Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

Diffen mellan premium och vanligt kort är fly premium och bas poängen.
Fly premium var redan spend based och nu blir baspoängen det också.
Förmåner som är spend based betalar sig själva. Det är iaf grund tanken. Ökad spend ger ju mer intäkter som offset till kostnaderna för förmånen.
Så vad är motivet att premium kortet ska kosta typ 1500 mer än det vanliga?

De 1500 köper alltså ingen omedelbar fördel och jag tror att på sikt därför blir svårt för SAS/SEB att motivera någon större massa av resenärer att satsa på det dyrare kortet. Det ligger säkert med i deras beräkningar men det är lite udda när kort varit en så stor del av EB strategi så länge.

Vanliga mc har också ett tak för intjäning vid 200ksek per år. Och du tjänar mer poäng per spenderad krona på premium.

Sant, men ingen av de skillnaderna är en omedelbar fördel. Jag tänker att sälj-pitchen blir lite jobbig utan förmåner som snabbt realiseras till ett värde i närhet av kostnaden. "För 1500kr extra får du chansen att använnda kortet ännu mer som i sin tur ger möjligheter till belöning." Den är inte helt klockren, tycker jag.

Tänk om ett Amex plat krävde att du tjänade in förmånerna genom spend? Typ "Efter varje 100 tkr i spend får du 4 loungebesök"?
Medlemmen här skulle sätta sig och räkna på det och antagligen hitta fall där kortet fortfarande var värt det. Speciellt den som redan har kortet och därmed har en historik hur man faktiskt använt det och förmånerna. Men för en medel-svensson som ska lockas att signa ett icke-medel-Svensson-kort?

Det är där jag tänker att SAS/SEB kommer att ha en uppförsbacke. Nyteckningen kommer att lida av att det inte finns en tydlig och värdefull förmån som följer av att man faktiskt bara tecknar och betalar årsavgiften för kortet.

Sant, men ingen av de skillnaderna är en omedelbar fördel. Jag tänker att sälj-pitchen blir lite jobbig utan förmåner som snabbt realiseras till ett värde i närhet av kostnaden. "För 1500kr extra får du chansen att använnda kortet ännu mer som i sin tur ger möjligheter till belöning." Den är inte helt klockren, tycker jag.

Tänk om ett Amex plat krävde att du tjänade in förmånerna genom spend? Typ "Efter varje 100 tkr i spend får du 4 loungebesök"?
Medlemmen här skulle sätta sig och räkna på det och antagligen hitta fall där kortet fortfarande var värt det. Speciellt den som redan har kortet och därmed har en historik hur man faktiskt använt det och förmånerna. Men för en medel-svensson som ska lockas att signa ett icke-medel-Svensson-kort?

Det är där jag tänker att SAS/SEB kommer att ha en uppförsbacke. Nyteckningen kommer att lida av att det inte finns en tydlig och värdefull förmån som följer av att man faktiskt bara tecknar och betalar årsavgiften för kortet.
OT: AMEX Plat kort utgivna i USA kommer från och med 1/2 2023 ha en spend gräns som måste uppnås [tror det var $75 000/år] för att låsa upp möjligheten att ta med en gäst in till AMEX Centurion loungerna.

Det gäller säkert för de som faktiskt flyger men gäller det för det här forumets medlemmar?

Handen på hjärtat: hur många här har 45 flyg ombord på SAS på ett år? Statuspoäng via kreditkort har varit en bakväg för folk här att känna sig som VIP på sina fåtaliga turer någonstans.

Det är nog ganska många som har 45 flyg eller 45k poäng via flyg.

Man kan ju undra vad man ska med guldkort till när man knappt har sett en flygplats mer än på bild.

Man kan ju undra vad man ska med guldkort till när man knappt har sett en flygplats mer än på bild.
Det kan finnas ganska många anledningar till att vilja ha ett EB guld kort utan att man flyger ofta med SAS.
Gissar t.ex. att det finns en hel del som reser med andra bolag, har status där och vill säkra upp att man kan välja Star Alliance för en handfull resor utan att man blir av med alla statusförmåner man är van att ha.

Rest en hel del förr men barn och covid förändrade bilden lite. Inne på 7e LTG-året nu, surt att tappa sin streak.

@Fredrik Jag skulle tro att mängder av medlemmar här har minst 45 flyg. Jag hade utöver andra bolag tresiffrigt antal flyg bara med SAS min senaste 12m period, reser du frekvent i jobbuppdrag nås höga tal snabbt!

Diskussionen om alla hobby EBG:are numera är ett intressant tema. Det rör sig garanterat om tusentals personer som i princip aldrig flyger!

Jag gissar att en del kanske försvinner framöver då Guld försvåras nu för den majoritet av folket som faktiskt tjänar mindre netto än 26666kr/mån i kortspend för samma statuspoäng med SAS MC.

Toppen