Det virker godt nok som om vi bevæger os lidt i cirkler her, men lad mig da bidrage til forvirringen.
En SAS billet der bookes om har præcis den værdi, i
NUC, der står billetten. Hverken mere eller mindre. Når man booker om bruger man så den gamle billet som (del-)betaling til en ny billet, hvis den nye billet er dyrere end den gamle skal man betale prisforskellen. Billetten har altså ingen værdi udover den monetære værdi.
I dit tilfælde har du haft to muligheder. 1) Betale prisforskellen op til billigste bookingklasse i
economy med ledige pladser, eller 2) Betale prisforskellen op til billigste bookingklasse i
business med ledige pladser. Du er med største sandsynlighed kun blevet præsenteret for 1) - hvilket jo er ganske naturligt da du havde en billet i premium
economy.
Du var bare utroligt uheldig, du talte med en kundeservice medarbejder der udtalte sig om noget h(a/u)n ikke havde viden om. Dette resulterede i at du som kunde fik en dårlig oplevelse.
Når der bliver givet udtryk for at
"SAS billetter ikke er noget værd på Swiss" har det nok den simple forklaring at SAS billetter i Europa generelt er prissat lavere end Swiss ditto, specielt når man sammenligner SAS Plus og Swiss Business. Man skal derfor næsten altid have penge op af lommen hvis man booker om fra SAS til Swiss.
Omvendt får man sjældent penge tilbage hvis man booker om fra Swiss til SAS, da de fleste billetter ikke tillader "fare downgrading" - man kan altså ikke booke om til en lavere bookingklasse og få udbetalt prisforskellen, selvom en lavere og billigere bookingklasse har ledige pladser.
Jeg synes
@Senator har skrevet mange rigtigt gode indlæg i denne diskussion og specielt oversigten over bookingklasser ved codeshare var rigtigt god. Tak for dem!
@Thomas Björklund, mit råd til dig vil være at booke Swiss Business Flex fremover, så kan du booke om lige som du har lyst til og stadig være sikker på at få 1A hver gang.