Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2017)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick en voucher av Amex daterad till förra veckan. Där står Förmånen är giltlig innevarande år samt hela nästkommande kalenderår, du behöver därför boka och resa inom denna period.

Konsekvent inkonsekvens av SAS. Dags att uppdatera texten månne?
Edit: Eller så är det Amex som är inkonsekventa, det är ju trots allt de som skickar breven.
277E402C-C524-45D8-8247-8B876078A5FD.jpeg

Jag fick en voucher av Amex daterad till förra veckan. Där står Förmånen är giltlig innevarande år samt hela nästkommande kalenderår, du behöver därför boka och resa inom denna period.

Konsekvent inkonsekvens av SAS. Dags att uppdatera texten månne?
Edit: Eller så är det Amex som är inkonsekventa, det är ju trots allt de som skickar breven.
Visa bifogad bild 69734
Inte många rätt på ”vouchern”. I villkoren står

Förmånen är giltig innevarande år samt nästkommande kalenderår från brevets utskriftsdatum. Denna period kan inte förlängas. Bokning måste ske inom förmånens giltighetstid, medan resan kan genomföras efter förmånens giltighetstid.

Har också fått svar från Tallin att min voucher intjänad i sep 2016 gäller fram till sep 2018. Och att ombokningar kunde göras fram till dess.
Rätt eller fel?!?!?!

Och att ombokningar kunde göras fram till dess.
Rätt eller fel?!?!?!
Så länge underliggande voucher är giltig kan du ändra i din bokning utan att poängkostnaden går upp. Det går även att byta till en nyare voucher om den som användes från början gått ut. (Det sistnämnda är inte dokumenterat officiellt, men jag har iallafall fått göra det utan problem - till skillnad från att applicera vouchers på bokningar i efterhand)

Så länge underliggande voucher är giltig kan du ändra i din bokning utan att poängkostnaden går upp. Det går även att byta till en nyare voucher om den som användes från början gått ut. (Det sistnämnda är inte dokumenterat officiellt, men jag har iallafall fått göra det utan problem - till skillnad från att applicera vouchers på bokningar i efterhand)

Men det verkar som om reglerna förändras över tid, till det bättre. För ett tag sedan (och som jag trodde fortfarande gällde) så gick det ju att boka fram till årsskiftet, året efter att man fått vouchern, och genom föra resan året efter, men att inga ändringar fick göras. Nu verkar det ju som att man har två år på sig från att man har fått vouchern att beställa och genomföra ändringar. Men det verkar inte som att det går att läsa i några regler att det är så!

Men visst är det fortfarande så att bokningen måste göras så att resan avslutas senast 31 december året efter man fått vouchern?
Man kan inte boka SAS EuroBonus award som varar längre än 330 dagar så du kan inte boka en retur på 31-DEC året efter även om du skulle boka bonusresan på 31-DEC i år.

SAS skrev:
3. USING POINTS

3.7 Unless otherwise stated by SAS: For a Regular ticket, paid wholly or partly with points, the rules for the Regular ticket apply as described in the fare rules provided when booking the Regular ticket. The rules for EuroBonus award tickets are described below. For EuroBonus award tickets and offers the following applies: - Special rules regarding the minimum duration of a stopover may apply. - Maximum ticket validity and advance booking is 330 calendar days.
Membership conditions in EuroBonus - SAS

Anledningen att jag frågar är att det blir problem med jul/nyårsresor för familjen. Om man vill åka ut med familjen (2+2) i C eller F runt 20 dec och hem runt 6 jan så bör man ju boka ca 330 dagar innan för att hitta 4 platser på samma flight. Problemet är att i Januari har man ju sällan fått sin första voucher för året och de från året innan gäller ju bara för hemresa senast 31 dec. I år gick de med på att vi åker hem 1 jan (istället för 31 dec) men det bästa hade varit att stanna hela jullovet...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen