Senaste nytt

SAS erbjuder vouchers till dubbelt värde

Nahoj

Medlem
Jag tar 1200 euro i voucher för att boka resa och få baspoäng än att få 60,000 extrapoäng, alla dar i veckan :)

Precis vad jag funderade över. Man får väl baspoäng, som vanligt, även fast man betalar resan med en voucher?

Tänker att det borde vara så att det inte spelar någon roll oavsett om man använder kreditkort eller voucher som betalningsmedel.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Homer

Medlem
I ett EU 261/04 ärende valde jag voucher både för EU ersättning och de extra utgifter jag haft.

För EU ersättningen fick jag en voucher med 2x värdet men inte för de extra utgifterna

När jag klagade fick jag det här svaret:
As per terms and policy only EU amount will be doubled and the amount of extra cost will only be given as single amount.


Jag hittar ingenting i reglerna som säger det ena eller det andra?!

Naturligtvis är det trams för det står såhär när man fyller i formuläret, på monetary compensation var dubbla värdet ifyllt

We can see that you also had extra expenses, how would you like your compensation for extra expenses? *
Eurobonus points
SAS Voucher
Monetary compensation



Någon annan som fått liknande svar?
 
Last edited:

ante_77

Medlem
Tycker det här signalerar att SAS har dålig likviditet. För givet att åtminstone 60-70 procent använder sina vouchers (hur många det i verkligheten är, vet jag såklart inte) så är det ju en klar förlustaffär för SAS. Det liknar situationen 2012, då SAS sålde resevouchers med rabatt för att få in cash...
Vilket flygbolag har inte dålig likviditet idag?
 

igelkotten

Medlem
I ett EU 261/04 ärende valde jag voucher både för EU ersättning och de extra utgifter jag haft.

För EU ersättningen fick jag en voucher med 2x värdet men inte för de extra utgifterna

När jag klagade fick jag det här svaret:
As per terms and policy only EU amount will be doubled and the amount of extra cost will only be given as single amount.


Jag hittar ingenting i reglerna som säger det ena eller det andra?!

Naturligtvis är det trams för det står såhär när man fyller i formuläret, på monetary compensation var dubbla värdet ifyllt

We can see that you also had extra expenses, how would you like your compensation for extra expenses? *
Eurobonus points
SAS Voucher
Monetary compensation



Någon annan som fått liknande svar?

I ett liknande arende fran i februari i ar fick jag dubbla vardet i voucher for bade EU-kompen men ocksa ovriga utgifter (taxi fran STN till LHR). Varfor skulle nagon valja en voucher om man kan fa samma belopp i cash? SAS uppger fel information till dig.
 
  • Gilla
Reactions: OLN

perhall

Medlem
Kan förstå SAS också. Det är ju undantagstillstånd i stora delar av samhället. SAS är ändå schysstare än de flesta. De har ju t o m "Apply for a Refund" på sin webbsida...
 

Homer

Medlem
Kan förstå SAS också. Det är ju undantagstillstånd i stora delar av samhället. SAS är ändå schysstare än de flesta. De har ju t o m "Apply for a Refund" på sin webbsida...

Att gå med på att ta en voucher, som man inte vet när man kan använda från ett företag med osäker framtid,
när man har rätt till kontanter är tillräckligt med förståelse.

Att de sedan gör en bait-and-switch med värdet är ju rent bedrägeri som det inte alls finns någon anledning
att ha förståelse för.


I ett liknande arende fran i februari i ar fick jag dubbla vardet i voucher for bade EU-kompen men ocksa ovriga utgifter (taxi fran STN till LHR). Varfor skulle nagon valja en voucher om man kan fa samma belopp i cash? SAS uppger fel information till dig.

Mitt ärende var också från februari, formuläret är hursomhelst oförändrat

Ovanligt för SAS är ju erbjudandet väldigt tydligt, de har ju t.o.m räknat ut summan (längst ned).




screenshot vouchers expenses.jpg
 
Last edited:

OLN

Medlem
Sökte om ersättning enligt EU261 för inställt flyg via SAS onlineformulär för en månad sedan. Jag valde då att ta ersättning för både försening och mina utlägg som vouchers eftersom både skulle dubblas. Det var tydligt enligt informationen i onlineformuläret (den informationen ges inte längre då SAS ändrat formuläret). När jag nu får mina vouchers så har de inte dubblat värdet för mina utlägg. Är det någon annan som råkat ut för detta nyligen (ser i tråden att det skett tidigare)?
Lyckades ni få SAS att justera detta och i så fall hur..?!
 
Toppen