Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

Diffen mellan premium och vanligt kort är fly premium och bas poängen.
Fly premium var redan spend based och nu blir baspoängen det också.
Förmåner som är spend based betalar sig själva. Det är iaf grund tanken. Ökad spend ger ju mer intäkter som offset till kostnaderna för förmånen.
Så vad är motivet att premium kortet ska kosta typ 1500 mer än det vanliga?

De 1500 köper alltså ingen omedelbar fördel och jag tror att på sikt därför blir svårt för SAS/SEB att motivera någon större massa av resenärer att satsa på det dyrare kortet. Det ligger säkert med i deras beräkningar men det är lite udda när kort varit en så stor del av EB strategi så länge.

Fly premium är väl inte spend baserad? Du kan ju ha 0 kronor i spend på matsercardet och ändå ha högsta fly premium nivå?

Det verkar som de flesta är besvikna över den här förändringen. Jag delar inte den uppfattningen. Personligen ser jag det som positivt att man kan uppnå en högre statuspoängintjäning. Och i vilket fall som helst kan jag inte se någon riktig invändning mot att kortet faktiskt blir nyttigare för den som använder det mycket, än för de som knappt använder det alls.

För de vars enda anledning att ha kortet var att få 12000 statuspoäng för 1500 kr, så beklagar jag att det tricket försvinner. Men det är bara tillbaka till hur det var för inte så många år sedan, och det ligger dessutom i sakens natur; trick kommer och går, vare sig det är nästan-gratis statuspoäng från kort, poäng bara för att värdera en bostad, dubbel- eller trippeldippar på bensin, enorma mängder extrapoäng för jättebilliga helgbilhyror, eller milage runs som kan hinnas med på en dag utan hotell. Det kommer fler och andra trick framöver.

Fly premium är väl inte spend baserad? Du kan ju ha 0 kronor i spend på matsercardet och ändå ha högsta fly premium nivå?
Jo, du har rätt.
Prestations-baserat kanske är ett bättre ord. Man måste prestera EB poäng för att få förmånen, men det är inte kopplat till just spend på kortet.

Jag var ute efter att belysa att kortet i sig inte längre kommer att ha någon förmån som enbart är kopplad till att man tecknar och betalar kortavgiften. Dvs en inkastar-förmån, en enkel sales-pitch att motivera kortpriset med. Det är klart att det alltid kommer att finnas några EB-medlemmar som tjänar 200 000+ poäng årligen på annat och därmed har en sådan direkt positiv effekt av att teckna kortet. Men för den stora mängden av EB-medlemmar som SAS/SEB nu ska övertyga att ett mastercard för 1800kr är en bra affär, kommer varken Flypremium eller Baspoängen att vara det enkla argumentet.

Jo, du har rätt.
Prestations-baserat kanske är ett bättre ord. Man måste prestera EB poäng för att få förmånen, men det är inte kopplat till just spend på kortet.

Jag var ute efter att belysa att kortet i sig inte längre kommer att ha någon förmån som enbart är kopplad till att man tecknar och betalar kortavgiften. Dvs en inkastar-förmån, en enkel sales-pitch att motivera kortpriset med. Det är klart att det alltid kommer att finnas några EB-medlemmar som tjänar 200 000+ poäng årligen på annat och därmed har en sådan direkt positiv effekt av att teckna kortet. Men för den stora mängden av EB-medlemmar som SAS/SEB nu ska övertyga att ett mastercard för 1800kr är en bra affär, kommer varken Flypremium eller Baspoängen att vara det enkla argumentet.
Obs! Inte baspoäng, utan statuspoäng.

Jeg har tjent 157.348 EB extrapoint på mit kort de sidste 12 måneder - dvs jeg skulle få 39.337 EB statuspoint. Bare sæt igang :)

60000p här (på 10mån), så hade blivit 15000 statuspoäng fram tills idag. På årsbasis borde det gå upp till 72.000p dvs 18000 statuspoäng. Och då har jag lagt alla hotellnätter hela året på på NCC MC (bor uteslutande på NCC i Sverige när det gäller jobb), så finns mycket att hämta hem här.

Men för den stora mängden av EB-medlemmar som SAS/SEB nu ska övertyga att ett mastercard för 1800kr är en bra affär, kommer varken Flypremium eller Baspoängen att vara det enkla argumentet.
Jag vet inte om jag riktigt håller med om den analysen.

Alla har någon grundspendering på kort, som man har helt oavsett och som helt enkelt måste placeras någonstans. Om det är 100 000/år eller 1 000 000/år är ju individuellt. Men alla kan direkt räkna den spenden*0,15/4, och få fram hur många statuspoäng man (minst) får för 1800 kr; direkt, bara med att flytta sin basspend till detta kort. Den som bara spenderar 100 000 kr/år hamnar på 3 750 statuspoäng; dåligt jämfört med tidigare 12 000, men om man är i behov av statuspoäng är de ändå inte orimligt prissatta, att köpa baspoäng skulle kosta det dubbla.

Jeg har tjent 157.348 EB extrapoint på mit kort de sidste 12 måneder - dvs jeg skulle få 39.337 EB statuspoint. Bare sæt igang :)
SAS MC-appen kan vara lite missvisande här. Tittar jag på vad det står i min app står två poängsammanställningar - en som utgör nuvarande EB saldo och en som anger "totalt intjänade poäng de senaste 12 månaderna". Vad som avses med "totalt intjänade poäng de senaste 12 månaderna" är dock inte de extrapoäng du tjänat in via SAS MC utan det är det totala antalet intjänade poäng från SAS MC, andra kreditkort, flygresor och hotell etc. Så om du hittat siffran 157.384 EB poäng de senaste 12 månaderna i SAS MC-appen är det tyvärr inte något du skulle fått 25% av som statuspoäng från SAS MC (om nu inte alla dina eurobonuspoäng kommer från SAS MC förstås, men de flesta av oss tjänar väl in poäng via flygande, hotell och kanske andra kort också).

Tittar jag på vad det står i min app står två poängsammanställningar - en som utgör nuvarande EB saldo och en som anger "totalt intjänade poäng de senaste 12 månaderna".

Om man scrollar lite längre ner (åtminstone på IOS) så får man ytterligare två siffror, "Intjänade Extrapoäng med SAS EuroBonus Mastercard" innevarande månad samt hittills i år. Dessa är de som faktiskt kommit via MC-kortet, och som man skulle få 1/4 av som statuspoäng. Sen får man skala upp 10 månader till helår utifrån om spenden de senaste 10 månaderna varit representativ för hela året...

Toppen