Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

SAS MC-appen kan vara lite missvisande här. Tittar jag på vad det står i min app står två poängsammanställningar - en som utgör nuvarande EB saldo och en som anger "totalt intjänade poäng de senaste 12 månaderna". Vad som avses med "totalt intjänade poäng de senaste 12 månaderna" är dock inte de extrapoäng du tjänat in via SAS MC utan det är det totala antalet intjänade poäng från SAS MC, andra kreditkort, flygresor och hotell etc. Så om du hittat siffran 157.384 EB poäng de senaste 12 månaderna i SAS MC-appen är det tyvärr inte något du skulle fått 25% av som statuspoäng från SAS MC (om nu inte alla dina eurobonuspoäng kommer från SAS MC förstås, men de flesta av oss tjänar väl in poäng via flygande, hotell och kanske andra kort också).
Du tittar på fel ställe, scrollar/svep längre ned under Eurobonus-fliken för SAS MC Appen står står det:

" Intjänande Extrapoäng med SAS EuroBonus Mastercard år. Du ser poängen på ditt Eurobonus-konto den 10:e varje månad.
XX Denna månad
YY Hittills i år"

Om man scrollar lite längre ner (åtminstone på IOS) så får man ytterligare två siffror, "Intjänade Extrapoäng med SAS EuroBonus Mastercard" innevarande månad samt hittills i år. Dessa är de som faktiskt kommit via MC-kortet, och som man skulle få 1/4 av som statuspoäng. Sen får man skala upp 10 månader till helår utifrån om spenden de senaste 10 månaderna varit representativ för hela året...
Samma i Android.

Ser ut som jag skulle hamna på ca 19k statuspoäng om man skalar upp till helår. Kommer nog höja krediten för att kunna lägga mer på dubblapoänghelger (om de sker till samma frekvens och villkort som f.n.) och planerna inköpen lite mer (och dra ner på Amex i motsvarande grad) - tror nog SEB kan vara inne på rätt spår här sett till påverkan på deras RR.

Intressant, inte tänkt på den, 70k här efter 10månader ~20-21k per år alltså.

Jag kommer dessutom flytta nästan all annan spend från mitt andra SEB kort, så detta ser bra ut vid framtida eventuella behov. Borde vara enkelt att flytta över kreditutrymme från NC kortet, någon som gjort detta? Jag vill och kan nog inte öka mina krediter ännu mer.

När jag kalkylerar ut min poäng per krona för 2022, eller ja fram tills idag, så ligger jag på drygt 20p/100kr på mitt kort samt drygt 16p/100kr på pointearner.
Det blir ju en annan (bättre) kalkyl med utlandsspend, SAS-biljetter och x2 kampanjer inräknat.

Jag gillar ändringen. Kör ändå kortet som huvudkort och det är ganska sannolikt att jag kommer tjäna in mer än 12000 statuspoäng per år efter denna ändring, så det blir en förbättring i mitt fall.

Dum fråga, men det finns alltså ett vanligt MC som är betydligt billigare och man tjänar fortfarande extrapoäng?

Japp, utan FlyPremium och statuspoäng samt sämre poängintjäning https://saseurobonusmastercard.se/korten/mastercard/
Och även det kortet med höjd årsavgift… Men något mail har inte kommit ännu.

Har mest behållt kortet som backupkort, men sa upp det imorse. Får se vad det blir som ersättare, Norwegian är lite lockande för att få ett Visa…

Toppen