Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

palmen

Moderator
Handen på hjärtat: hur många här har 45 flyg ombord på SAS på ett år? Statuspoäng via kreditkort har varit en bakväg för folk här att känna sig som VIP på sina fåtaliga turer någonstans.
Nu har det ju aldrig varit ett krav på att man måste ha 45 flyg med SAS för EBG. Jag har varit EBG 9 år och Star Alliance gold i 10 år.
Enbart ett av dessa 9 år har jag kommit upp i 45 flighter med sas (det blev faktiskt exakt 45 flighter det året).
Jag har varit EBD sedan starten och vissa år dragit in poängen som krävs för EBD utan hjälp från kreditkort, trots att jag inte gjort 45 flighter med SAS, men i snitt har jag gjort 75 flighter per år (alla bolag inräknade) sedan jag blev EBD.

Senaste 5 åren har det dock varit en våldsam utveckling på mängden EBG då även "Svensson" hittade dessa typer av forum och lärde sig hur man blev EBG "enkelt". Det gör ju dock inte att de som flög mycket innan flyger mindre nu, om vi bortser från påverkan som pandemin har haft.
 

Johan F

Medlem
Att behålla MC Premium eller inte är en svår fråga för mig personligen. Stora fördelen är att kortet är ett mastercard som tas av alla ställen medan AMEX inte funkar överallt så praktiskt att ha två kort (använder AMEX för att få 1st 2-4-1 voucher). Har inget behov av statuspoängen då jag blir EBD på 6-9 månader (mestadels resor inom Norden men även Europa och ibland USA). Stora nyttan för mig med MC Premium är ju att jag kan åka i Plus men betala för GO när vi drar till alperna men samtidigt är det ju en fråga hur mycket det är värt - jag har ju fördelarna med loungeaccess, gratis dryck, extra bagage, fast track etc genom min status så vad är det värt att sitta långt fram och äta en kall måltid? Som sagt det blir till att fundera kring vilka alternativ som finns

Håller med om att det har varit / är för lätt att bli EBG med överfulla lounger som konsekvens, men det är ju ett ämne för en annan tråd.
 

Jonas C

Medlem
Fullt rimligt att tilldela statuspoäng baserat på vad man spenderar. SAS tjänar ju pengar på varje krona som man spenderar på kortet så då är det ganska rättvist att man bör kunna upp guld och diamant enbart genom att ha en hög spendering på kortet.
 
45 flyg med SAS eller att tjäna in 45000 baspoäng är inte så svårt om man faktiskt reser. En interkontinental Business löser halva poängsumman.
När jag flög mycket (enligt mig) inom Norden och i Europa så kom jag mycket lätt upp i 45 flyg med SAS. Då känner jag till många som hade och har betydligt fler flighter än jag med annorlunda resmönster.

Har aldrig förstått mig på statushetsen som sällanresenärer håller på med. Vad ska man ha en status till om man knappt reser?
Vad gäller statushets så har jag tidigare med en arbetsgivare flugit till mig guld inrikes men visste inte ens om förmånerna det medförde och nyttjade dom aldrig vad jag minns. Var inte så stor användning för det vid inrikesflyg när man inte tillbringade tid på hotell osv.

Idag är mitt resmönster ett annat där jag inte reser i närheten av att få guld och inte alltid med star alliance. De gånger jag flyger skulle fasttrack dock vara extremt skönt att ha för mig då köerna på GOT kan variera mellan 0-90 minuter och eftersom jag nu betalar mina resor själv flyger jag inte business om jag absolut inte måste (och fria Loungebesök redan löst med Loungekey). Då skulle fast track göra att jag inte behöver prognostisera med 60-90 kö i min ankomst till flygplatsen.
Tycker således förändringen i detta fall spontant känns bra för egen del :)

Sen med resor med familjen blir också guld väldigt användbart med otåliga barn både vid bagage och säkerhet…
 
45 flyg med SAS eller att tjäna in 45000 baspoäng är inte så svårt om man faktiskt reser. En interkontinental Business löser halva poängsumman.
När jag flög mycket (enligt mig) inom Norden och i Europa så kom jag mycket lätt upp i 45 flyg med SAS. Då känner jag till många som hade och har betydligt fler flighter än jag med annorlunda resmönster.

Har aldrig förstått mig på statushetsen som sällanresenärer håller på med. Vad ska man ha en status till om man knappt reser?
Vad är en sällanresenär? Jag kommer sällan upp i 45 legs, utan ligger kanske på 20-30 per år. För mig är det guld värt (haha…) med status. Om du räknar in alla under 45 legs som sällanresenärer så är mitt svar ”lugn och ro”.
 

intuition

Medlem
Diffen mellan premium och vanligt kort är fly premium och bas poängen.
Fly premium var redan spend based och nu blir baspoängen det också.
Förmåner som är spend based betalar sig själva. Det är iaf grund tanken. Ökad spend ger ju mer intäkter som offset till kostnaderna för förmånen.
Så vad är motivet att premium kortet ska kosta typ 1500 mer än det vanliga?

De 1500 köper alltså ingen omedelbar fördel och jag tror att på sikt därför blir svårt för SAS/SEB att motivera någon större massa av resenärer att satsa på det dyrare kortet. Det ligger säkert med i deras beräkningar men det är lite udda när kort varit en så stor del av EB strategi så länge.
 
@Resenarengot - förtydligande: kommentaren om statushets var allmänt uttryckt och inte mot dig personligen. :)
Helt med på det :) ville bara belysa att loungekey har varit kanon för mig och de med mitt resemönster (som gärna flyger swiss billigaste tex), och skulle det kompletteras med guldstatus skulle jag i princip få ”businessupplevelse” när jag flyger economy och det kanske finns fler som tycker det är en bra kombo när man själv betalar alla sina biljetter.
 
Toppen