Senaste nytt

SAS/EBG Plusbiljett blev Y på Swiss

Det är exact vad kvinnan på Swiss Biljettering sa, SAS biljetter har ett lågt värde och Swiss har inte Plus, problemet som jag ser det är att kunna urskilja och särskilja biljetternas status när jag bokar. Jag har valt att inte använda Bechtel´s reseservice i Houston för att själv kunna styra mina flyg och mitt boende, det ger mig många fler möjligheter att styra mitt arbete effektivt . Det tar visserligen mycket tid att boka allt, men jag får nästan alltid till det som jag själv vill och därmed mer egen tid.
 
SAS avskaffade business class inom Europa för över ett år sedan och SAS Plus är ingenting annat än Premium Economy, dvs i grund ekonomiklass, vilket även SAS själva varit tydliga med. Köper man en SAS Plus-biljett och reser vidare på ett annat flygbolag som inte har Premium Economy skulle jag alltså ta förgivet att få sitta i vanlig ekonomiklass.

Exakt denna situation har för övrigt hänt mig och även om det kändes lite bittert att sitta bakom skynket på en fullpris ekonomiklassbiljett så var det ändå en ekonomiklassbiljett jag hade, jag fick vad jag betalade för.

Däremot är det så att vissa av de allra dyraste biljetterna i SAS Plus bokas i en bokningsklass som hos andra flygbolag skulle motsvara business class, men det är nog mer undantag än regel.

Men som andra poängterat, förklara problemet för SAS kundtjänst och se om de inte kan vara lite ödmjuka och förstående.
Jacob Fick svar från gold.se@sas.se Nils Lindhe Head of Eurobonus.Missförståndet avhjälpt, fortsatt EBG.
 
@Thomas Björklund, det var goda nyheter att det löste sig!

I stället för en "hi-jack" av tråden:
Måste man bränna sig en gång för att förstå problemet? | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor och tala om Swiss och SAS i denna tråd i stället.

Så, jag har nu lagt lite tid då jag anser att svaret är intressant för andra gällande vad händer vid code share mellan Swiss och SAS.

Men låt oss börja med lite "fakta" (löst använt) om skillnader mellan SAS och Swiss..

SAS: har två produkter ombord - SAS GO och SAS PLUS. Flygbolaget SAS marknadsför INTE SAS PLUS som en affärsklassprodukt. Det tror jag de flesta kan hålla med om. Inom serviceklassen SAS PLUS finns det ett antal olika bokningsklasser. Eftersom sträckan ARN-ZRH är av stort intresse för dig, har jag från ExpertFlyer hämtat ut alla priser som ligger som publika priser på denna sträcka. Notera att detta är exklusive skatter och avgifter:

ASEOWY SK A One-Way 659(SEK) PE
ASERTY SK A Round-Trip 1177(SEK) PE
PSEOWY SK P One-Way 1659(SEK) PE
BSEOWY SK B One-Way 2559(SEK) PE
PSERTY SK P Round-Trip 2963(SEK) PE
SSEOWY SK S One-Way 3659(SEK) PE
YSEOWY SK Y One-Way 4559(SEK) PE
BSERTY SK B Round-Trip 4570(SEK) PE
SSERTY SK S Round-Trip 6534(SEK) PE
JSEOWY SK J One-Way 6859(SEK) PE
CSEOWC SK C One-Way 7659(SEK) B
YSERTY SK Y Round-Trip 8141(SEK) PE
JSERTY SK J Round-Trip 12248(SEK) PE
CSERTC SK C Round-Trip 13677(SEK) B

PE är en kod för "Premium Economy" och B är en kod för "Business". Notera detta är INTE SAS koder, men systemens koder.

Gällande EuroBonus så finns detaljer här:
EuroBonus partners - SAS earn points chart - SAS

Det är också intressant vad en Miles & More medlem tjänar på samma resa:
Miles & More - SAS: Earn miles when you fly

Sedan kan vi från ExpertFlyer se vilka bokningsklasser olika SAS klasser blir på Swiss:
A = V
P = Q
S = B
B = M
Y = Y
J = D
C = D
Så, enbart SAS bokningar i bokningsklass J och D ger rätten till att åka affärsklass med Swiss

Swiss: har två produkter ombord: Swiss Economy och Swiss Business. Och samma här som med SAS, det finns ett antal olika bokningsklasser inom serviceklassen. Tittar vi på alla priser som finns hos Swiss:
KNC2SSW LX K Round-Trip 340(SEK) E V / 3M
LNC3SSW LX L Round-Trip 600(SEK) E V / 12M
ENC3SSW LX E Round-Trip 1070(SEK) E V / 12M
TNC3SSW LX T Round-Trip 1780(SEK) E V / 12M
SNC2SSW LX S Round-Trip 2650(SEK) E V / 12M
WRC0DSW LX W Round-Trip 3320(SEK) E -- / 12M
VRC0DSW LX V Round-Trip 3950(SEK) E -- / 12M
PFF0DSW LX P Round-Trip 4320(SEK) B -- / 12M
QRC0DSW LX Q Round-Trip 5080(SEK) E -- / 12M
ZFF0DSW LX Z Round-Trip 6080(SEK) B -- / 12M
HRC0DSW LX H Round-Trip 6160(SEK) E -- / 12M
YFFOWSW LX Y One-Way 6696(SEK) E
DFF0DSW LX D Round-Trip 7160(SEK) B -- / 12M
URC0DSW LX U Round-Trip 7260(SEK) E -- / 12M
JFFOWSW LX J One-Way 7836(SEK) B
MFF0DSW LX M Round-Trip 8360(SEK) E -- / 12M
BFF0DSW LX B Round-Trip 9660(SEK) E -- / 12M
YFF0DSW LX Y Round-Trip 11160(SEK) E -- / 12M
CFF0DSW LX C Round-Trip 12060(SEK) B -- / 12M
JFF0DSW LX J Round-Trip 13060(SEK) B -- / 12M

Bokningsklasser P, Z, D, C, och J är alla affärsklass och blir SAS PLUS om man åker med SAS. Frågan är nu vad händer med de andra?
B = S
Y = Y
Alla andra bokningsklasser blir SAS GO

Man kan åter på intjäning:
SAS EuroBonus:
EuroBonus partners - SWISS - SAS
Miles & More:
Miles & More - Swiss International Air Lines: Earn miles when you fly

Så summa summarum: är det viktig för dig som EuroBonusmedlem att a) tjäna mycket poäng och b) sitta i den främre kabinen skall du boka SAS och flyga SAS. Om du vill ha en bättre kundupplevelse och bryr dig mindre om poängen skall du boka Swiss och flyga Swiss. Det är helt naturligt att du tjänar mer poäng på "hemmaprogrammet" med "hemmabolaget". Så du kommer oavsett aldrig få mer än 1 800 EB poäng när du flyger med Swiss till och från Zurich.
 
Rigtigt dejligt at det løste sig på tilfredsstillende vis! :)

Jeg håber at SAS har fået et lille plus i din bog - tiltrods for 'billetværdi', serviceniveauet ombord og initial (mis-)information. ;)
 
@Thomas Björklund Kul att höra att det löste sig och att EuroBonus-teamet hjälpte till.

Bra sammanställning @Senator. Jag har faktiskt åkt i SAS Plus på en fullprisbiljett i C-klass och då står det både i bokningen och på EuroBonussidan när poängen ramlat in att det är SAS Business, dvs business class. Men det är det enda undantaget.
 
Man skall dock vara medveten om att den mappningen inte är en garanti. Den stämmer troligen ganska bra om man bokar en "enkel" biljett som ARN-ZRH-ARN. Men om vi pratar om anslutningsflyget på sträckan ARN-ZRH-BKK tex kan det uppstå situationer när man har en fare class som säger V men anslutningsflyget får en annan klass då det finns rutiner för hur utsålda klasser på anslutningsflyget skall hanteras.

Det gör situationen med code share inom Star Alliance etter värre eftersom den underliggande mappningen i det fallet inte är garanterad och man inte vet vad man tjänar.
 
Man skall dock vara medveten om att den mappningen inte är en garanti. Den stämmer troligen ganska bra om man bokar en "enkel" biljett som ARN-ZRH-ARN. Men om vi pratar om anslutningsflyget på sträckan ARN-ZRH-BKK tex kan det uppstå situationer när man har en fare class som säger V men anslutningsflyget får en annan klass då det finns rutiner för hur utsålda klasser på anslutningsflyget skall hanteras.

Det gör situationen med code share inom Star Alliance etter värre eftersom den underliggande mappningen i det fallet inte är garanterad och man inte vet vad man tjänar.

Det stämmer; det var väldigt mycket detaljer i varje bokningsklass. Men, i frågan på sträckan ARN-ZRH-ARN som denna tråd handlar om, och hur man skall veta om man åker SAS PLUS och/eller Swiss Business kommer ovan stämma ganska bra.
 
Senator Det här är genomarbetat med tyngd, jag är spänd över vad SAS återkommer med när det gäller SAS-Swiss till ZRH. Att jag kan åka Swiss är jag fullt medveten om och har gjort länge. När Brusell Airways stänger för sommaren från Bromma till Bruxelles/Strasbourg får jag åka via ZRH från ARN 12.861:- med Swiss och ta tåget (TGV) till Strasbourg 276CFH.
 
Toppen