Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016)

Status
Stängd för vidare inlägg.

MrY2

Ny medlem
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av att lägga till ytterligare en resenär (dvs köpa en biljett för pengar) på en befintlig Award-bokning (amex 2-4-1)?
Fungerar det eller blir det en avbokning av bonusbiljetter och sedan en helt ny bokning (med risk för att awardplatserna försvinner)?
 

Dr. Miles

Expert
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av att lägga till ytterligare en resenär (dvs köpa en biljett för pengar) på en befintlig Award-bokning (amex 2-4-1)?
Fungerar det eller blir det en avbokning av bonusbiljetter och sedan en helt ny bokning (med risk för att awardplatserna försvinner)?
Man kan inte ha samma bokningsnummer (samma bokning) för betald biljett och bonusbiljett tillsammans.
 

kajjan85

Medlem
Jag ringde Tallinn för att göra två ändringar i min bokning. Ändringen skulle innebära samma flygbolag, klass och dag. Bara senare flighter. Det gäller SQ Jakarta-Singapore (F) och SQ Singapore-Bangkok (C). Det var inga problem att göra ändringen, men när allt var klappat och klart sa dom att avgifterna skulle bli ca 500kr dyrare. Tar SQ ut olika höga avgifter beroende på vilka flighter det är?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

jumbooze

Medlem
Jag ringde Tallinn för att göra två ändringar i min bokning. Ändringen skulle innebära samma flygbolag, klass och dag. Bara senare flighter. Det gäller SQ Jakarta-Singapore (F) och SQ Singapore-Bangkok (C). Det var inga problem att göra ändringen, men när allt var klappat och klart sa dom att avgifterna skulle bli ca 500kr dyrare. Tar SQ ut olika höga avgifter beroende på vilka flighter det är?
Kan det vara valutaförändringar? eller var det kanske ändringsavgiften medräknad?
 

kajjan85

Medlem
Kan det vara valutaförändringar? eller var det kanske ändringsavgiften medräknad?

Ah, valutakurserna tänkte jag inte på. Avgifterna skulle gå från 3680 till 4100-4200 någonting. Riktigt så mycket har kronan inte försvagats den senaste månaden så det måste finnas en annan förklaring också. Ändringsavgiften tillkom.

Jag frågade agenten om hon kunde komma med en rimlig förklaring. Hon svarade att det kan skilja sig mellan flighterna även om det är samma sträcka/bolag/klass vilket förvånade mig. Hon kunde inte se en breakdown av avgifterna och på så sätt se vilken flight som orsakade det heller.
 

Dr. Miles

Expert
Jag ringde Tallinn för att göra två ändringar i min bokning. Ändringen skulle innebära samma flygbolag, klass och dag. Bara senare flighter. Det gäller SQ Jakarta-Singapore (F) och SQ Singapore-Bangkok (C). Det var inga problem att göra ändringen, men när allt var klappat och klart sa dom att avgifterna skulle bli ca 500kr dyrare. Tar SQ ut olika höga avgifter beroende på vilka flighter det är?
På vissa flygplatser blir det extra flygskatt när man har lång transittid (säg övernattning) även om det är inom 24 timmar mellan flygen.
T ex Hong Kong är en sadan flygplats.

Byte inom samma dag:

Screenshot20161027 01 CX.png

Byte inom 24 timmar men flighten dagen efter:
(Hong Kong Air Passenger Departure Tax: 120 HKD tillkommer)

Screenshot20161027 02 CX.png

Jag vet inte om det är så i Singapore är en sådan flygplats men det är värt att kolla.

Ah, valutakurserna tänkte jag inte på. Avgifterna skulle gå från 3680 till 4100-4200 någonting. Riktigt så mycket har kronan inte försvagats den senaste månaden så det måste finnas en annan förklaring också.
Det beror på när du gjorde första bokningen.
 

Hachans

Medlem
Åh, jag pratade just med Amex och det visar sig att min spend är tillräckligt hög för att hinna nå ytterligare en voucher innan året är slut! :D
 

kajjan85

Medlem
På vissa flygplatser blir det extra flygskatt när man har lång transittid (säg övernattning) även om det är inom 24 timmar mellan flygen.
T ex Hong Kong är en sadan flygplats.

Byte inom samma dag:
Byte inom 24 timmar men flighten dagen efter:
(Hong Kong Air Passenger Departure Tax: 120 HKD tillkommer)
Jag vet inte om det är så i Singapore är en sådan flygplats men det är värt att kolla.

Transittiden skulle gå från 23h 5min till 23h prick, så det är nog inte det. Jag ska nog ringa upp och testa igen och hoppas på att Kristina svarar :) Den här agenten var trevlig men lät väldigt oerfaren.
 

agehall

Medlem
Transittiden skulle gå från 23h 5min till 23h prick, så det är nog inte det. Jag ska nog ringa upp och testa igen och hoppas på att Kristina svarar :) Den här agenten var trevlig men lät väldigt oerfaren.
Just det här beror nog inte på vilken agent som svarar - det är datorn som talar om vad det blir och min erfarenhet är att de agenter man pratar med aldrig kan se en vettig break-down, så det är omöjligt att ifrågasätta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen