Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

Det gäller säkert för de som faktiskt flyger men gäller det för det här forumets medlemmar?

Handen på hjärtat: hur många här har 45 flyg ombord på SAS på ett år? Statuspoäng via kreditkort har varit en bakväg för folk här att känna sig som VIP på sina fåtaliga turer någonstans.
Skulle anta att många faktiskt flyger en del, eventuellt inte helt allianstroget. Därtill finns det nog många som jag här också, som trots 8-10 legs i månaden med SAS/Star Alliance kämpar för att hålla en status.

På min standardsträcka säljer SAS biljetter där endast resan till Cph/Oslo räknas till status, följt av en codeshare som varken ger poäng eller statuslegs trots att det säljs som "SAS". Pga få flighter får jag ofta boka andra bolag i alliansen, som ger 100-300 baspoäng till eurobonus i ekonomi.

Som jämförelse tjänade jag in 824 baspoäng på fyra legs i full flex ekonomi med Star Alliance förra veckan. Det var markant bättre än veckan innan, som gav 375 poäng för fyra legs. Jobbpolicyn är ekonomi inom Europa och privat föredrar sambon direktflyg över allians, så det finns inga enkla optimeringar att göra i bokningsval.

Jag är inte sällanresenär, jag är drabbad av SAS extremt dåliga flygutbud. Att kompensera med några billiga statuspoäng för att behålla status och åtminstone få fast track har räddat mig från att tappa det helt. Har inga problem med att sällanresenärer får känna sig viktiga över en automatkaffe i loungen en lördagsmorgon om året i gengäld.

Använder Mastercard Premium som backup kort där AMEX inte funkar. Har fått in i snitt drygt 4300 Eurobonus poäng/månad på kortet vilket gör att jag ligger på ungefär dom statuspoäng jag ändå i dagsläget får från kortet. Klart möjligt att öka spenden på Mastercard men lite trist att tappa 5p/100kr jämfört med Amex Elite.

Jeg ser det via web siden / mitt kort. Vælger "SAS Eurobonus Point" i menuen och "Sök efter SAS Eurobonus Extrapoäng". Vælger från Dec 2021 til Nov 2022. Spend cirka 750k SEK och poäng 157680. Efter hvad jeg kan vurdere er det bare point tjent via kortet som vises i oversigten.

Jag loggade in på SAS och tog ut en Excel-export på poängaktiviteten, där finns lite längre historik än på MC-sidan. Sorterade ut så att bara Mastercard Reward fanns kvar och tog ut november 2021 till oktober 2022. Kom fram till att jag då skulle hamna på lite drygt 12000 statuspoäng, så det verkar som att ändringen inte kommer beröra mig nämnvärt förutom att det blir dyrare och svårare att planera sina statuspoäng. Och detta förutsätter också att alla "dubbla/trippla poäng" också räknas in som statusgrundande 25 %.

Någon som fått klarhet i om man tjänar 50% under februari och mars eller februari, mars OCH april? Dvs är det 2 eller 3 månader dom kör 50%, tycker det är otydligt.

Någon som fått klarhet i om man tjänar 50% under februari och mars eller februari, mars OCH april? Dvs är det 2 eller 3 månader dom kör 50%, tycker det är otydligt.

I normala fall (i Sverige) så betyder ”mellan februari och april” det samma som ”från och med februari, till och med april”. Det troligaste är att det är just så i detta fall också.

Det omvända vore märkligt, har ni någonsin hört den varianten? Alltså att ”mellan februari och april” skulle betyda enbart februari och mars. Det skulle isåfall betyda att ”mellan februari och mars” betyder enbart februari.

Faller på sin egen orimlighet :)

Toppen