airlines.

Har två frågor:
  • Jag förstår att man inte kan göra nya bokningar med Star Alliance men kan man lägga till/ändra i en befintlig bokning?
  • Inga awards för Singapore Airlines? Gäller det alla flighter, även om ett halvår?
Jag har nämligen en 2-4-1-bokning vid nyår till Singapore gjord innan kaoset bröt ut, ARN-FRA-AMS-SIN dit och SIN-LHR hem. Ditresan är i business och first men hemresan var bara nåt jag bokade i brist på poäng med tanken att boka om senare. Nu har jag poäng och skulle vilja boka om hemresan. Tror du det går?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen