Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2017)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Misstanker att detta har behandlats otaliga ganger i traden -- men kan en voucher som galler for 2017 anvandas for en resa i januari 2018 om den bokas nu?

Ja, går utmärkt att boka resor som påbörjas även efter voucherns utgångsdatum. Jag bokade en sådan företag veckan med 2017-voucher, för resa i Feb-Mars 2018.

Detta var relativt nytt sade agenten i Tallinn.

Denna resa kan jag dock bara ändra i fram till årsskiftet naturligtvis. Vill jag ändra något efter årsskiftet så måste jag isåfall applicera en ny voucher.

Räknas en ändring från 'C' till 'F' som ändring? Dvs om du kollar på LH F typ fjorton dagar innan, kan du då ändra?

Räknas en ändring från 'C' till 'F' som ändring? Dvs om du kollar på LH F typ fjorton dagar innan, kan du då ändra?

Du kan ändra men det räknas som en ändring av din bokning vilket innebär att du får betala 150kr pp för förändringen.
Lätt värt det om du lyckas gå från C till F dock :)

Inom kort dags för min första First. En fråga: behöver man ha en specifik rutt, med datum och flightnummer, redo när man ringer till Tallin, eller är de så mycket resebyrå att man kan vara lite öppnare och bara höra av sig med sin voucher och be dem hitta en resa med antingen Thai/Asiana inom ett visst datum-spann?

Inom kort dags för min första First. En fråga: behöver man ha en specifik rutt, med datum och flightnummer, redo när man ringer till Tallin, eller är de så mycket resebyrå att man kan vara lite öppnare och bara höra av sig med sin voucher och be dem hitta en resa med antingen Thai/Asiana inom ett visst datum-spann?

Det är en extremt stor fördel om du redan har en routing klar där du kollat upp tilgängligheten på bonusplatser vid tex Uniteds hemsida, ExpertFlyer eller med KVSTools.
Beroende på vem som svarar där så är min erfarenhet annars att dom oftast kollar från A till B och hittar dom ingen routing finns det inga platser.
Det är speciellt svårt när man ska resa långt och ha 2-3 byten på vägen. Bakgrunden är att dom sitter med riktigt dåliga stödsystem som helt enkelt inte ger dom bra svar och att pussla ihop en routing som fungerar kan ibland ta timmar.

Jag formulerade nog min fråga lite otydligt.

Om man 2017 bokar en resa som går av stapeln 2018 där vouchern löper ut 2017-12-31, så kan man ju ringa och ändra denna bokningen tom 2017-12-31. Under 2018 är bokningen 'låst' och det enda man kan göra är att boka av helt och hållet. Vouchern är då bränd.

Min fråga var om man under 2018 ringer in och vill 'uppgradera sig' från tex 'C' till 'F' på samma flight räknas som en total 'ombokning'? Dvs om ett 'klassbyte' på samma flight räknas som en ombokning så borde det inte vara möjligt??

Jag formulerade nog min fråga lite otydligt.

Om man 2017 bokar en resa som går av stapeln 2018 där vouchern löper ut 2017-12-31, så kan man ju ringa och ändra denna bokningen tom 2017-12-31. Under 2018 är bokningen 'låst' och det enda man kan göra är att boka av helt och hållet. Vouchern är då bränd.

Min fråga var om man under 2018 ringer in och vill 'uppgradera sig' från tex 'C' till 'F' på samma flight räknas som en total 'ombokning'? Dvs om ett 'klassbyte' på samma flight räknas som en ombokning så borde det inte vara möjligt??

Den har jag aldrig testat faktiskt. Där får nog någon mer erfaren bidra med lite input.
Spontant tänker jag att en voucher som löper ut 2017-12-31 så måste du väl ändå påbörja resan innan 2017 är slut (dvs du kan inte påbörja resan 2018?). Om du påbörjar resan innan 2017-12-31 så kan du ju också ändra den fram till avresedatumet.

Vad jag förstått så har det bara ändrats så att resan kan avslutas under 2018 även om vouchern gått ut, du kan inte påbörja resa efter att vouchern slutat gälla. Här kan jag ha fel dock så blir gärna rättad av forumet isf :)

Har det inte bara ändrats så att voucherns giltighet gäller numera bokningsdatum, inte resdatum?

Av praktiska skäl betyder det att en voucher som går ut 2017-12-31 kan användas för resor fram till slutet av november 2018 (senaste datum som finns att boka på nyårsafton). Och med följden att en avbokning efter deadline gör att vouchern brinner inne.

Ja, går utmärkt att boka resor som påbörjas även efter voucherns utgångsdatum. Jag bokade en sådan företag veckan med 2017-voucher, för resa i Feb-Mars 2018.

Detta var relativt nytt sade agenten i Tallinn.

Denna resa kan jag dock bara ändra i fram till årsskiftet naturligtvis. Vill jag ändra något efter årsskiftet så måste jag isåfall applicera en ny voucher.

Hej, var detta en *A eller en SAS resa, vet du om det har betydelse?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen