palmen
Moderator
Ja du måste ha en resrutt att föreslå dom, annars söker de bara från A-B och lär få väldigt sparsamt med alternativ.Inom kort dags för min första First. En fråga: behöver man ha en specifik rutt, med datum och flightnummer, redo när man ringer till Tallin, eller är de så mycket resebyrå att man kan vara lite öppnare och bara höra av sig med sin voucher och be dem hitta en resa med antingen Thai/Asiana inom ett visst datum-spann?
Säger du att du vill åka Stockholm till New York 1 augusti kan de säkert få fram First med Lufthansa 14 dagar innan. Däremot måste de mig veterligen söka på dag för dag och kan inte söka på en 14-veckors period.
Det är väldigt viktigt att förstå att de absolut inte är en resebyrå på något sätt utan de hjälper dig att boka utifrån de dagar du anger. Du spar både deras tid och din egen om du letar fram tillgängligheten själv först annars kan ni säkert sitta i 4 timmar och leta efter något som kanske inte finns.
Vill du bara resa från A till B utan några extra stopp första veckan i augusti kan de självklart söka på detta även om det blir fler sökningar för att täcka en hel vecka men så fort du har önskemål om vilken flighter du vill åka med så får du ta fram den informationen själv.
Jag har några gånger sagt att jag vill åka från tex Hong Kong till Stockholm den XX juli, spelar ingen roll hur jag tar mig där emellan och då kan de självklart göra sökningen och presentera vilka förslag de hittar. men då kan det bli air india via Delhi och Munchen också som alternativ vilket du kanske inte vill åka.