Senaste nytt

SAS EuroBonus 2.0 lanseras i januari 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rent allmänt tycker jag det låter bra! :) Har inte utforskat bonusresandet med SAS (än) så där har jag inga kommentarer.

Tycker att de tänkt till när de gett silver lounge access under semestertider. Jag hade silver i 11,5 mån innan jag kvalade in för guld & under den tiden hade jag inte så mycket användning för silverstatusen, förutom några enstaka business check in. Har åkt på business & plusbiljetter privat (endast economy i tjänsten) & fick på så sätt upp ögonen för fast track & lounge. Detta fick mig att jobba mot guldet för att kunna ha dessa bekvämligheter även när jag åker GO/Economy i tjänsten. Jag tror att tillfällig lounge access & fast track kan skapa ett intresse för folk att jobba mot guldet.

Rent allmänt borde kanske SAS lägga ut likande "lockbeten" där man vid begränsade tillfällen får prova på hur det är att ha nästa statusnivå, givet att det passar.

Nu ska SAS få ett gratis marketing tips... ;)

Jag har kollegor/vänner som garanterat skulle bli minst eurobonus silver om de bara krediterade till EB. Ibland reser de med SAS och ibland väljer de andra bolag. När jag frågar dem varför de inte är medlemmar svarar de: "Det ger väl ändå inget". SAS borde göra riktade kampanjer till dem typ: "Du behöver bara resa 2T&R till innan ditt medlemsår går ut 30 juni för att bli silver/guld då får du följande bekvämligheter... x,y & z. Man behöver någon som säljer in idén om varför man ska samla poäng på ett lättbegripligt sätt, folk behöver se bilden av sig själva sittandes med en öl i loungen istället för i en stressig terminal och vad de ska göra för att nå dit, de måste se målet.

BC.se är väldigt duktiga på att marknadsföra detta och det är helt klart tack vare BC.se som jag nu har fördelar i lite olika program. :cool:

Last edited:
Själv försöker jag få firman att alltid boka SAS. För min del så lyckas det i 99% av fallen (då jag bestämmer vilka biljetter jag ska ha), men med SAS credits och bagageförmåner redan från silver så tror jag att SAS hade varit det i särklass bästa alternativet för de flesta i firman.
Nu blir det väl en del flyg med Norwegian för en del av folket, varför vet jag inte.
För min del så är inte ens Norwegian billigare, men jag tror att våra resekoordinatorer tror att Norwegian är billigare per automatik.
Så är sällan fallet även om dom kan vara billigare på enstaka tider eller sträckor.

Det positiva är att de i firman som flyger ofta faktiskt uppskattar enkelheten och bekvämligheten med SAS och då borde man ställa vissa krav på dom som bokar biljetterna angående flyg, väntetid och annat.
Skulle en resa kosta någon hundring mer med SAS så är det inte hela värden.

Som det är idag så tar det mig 10 veckor att komma upp till guldstatus. Hur det blir i framtiden vet jag inte. Men EBD skulle vara trevligt att inneha åtminstone en gång.
Vi får se vad kriterierna blir.

Spännande! Hoppas på att detta kommer att bli bra.
Blir ju intressant att se vad de hittar på som krydda till EBG.
Får väl se om jag lyckas klättra till toppen av stegen då. Har ju faktiskt 6 månader kvar på mitt kvalificeringsår och är uppe i 50.000 baspoäng nu.

Jag har en liten förhoppning om "roll-over"-flights ungefär som club carlsons roll-over nights. Känns ofta bortkastat med segmenten när man nåt status har jag tänkt på!

Jag har en liten förhoppning om "roll-over"-flights ungefär som club carlsons roll-over nights. Känns ofta bortkastat med segmenten när man nåt status har jag tänkt på!

Som exempelvis http://www.businessclass.se/forum/air-france-klm-flying-blue/5687-flying-blue-roll-over-miles.html

Sen har vi ju det här med Diamond eller Gold for life, som borde vara officiellt och klart definierat
inte flummigt* och halvhemligt som nu.

*Två exempel på hur det fungerar nu
http://www.businessclass.se/forum/s...s-eurobonud-gold-foer-alltid-2.html#post33429

http://www.businessclass.se/forum/s...s-eurobonud-gold-foer-alltid-3.html#post61820

Last edited:
Själv vill jag bara försynt påpeka att det finns fler metaller än platina att ta till. Holmium och hafnium, till exempel. Eller ununpentium.

Vore trevligt om SAS gjorde statusmatch från M&M SEN till EB Diamond. Det skulle iaf få mig att gå över till SAS igen iom att jag kommer lämna Asien snart och ha nästan uteslutande Europaresor ex Skandinavien i tjänsten. Om de inte öppnar för detta så får jag tuffa på med byten i Tyskland/Schweiz/Holland.

Vore trevligt om SAS gjorde statusmatch från M&M SEN till EB Diamond. Det skulle iaf få mig att gå över till SAS igen iom att jag kommer lämna Asien snart och ha nästan uteslutande Europaresor ex Skandinavien i tjänsten. Om de inte öppnar för detta så får jag tuffa på med byten i Tyskland/Schweiz/Holland.

Dom kommer säkert att underlätta för dig att få status, ungefär som för Senator när han bytte livspartner till EB :)

Måste säga att jag helt klart blev positivt överraskad av de nyheter som gavs! För bara en halvtimme sedan eller så läste jag klart det sista i den förra tråden som behandlade ämnet (hållit på i flera dagar, men herregud så lång den var!).
Min favoritändring är nog halvering av mängden segment för silver då den gagnar mig mest, samt lounge accessen för silver! Det anser jag är ett stort lyft och jag har länge velat besöka loungerna då en haft byte vid utlandsresor som varit i det längre laget. Visst är det förresten A3 som annars är bland de få att köra med lounge för silvernivå, samt Finnair om jag inte missminner mig? (Exakt hurdan är den, ni som vet? Är det en businesslounge då eller?)
Funderade faktiskt på att gå över till Finnair istället för SAS (min patriotism till trots) för inte så länge sedan främst med lounge för silver i åtanke, men nu tror jag bestämt SAS har fått mig på helt andra tankar. Dessutom kommer jag kvala för EBS nu när EB2 kommer då jag kommer ha gjort minst 16 segment med SAS innan början av december och därefter mest troligen kommer haka på lite erbjudanden från julkalandern (förutsatt att det kommer något hyfsat fint, då), min period är förresten maj-april så även om inte EB2 hade varit i farten nu hade jag väl fått mitt silver i alla fall. :)
Jag ser förresten på kommentarerna här att vissa förstått det som att lounge för silver endast kommer gälla jul och sommar, nu är min norska inte den bästa men jag förstod det som att det endast var Fast Tracken det gällde, nu till min besvikelse såg jag dock då jag läste om artikeln (på svenska) att så verkar vara fallet även för loungerna. :(
Sedan kan jag ju tycka att det var riktigt stabilt av dem att heller inte gå och nalla på guldförmånerna, så den nivån förblir värd något (särskilt när det ännu var något mer som skulle komma till!). Även om nu inte jag själv på långa vägar är på väg att uppnå EBG inom den närmsta framtiden så är det trevligt att veta att SAS uppskattar sina kunder!
Tror detta verkligen kommer kunna knyta sig an fler anhängare inom SAS målgrupp, man ger tydliga fördelar (om än små på silvernivå) att nå till, vilket sedan kan inspirera till att resa mer med SAS.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen