Senaste nytt

SAS/EBG Plusbiljett blev Y på Swiss

@Thomas Björklund - du kommer inte att få ett bättre svar än vad @Senator redan gett dig i denna tråd. Han har på ett extremt föredömligt sätt rett ut exakt vad som hände och varför. Om du verkligen vill förstå, läs och begrunda inläggen ovan. Det går inte att förklara bättre.

• Gilla
Reactions: ekf
Thomas skriver så här som är lite dolt:

Jo för mig som använder SAS system för ombokning, jag har inga möjligheter att göra varken det ena eller andra, betala 2.500:- eller boka inte om. Det är vad systemet säger.
Man tror ju att man sitter längst fram. Det som känns konstigt är att kvinnan i biljetteringen klart och tydligt säger att SAS biljetter inte är värda något på Swiss, men sa jag Alliansen fick inget svar. Jag är inte ute efter SAS, men jag vill veta vad jag får under vissa premisser eller ett rakt svar

Vi kan göra detta enkelt @agehall och @Thomas Björklund

Om Thomas vill boka eller boka om en resa där en SAS PLUS resa blir till Swiss Affärsklass skall han boka SAS Plus Full Flex

Capture.JPG

Det är det som gäller. Det alternativ kommer också upp vid ombokning. Nu tror jag inte Thomas är ensam med att ibland tro att man sitter längst fram, men om man utgår från att det är två olika produkter som det är.

Sedan kommentaren: Det som känns konstigt är att kvinnan i biljetteringen klart och tydligt säger att SAS biljetter inte är värda något på Swiss, men sa jag Alliansen fick inget svar.

Ledsen, men denna meningen är helt grekiska för mig.

Sedan kommentaren: Det som känns konstigt är att kvinnan i biljetteringen klart och tydligt säger att SAS biljetter inte är värda något på Swiss, men sa jag Alliansen fick inget svar.

När jag blev skickad till Swiss biljettering på 1:an där du normalt kommer med Taxi, hon tittar på min biljett och förklarar att SAS biljett är värd ...USD och Swiss Y kostar dubbelt så många USD så mina 2.500:- som jag betalade till blev Swiss Y och inget annat. Tyvärr var jag lite irriterad så jag kommer inte ihåg priserna, annat än att SAS var fickpengar. Alliansen, trodde jag att man kommit överens om var man ska sitta med respektive biljett från alliansens flygbolag. Vi kan lämna allt tillsvidare, ombokning SAS plus (värde 1.555:) + 2.500:- ger en enkel hem i Y på Swiss från ZRH till ARN det vet vi.

Jag tror att vi nu börjar nå ett mål här. Det kvinnan nog menar är att en flexibel Swiss affärsklassbiljetter kostar ungefär det dubbla av det du vid det tillfälle hade betalat för en SAS PLUS biljett. Det stämmer mycket väl överens med det vi har skrivit tidigare.

Sedan anser jag vi talar om äpplen och päron. Du skriver:
Alliansen, trodde jag att man kommit överens om var man ska sitta med respektive biljett från alliansens flygbolag.
Nja, det har jag aldrig sätt. Jag tror att vi är överens om att SAS PLUS och Swiss affärsklass inte är samma produkt. Så att det skulle vara en rak översättning blir (IMHO) lite fel förväntningar. Jag tror det är helt fel att blanda in Star Alliance i detta. SAS och Swiss driver först och främst egna verksamheter, och det finns ingen Star Alliance överenskommelse att produkter skall vara harmonierade. De respektive medlemsbolagen baserar produkterna på det som deras kärnmarknader är intresserat av. För SAS verkar det vara SAS PLUS medan Swiss kan fortfarande ta betalt för affärsklass inom Europa.

Jag tror vi kan dra ett sträck här; tror inte någon av oss andra tror att svaret från SAS kommer ge något mer än det vi kollektivt har kommit fram till nu.

BC vänner, om jag skulle nöja mig med och acceptera dessa svar från våra leverantörer inom O&G så skulle jag få sparken och med det menar jag inte att SENATOR har fel utan Senator har säkert rätt. Köp SAS Plus Full Flex så kan du boka om till Swiss och sitta längst fram så tolkar jag Senator med flera.

Det virker godt nok som om vi bevæger os lidt i cirkler her, men lad mig da bidrage til forvirringen.

En SAS billet der bookes om har præcis den værdi, i NUC, der står billetten. Hverken mere eller mindre. Når man booker om bruger man så den gamle billet som (del-)betaling til en ny billet, hvis den nye billet er dyrere end den gamle skal man betale prisforskellen. Billetten har altså ingen værdi udover den monetære værdi.

I dit tilfælde har du haft to muligheder. 1) Betale prisforskellen op til billigste bookingklasse i economy med ledige pladser, eller 2) Betale prisforskellen op til billigste bookingklasse i business med ledige pladser. Du er med største sandsynlighed kun blevet præsenteret for 1) - hvilket jo er ganske naturligt da du havde en billet i premium economy.

Du var bare utroligt uheldig, du talte med en kundeservice medarbejder der udtalte sig om noget h(a/u)n ikke havde viden om. Dette resulterede i at du som kunde fik en dårlig oplevelse.

Når der bliver givet udtryk for at "SAS billetter ikke er noget værd på Swiss" har det nok den simple forklaring at SAS billetter i Europa generelt er prissat lavere end Swiss ditto, specielt når man sammenligner SAS Plus og Swiss Business. Man skal derfor næsten altid have penge op af lommen hvis man booker om fra SAS til Swiss.

Omvendt får man sjældent penge tilbage hvis man booker om fra Swiss til SAS, da de fleste billetter ikke tillader "fare downgrading" - man kan altså ikke booke om til en lavere bookingklasse og få udbetalt prisforskellen, selvom en lavere og billigere bookingklasse har ledige pladser.

Jeg synes @Senator har skrevet mange rigtigt gode indlæg i denne diskussion og specielt oversigten over bookingklasser ved codeshare var rigtigt god. Tak for dem!

@Thomas Björklund, mit råd til dig vil være at booke Swiss Business Flex fremover, så kan du booke om lige som du har lyst til og stadig være sikker på at få 1A hver gang.

BC vänner, om jag skulle nöja mig med och acceptera dessa svar från våra leverantörer inom O&G så skulle jag få sparken och med det menar jag inte att SENATOR har fel utan Senator har säkert rätt. Köp SAS Plus Full Flex så kan du boka om till Swiss och sitta längst fram så tolkar jag Senator med flera.
Nu är ju dock inte SAS en levarantör inom O&G så det är rätt irrelevant. Ställer du samma krav på allt och alla du har att göra med?

Jag tror man skall ha i åtanke vad SAS åstadkommit med hjälp av sina enkelbiljetter och reseklasser.

En del av SAS fungerar som ett lågprisbolag (typ Norwegian, Easyjet, Ryanair) med enkelbiljetter med SAS egna flyg. Förbaskat konkurenskraftiga priser i många fall. Fokus ligger på SAS egna linjer - via en hub i en del fall.

Utöver det är SAS samtidigt kvar i den gamla nätverksvärlden med bra anslutningsmöjligheter till andra flygbolag, codeshares och genomgående priser från små flygplatser i Skandinavien till lika små flygplatser runt omkring hela jorden. Något som inget renodlat lågprisbolag erbjuder.

Dessa två helt olika koncept har SAS kombinerat och dessutom tryckt in i samma bokningssystem (Amadeus). I de flesta fall fungerar det utmärkt men i några fall uppstår väldigt konstiga krockar.

Exemeplvis på de linjer där SAS både samarbetar och konkurrerar med en partner (Swiss till ZRH, Lufthansa till Frankfurt t.ex.)

Swiss och Lufthansa är inte det minsta intresserade att erbjuda sin produkt till samma pris som SAS gör och helt plötsligt krockar det. Samtdigt vill bägge bolagen erbjuda platser på Schweiz-Skandinavien som kan nyttjas för anslutningsflyg, affärsresande etc.

Utmaningarna uppstår således när man vill boka om från en flygning med ena bolaget till andra bolaget. Swiss prissättning är helt annorlunda och baseras på t/r-resor. För mig hade det egentligen inte varit förvånande om man sagt att ett antal biljettklasser man säljer på SAS också enbart skulle gälla på SAS och att man var tvungen att boka vissa klasser för att överhuvudtaget kunna byta flygbolag.

Men det är som sagt inte många sträckor där detta uppstår eftersom oftast är konkurensen utanför SAS samarbetspartners.

Dock så är det förvirrande för kunden, det håller jag med om och skulle också se fram emot ett bra svar från SAS som förklarar deras syn på saken.

Nu är ju dock inte SAS en levarantör inom O&G så det är rätt irrelevant. Ställer du samma krav på allt och alla du har att göra med?
Palmen. Jag har inte pratat om SAS som leverantör till O&G vilket dom är, jag menade alla Era olika svar på BC som i många fall är undan flyende, ovetande som om ni vore SAS anställda. Det verkar som dom flesta flyger på datorn (är lite illa ute just nu) när jag ska förklara hur man gör en ombokning på hotellrummet via datorn så verkar dom allra flesta inte förstå eller vill inte förstå hur det går till och vilka möjligheter du kan påverka. SAS har ett som jag tycker mycket bra ombokningssystem snabbt och enkelt tills man kommer till incheckningen i mitt fall. För mig känns det självklart att alla parametrar ska vara klara och tydliga när du köper eller ombokar en resa oavsett klass, utan att behöva ha kunskapen som AABack2ARN, Senator, Agehall m.fl
har, då ska man ju använda resebyråer, för mig nej tack. Det som någon uttryckte sig " inte ha förhoppningar om att SAS ska svara" är en indikation på värdet av varumärket SAS, och troligtvis är det sant. Jag vill att ni läser AABack2ARN inlägg 12.56 idag vilket jag tror är helt sant, men det undantar inte SAS från att informera oss resenärer vad vi får när vi bokar eller bokar om. Jag kommer att åka ner till ZRH 29/10 och hem 2/11
2 PAX SAS Plus kostar 10.108 och Swiss Business 15.694:-.

Toppen